حقایق جالب درباره سنندج

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵
حقایق جالب درباره سنندج

سنندج از شهرهای غرب ایران است که با قدمتی چندصدساله و مردمانی از تبار کرد، مرکز استان کردستان به شمار می‌رود.

سنندج از شهرهای غربی کشور است که مرکز استان کردستان محسوب می‌شود. با توجه به اقلیم کوهستانی این منطقه در ارتفاعات زاگرس، سنندج از پدیده‌های طبیعی زیبایی بهره می‌برد. از طرف دیگر، خانه‌ها و بناهای قدیمی این شهر از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی آن به شمار می‌روند. مجموع این موارد سنندج را به یکی از مقاصد گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

با این مقدمه به برخی از حقایق و نکات جالب این شهر می‌پردازیم.

سنندج

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

۱. سنندج از شهرهای غربی کشور و مرکز استان کردستان است که در نیمه غربی ایران قرار دارد.

۲. بر اساس مستندات کشف‌شده، در دو تپه شرقی سنندج و در جوار رودخانه گریاشان، قدمت سکونت بشر در این منطقه در حدود ۶,۰۰۰ سال پیش تخمین زده شده است.

۳. به نسبت دیگر شهرهای کشور، شهر سنندج از قدمت کمتری برخوردار است. در قرن دهم خورشیدی در زمان صفویه بود که به‌دلیل انگیزه‌های نظامی و ایجاد مرکزیت سیاسی در این منطقه، هسته اولیه شهر سنندج در منطقه فعلی شهر به‌صورت قلعه‌ای بر فراز تپه‌های این نواحی بنا شد.

سنندج قدیم

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری مهر

۴. برای نام سنندج نظریه‌های متعددی مطرح است. با این وجود قوی‌ترین این نظریه‌ها به محل این شهر اشاره دارد. نام کهن این منطقه «سنه دژ» بوده است. شهر سنندج در دامنه‌ی کوه قرار دارد و از آنجایی که در زبان محلی قدیم «سنه» به معنی «پای کوه» و «دژ» به معنی «قلعه» یا «شهر» است، این نام را به شهر نسبت داده‌اند. در واقع سنندج به‌نوعی تغییریافته و معرب این واژه است.

۵. شهر سنندج از لحاظ موقعیت جغرافیایی محصور بین تپه‌های اطراف است که از رشته‌کوه‌های زاگرس به این منطقه کشیده شده‌اند. به همین دلیل، از آب و هوایی سرد و نیمه‌خشک دارد. میانگین دمای این شهر در روزهای گرم سال ۲۵ درجه و در روزهای سرد سال یک درجه است.

سنندج

عکس‌ از وب‌سایت اقتصاد آنلاین

۶. طبیعت این منطقه مانند دیگر نواحی استان کردستان بسیار دیدنی و کم‌نظیر است. از طرفی، جنگل‌های انبوه سرسبز و از طرف دیگر مناطق کوهستانی زاگرس همگی بر ویژگی‌های این خطه می‌افزایند.

۷. امروزه سنندج جمعیتی در حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.

۸. زبان مردم سنندج کردی محسوب می‌شود. از طرفی، در گذشته عده‌ای از هموطنان ارمنی‌ و یهودی در این منطقه زندگی می‌کردند که رفته‌رفته از جمعیت آن‌ها کاسته شده است.

سنندج

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

۹. با آغاز قرن معاصر خورشیدی بود که شهرداری سنندج در سال ۱۳۰۰، اداره‌ شهر را به عهده گرفت.

۱۰. طبق برخی از شواهد، گمان می‌رود که شهر کهن سنه در اثر زلزله یا هجوم مغول‌ها ویران شده باشد.

۱۱. با توجه به پایه‌گذاری و آبادی‌های این شهر در زمان صفویه، در بسیاری از عمارت‌ها و بناهای قدیمی سنندج معماری (سبک اصفهانی به  نظر مرحوم پیرنیا) به چشم می‌خورد. بعدها نیز این نوع معماری در آثار این شهر ادامه یافت.

مسجد جامع سنندج

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

۱۲. به‌دلیل قرارگیری در مناطق کوهستانی، هر ساله علاقه‌مندان زیادی به قلل سنندج صعود می‌کنند. از مهم‌ترین ارتفاعات و جاهای دیدنی سنندج می‌توان به آوالان، آبیدر، سلطان سراج‌الدین و کوه چرخ لان اشاره کرد.

۱۳. همان طور که گفته شد، این منطقه علاوه بر اماکن دیدنی تاریخی، از پدیده‌های طبیعی بسیاری بهره‌مند است. از میان این جاذبه‌ها می‌توان از پارک‌های جنگلی، آبشارهای خروشان و چشمه‌های زلال سنندج نام برد.

سنندج

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

۱۴. در این منطقه معادن زیادی وجود دارد که حتی برای صادرات نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین صنایع کارخانه‌ای متعددی مانند کاغذسازی، فلزی و غیرفلزی، نساجی، شیمیایی و چرم‌سازی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

۱۵. برای آخرین مورد می‌توان به صنایع دستی این منطقه مانند قالی‌بافی، گلیم‌بافی، نازک‌کاری و منبت‌کاری اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه