حمل و نقل عمومی در پکن، چین

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
حمل و نقل عمومی در پکن، چین

یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی چین یا حتی دنیا به شهر پکن اختصاص دارد. این شهر بندری و مهم چین با انواع وسایل نقلیه در خدمت مردم و گردشگران است.

پکن مهم‌ترین مرکز حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای چین به شمار می‌رود. در واقع بزرگ‌ترین فرودگاه و بیشترین خطوط ریلی چین را دارد و جاده‌های ملی و سریع‌السیر متعددی در این شهر احداث شده است. از آنجا که این کلان‌شهر جمعیت زیادی دارد، سیستم حمل و نقل مناطق شهری به خصوص در ساعات اوج شلوغی یعنی حدود ۸ صبح و ۶ عصر با ازدحام جمعیت مواجه می‌شود.

پس حتی‌المقدور در این ساعات از سوار شدن اتوبوس یا تاکسی صرف نظر کنید، چر اکه مجبور می‌شوید ترافیک‌های وحشتناک آن را تحمل کرده و بخشی از تعطیلات خود را به این ترتیب هدر دهید. دولت محلی سعی کرده با تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، زوج و فرد کردن خودروها و غیره از بار ترافیک بکاهد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم با انواع وسایل نقلیه شهر پکن آشنا شوید تا در طول سفر خود با مشکلی مواجه نشوید.

هواپیما

پکن

دو فرودگاه مسافربری در پکن قرار دارد: فرودگاه بین‌المللی پایتخت در شمال شرقی شهر حدود ۲۵ کیلومتری میدان تیان‌آنمن و فرودگاه نانیو در جنوب شهر حدود ۱۳ کیلومتری میدان تیان‌آنمن. فرودگاه جدید پکن سومین فرودگاه چین است که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. اکثر پروازهای داخلی و بین‌المللی از فرودگاه بین‌المللی پایتخت صورت می‌گیرد که به «نخستین دروازه چین» مشهور است.

پکن

این فرودگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه مدرن چین به حساب می‌آید، در ضمن اولین و تنهاترین فرودگاه در منطقه آسیا-اقیانوسیه است که به دو برج کنترل، سه ترمینال و سه باند مجهز است. در حال حاضر بیش از ۹۰ خطوط هوایی طی ۱۴۰۰ پرواز از ۲۲۳ مقصد داخلی و خارجی در این فرودگاه تردد می‌کنند. به لطف وسایل نقلیه‌ای نظیر اتوبوس، متروی سریع‌السیر و تاکسی، دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است.

پکن

فرودگاه بین‌المللی پایتخت ۳ ترمینال دارد و قطار اکسپرس از ترمینال ۳ حرکت می‌کند و به طور کلی ۴ ایستگاه دارد. ترمینال سوم در طبقه دوم، جنوب ساختمان اصلی واقع شده است.

پکن

قطار اکسپرس به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه تردد در مسیر فرودگاه به شهر و بالعکس به شمار می‌رود.

قطار

پکن

پکن به عنوان قطب شبکه ریلی کشور محسوب می‌شود، چرا که از این شهر به اکثر شهرهای چین، قطار وجود دارد. خطوط اصلی راه آهن عبارتند از: راه ‌هن جینگجیو از پکن به کولون در هنگ کنگ، راه‌آهن ژینگهو به شانگهای، ژینگوانگ به گوانگجو و  ژینگها به هاربین و غیره.

پکن

در سال‌های اخیر، راه‌آهن بین شهری به تیانجین، قطارهای سریع‌السیر به شانگهای و گوانگجو نیز به ناوگان ریلی اضافه شده‌اند، به این ترتیب مسافران می‌توانند در عرض ۳۰ دقیقه از پکن به تیانجین، چهار و نیم ساعته به شانگهای و هشت ساعته به گوانگجو بروند.

پکن

در حال حاضر ۸۰۰ قطار در ۴ ایستگاه پکن، ایستگاه غرب، شمال و جنوب در خدمت مردم هستند.

اتوبوس

پکن

مسافرت با اتوبوس عمومی در پکن نسبتا ارزان است و کرایه بر اساس نوع اتوبوس و فاصله محاسبه می‌شود. ۱۰ پایانه اتوبوس راه دور در مناطق شهری پکن وجود دارد که از آن‌ها هزاران اتوبوس به شهرهای نزدیک و اصلی کشور از جمله چینگ‌دائو، تیانجین، شیجیاژوانگ و غیره تردد می‌کنند.

پکن

سیستم حمل و نقل اتوبوس در این شهر از آنجا که بیشترین مسافر را حمل می‌کند، جزو شلوغ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل جهان است. بیش از ۲۲ هزار اتوبوس در ۷۸۰ جاده این شهر در حال خدمات‌رسانی هستند. اتوبوس در مقایسه با مترو، مناطق بیشتری از شهر را پوشش می‌دهد، حتی برخی مناطق حومه شهر نیز شامل خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. برای این که رفت و آمد با اتوبوس آسان‌تر و راحت‌تر باشد، دولت محلی اقدام به ساخت خطوط اتوبوسرانی و اتوبوس‌های تندرو کرده است.

مترو

پکن

در اول اکتبر سال ۱۹۶۹ اولین خط مترو این شهر به بهره‌برداری رسید و اولین شهر چین صاحب مترو شد. ۱۹ خط مترو (از جمله یک خط اکسپرس فرودگاه) با کل مسافت ۵۷۴ کیلومتر در شهر تا سال ۲۰۱۷ مشغول به کار بوده است. با توجه به ترافیک‌های سنگین به خصوص در ساعات شلوغی، مترو کمک شایانی در صرفه‌جویی وقت دارد. حتی برخی سوپراستارها نیز برای سریع رسیدن به مقصد خود از مترو استفاده می‌کنند.

پکن

ایستگاه‌های مترو مجهز به سرویس بهداشتی، باجه فروش بلیط، آسانسور ورودی و خروجی، تلفن عمومی و دفتر اشیای گمشده است. علاوه بر این می‌توانید کتاب فروشی، عکاسی، شیرینی فروشی، اغذیه فروشی و غیره را نیز پیدا کنید.

تاکسی

پکن

صنعت تاکسی در پکن بسیار پیشرفته است و در هر نقطه از شهر می‌توانید تاکسی پیدا کنید. در حال حاضر حدود ۶۷  هزار تاکسی در شهر فعالیت می‌کنند! تنوع مدل‌های خودرو نیز خیلی زیاد است، مانند سیتروئن AZ، سوناتا، الانترا و غیره. اکثر تاکسی‌های این شهر خودروهای نو هستند و بر اساس شرکت‌ها، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند، قرمز، سبز، بنفش و آبی از آن جمله هستند. در صورتی که تاکسی خالی باشد، می‌توانید علامتی قرمز رنگ مبنی بر «خالی بودن تاکسی» را در شیشه جلو ببینید، بعد از این که سوار تاکسی شدید، راننده این علامت را برمی‌دارید و به این ترتیب دیگران متوجه می‌شوند که تاکسی مسافر دارد.

پکن

قیمت‌ها روی هر یک از پنجره‌های عقب به وضوح نشان داده شده که بر اساس کیلومتر محاسبه شده‌اند. راننده‌ تاکسی‌های پکن احتمالا پر جنب و جوش‌ترین مردم دنیا هستند و به لطف شخصیت خونگر‌شان به عنوان یک سفیر عالی برای ارائه فرهنگ غنی شهر خود به حساب می‌آیند.

پکن

تعداد معدودی از راننده‌ها با زبان انگلیسی آشنا هستند و به همین دلیل بهتر است هنگام سوار شدن به تاکسی، اسم مقصد خود را به زبان چینی روی یک کارت نوشته و تحویل راننده دهید.

دوچرخه

پکن

دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌های سفر در پکن به شمار می‌رود. این وسیله ایمن، سالم، راحت، اقتصادی و سازگار با محیط زیست به شدت برای رفت و آمد در شهر مناسب است. در واقع دوچرخه‌سواری یک نوع سبک زندگی در میان مردم چین محسوب می‌شود و با توجه به فرهنگ منحصر به فرد دوچرخه‌‌سواری به آن ها لقب «کشور دوچرخه» داده‌اند.

پکن

بیش از ۵۵ هزار دوچرخه عمومی در شهر و حومه شهر پکن وجود دارد. دوچرخه‌سواری راهکاری مناسب برای سفرهای کوتاه بوده که به یک وسیله نقلیه متداول و به صرفه در زمینه انرژی تبدیل شده است. افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال که قدی بلندتر از ۱۳۰ سانتی‌متر دارند، می‌توانند با کارت هوشمند حمل و نقل به راحتی یک دوچرخه کرایه کنند. در ضمن با دانلود اپلیکیشن اشتراک دوچرخه نظیر موبایک، اوفو و غیره می‌توان از دوچرخه‌های کنار خیابان استفاده کرد.

ریکشا

پکن

به وسیله نقلیه سنتی چینی‌ها، ریکشا گفته می‌شود. شاید با شنیدن نام ریکشا، فکر کنید درشگه‌ای با دو چرخ است که فردی آن را می‌کشد؛ اما امروزه ریکشا در واقع سه چرخه‌ای است که راننده‌ای مسن و بازنشسته مسئولیت هدایت آن را بر عهده دارد و به عنوان روشی فوق‌العاده برای گشت و گذار در هوتانگ و آشنایی با فرهنگ قدیمی چین است.

فراموش نکنید قبل از سوار شدن حتما سر قیمت با راننده به توافق برسید، زیرا قیمت مشخصی وجود ندارد و شما باید تصمیم بگیرید که چه مقدار می‌خواهید، هزینه کنید. بعد از پرداخت کرایه، راننده ریکشا را در یک لاین باریک حرکت می‌دهد. آن‌ها راجع به تاریخ و فرهنگ هوتانگ، توضیحات مفصلی به شما می‌دهند و برخی از آن‌ها نیز حتی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

یک ریکشا سواری ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و نفری ۱۲ الی ۱۸ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. اگر بخواهید برای گشت و گذار در شهر یک راهنمای حرفه‌ای داشته باشید، حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد و نفری ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. گاهی اوقات به خصوص در ایام تعطیل، قیمت آن از تاکسی گران‌تر خواهد بود.

مسیر آبی

پکن

در حال حاضر سه راه آبی برای گردشگری در پکن وجود دارد و قایق‌ها هر سال از ماه آوریل تا اکتبر در خدمت مردم هستند. به این ترتیب می‌توانید با روشی جالب به تماشای مناظر فوق‌العاده شهر بنشینید. اگر قصد رفتن به پارک Yuyuantan را داشته باشید، از بندر دریاچه Bayi، یک قایق بگیرید و از راه آبی وارد دروازه جنوبی قصر تابستانی (Summer Palace) بشوید. کسانی که می‌خواهند از باغ وحش، آکواریوم و مرکز نمایشگاه پکن بازدید کنند نیز می‌توانند با قایق از دریاچه بک (Back Lake) به قصر تابستانی بروند.

کارت هوشمند

کارت هوشمند حمل و نقل روشی عالی برای صرفه‌جویی در وقت و پول است که می‌توان از آن برای مترو، اکثر اتوبوس‌های شهری، برخی تاکسی‌ها و حتی سوپرمارکت، رستوران، پارک، فروشگاه و غیره نیز استفاده کرد. وقتی از این کارت برای پرداخت کرایه اتوبوس استفاده می‌کنید، ۵۰ درصد تخفیف شامل حال‌تان می‌شود. هنگام ترک شهر نیز می‌توانید کارت را به برخی جایگاه‌های مخصوص آن در ایستگاه‌های مترو، شرکت‌های اتوبوسرانی و شعب بانک سیتیک چاینا (China Citic Bank) برگردانید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه