سوغات شانگهای، چین

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
سوغات شانگهای، چین

شانگهای، بزرگ‌ترین شهر کشور چین، سوغات و صنایع دستی متعددی دارد؛ از ابریشم و یشم گرفته تا سرامیک‌های دست‌ساز.

شانگهای، بزرگ‌ترین شهر و قطب تجاری چین است؛ دروازه‌ای برای شناخت فرهنگ و تاریخ چین. در سفر به این شهر اگر تصمیم گرفتید برای نزدیکان خود سوغاتی بخرید، هیچ کمبودی حس نمی‌کنید و انتخاب‌های زیادی دارید. از انواع صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌های محلی. در ادامه با چند مورد از سوغات شانگهای آشنا می‌شویم.

ابریشم شانگهای

ابریشم شانگهای چین

شانگهای را می‌توان بهشت ابریشم نامید. در این شهر می‌توانید انواع مختلف ابریشم را با رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون خریداری کنید. هر محصولی که فکر کنید با بهترین ابریشم در شانگهای تولید می‌شود؛ از روتختی و کالای خواب گرفته تا انواع لباس. علاوه‌بر خرید این محصولات می‌توانید خود پارچه‌ی ابریشمی را براساس متراژ مورد نظرتان بخرید و به خانه ببرید و هر آنچه که لازم دارید به سلیقه‌ی خود بدوزید.

وقتی صحبت از دنیای ابریشم در شانگهای می‌شود، انتخاب‌های شما برای خرید، نامحدود است. می‌توانید از بازارچه‌ها و فروشگاه‌های رنگارنگ خرید کنید. در بازارچه‌ها می‌توانید سر قیمت‌ها چانه بزنید و تخفیف بگیرید. اگر کیفیت برای شما از قیمت مهم‌تر است می‌توانید به‌جای سر زدن به بازارچه‌ها، به فروشگاه‌هایی بروید که مختص فروش ابریشم باکیفیت است. بدون شک هر چیزی که از ابریشم‌های شانگهای بخرید، شوق و شادی را به نزدیکان‌تان هدیه می‌دهد و آن‌ها را در خاطرات خوش سفر شما به شانگهای سهیم می‌کند.

اگر مشتاق سفر به شانگهای چین هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور شانگهای آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

سوغاتی‌های سنتی چینی

در سراسر شانگهای می‌توانید سوغاتی‌هایی خاص و منحصربه‌فرد پیدا کنید. بسیاری از این سوغاتی‌ها، اشیا و محصولاتی هستند که قدمت تولید آن‌ها در شانگهای به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. نشانه‌هایی از فرهنگ‌ها و سنت‌های تمدن‌های باستانی را می‌توانید در این سوغاتی‌های سنتی ببینید و همین باعث می‌شود که سوغاتی‌های سنتی، بسیار خاص و منحصربه‌فرد باشند.

از میان این سوغاتی‌های سنتی می‌توان به چاپ استیک‌های سنتی، آثار خوشنویسی چینی، لباس‌های قدیمی و حتی یادگاری‌هایی از دوران کمونیست اشاره کرد. اگر می‌خواهید به نزدیکان‌تان هدیه‌ای بدهید که یادآور گوشه‌ای از فرهنگ و سنت‌های چینی باشد، این سوغاتی‌ها را انتخاب کنید.

یشم

یشم نمادی از زیبایی، شکوه و خلوص است. از آنجایی که به اعتقاد مردم، یشم برای دور کردن ارواح خبیثه و آوردن شانس به زندگی مفید است، به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ بومی تبدیل شده است. 

یشم یک سوغاتی زیبا و بی‌نظیر برای نزدیکان‌تان خواهد بود. در سراسر شانگهای می‌توانید یشم را با شکل‌ها و کیفیت‌های مختلف پیدا کنید. می‌توانید گوشواره یا گردنبندی زیبا ساخته‌شده از یشم را برای دوستان و نزدیکان خود بخرید.

میوه‌های خشک

سوغات شانگهای

یکی از جذابیت‌های شانگهای این است که در این شهر می‌توانید خوراکی‌های لذیذ و خاصی را امتحان کنید که جای دیگر به‌راحتی پیدا نمی‌شود و به‌عنوان سوغات می‌توانید به خانه ببرید؛ یک سوغاتی عالی که به‌خصوص مورد توجه بچه‌ها قرار می‌گیرد. از کشمش و خرما گرفته تا انواع میوه‌های خشک در فروشگاه‌های سوغات شانگهای به فروش می‌رسد. این خوراکی‌های لذیذ از آنجایی که بسته‌بندی‌های زیبا و کوچکی دارند، برای هدیه‌ دادن ایده‌آل هستند. یکی از محبوب‌ترین انواع خوراکی‌هایی که گردشگران به‌عنوان سوغات می‌خرند، مخلوطی از میوه‌های استوایی خشک و آجیل است.

چای چینی

اگر از عاشقان چای هستید، سرزمین چین، بهشتی برای شما خواهد بود. شانگهای را به خاطر بازارچه‌های شگفت‌انگیز چای می‌شناسند. حتی یک بازارچه و محله‌ی کامل در شانگهای به فروش چای اختصاص دارد. از این بازارچه‌ها می‌توانید انواع چای مثلا Longjing، Tie Guan Yin، چای سرخ چینی و انواع چای‌ها با عطر گل‌های گوناگون بخرید.

چای چین

شیرینی‌ها و آب‌نبات‌های شانگهای

سوغات شانگهای

شانگهای را به فرهنگ و صنعت آب‌نبات‌سازی می‌شناسند. انواع فروشگاه‌های رنگارنگ آب‌نبات و شیرینی در این شهر وجود دارد. کوکی‌های بادامی خوشمزه، شکلات‌های باکیفیت و ترافل‌های دست‌ساز از شیرینی‌های لذیذی است که می‌توانید در سفر به شانگهای برای عزیزان خود بخرید.

یکی از مشهورترین خوراکی‌های شیرینی که تاکنون تولید شده، آب نبات خرگوش سفید است که با شیر، کره و شکر تهیه می‌شود و آن را در پوششی خوراکی تهیه شده از برنج می‌پیچند. شانگهای، زادگاه این شیرینی لذیذ است که می‌توانید به‌عنوان سوغات، آن را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

مروارید

در شانگهای می‌توانید مروارید‌های زیبایی را بسیار ارزان‌تر از سایر نقاط دنیا بخرید. اگر دوست دارید سوغاتی‌های جذابی برای عزیزان خود بخرید و مروارید را در نظر دارید، شانگهای بهترین جا برای خرید است و متناسب با بودجه‌ی خود می‌توانید هدیه‌ی خوبی بخرید. یک جفت گوشواره یا یک گردنبند زیبا می‌تواند انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات باشد.

مروارید سوغات چین

داروهای سنتی چینی

طب سنتی چینی چندین قرن است که برای درمان بیماری‌های مختلف در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی با وجود زندگی مدرن و پیشرفت‌های پزشکی، هنوز هم طرفداران فراوانی دارد. در طب سنتی چینی، جینسنگ یکی از داروهای جایگزین بسیار مشهور برای تنظیم قند خون و حفظ تعادل متابولیسم است. علاوه‌بر جینسنگ، گیاهان دارویی فراوانی در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

دارو چینی

صنایع دستی چینی

شانگهای، بسیار بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید، صنایع دستی دارد. در سراسر این شهر در فروشگاه‌های سوغات، انواع صنایع دستی در قالب زیورآلات، شال، شمع، لوستر و... به شکل‌های مختلف به فروش می‌رسد. در چین اقلیت‌ها و گروه‌های قومی متعددی زندگی می‌کنند که هر کدام از آن‌ها فرهنگ و سنت‌های خاص خود را دارند. این فرهنگ‌های متنوع به خوبی در صنایع دستی منطقه قابل مشاهده هستند و درواقع صنایع دستی، آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و سنت یک منطقه محسوب می‌شوند. در ادامه با چند مورد از صنایع دستی شانگهای آشنا می‌شویم.

سرامیک

مدت‌های مدیدی است که در چین از اشیا و ظروف سرامیکی چه برای مصارف کاربردی و چه برای تزیین، استفاده می‌شود. امروزه در شانگهای، سبک‌های مختلف ساخت سرامیک در قالب اشیا و ظروف متنوع وجود دارد. حتی در بعضی از کارگاه‌های ساخت اشیای سرامیکی می‌توانید این هنر را یاد بگیرید و با یک تجربه‌ی جدید و ناب به خانه برگردید. بسیاری از اشیای سرامیکی با دست و با ذوق هنرمندان محلی رنگ‌آمیزی می‌شوند و از آن دسته هدایای هستند که معمولا همه آن را می‌پسندند. هم اشیای تزیینی مثل گلدان و هم اشیای کاربردی مثل ظروف مختلف در فروشگاه‌های شانگهای پیدا می‌شود.

لباس‌های سفارشی

در شانگهای خیاط‌های بسیار ماهری وجود دارند که می‌توانید لباس مورد نظرتان را به آن‌ها سفارش دهید. این لباس‌های سفارشی معمولا لباس‌های سنتی چینی هستند، ولی لباس‌های مدرن به سبک غربی هم دوخته می‌شوند. می‌توانید پارچه‌ی مورد نظرتان را از بازار پارچه‌ی South Bund خریداری کنید، عکسی از مدل مورد نظرتان را به خیاط نشان دهید و با یک دست لباس عالی به خانه برگردید که کاملا مناسب شما دوخته شده و دوختی ظریف و عالی دارد. برای اینکه فرایند سفارش دادن و تحویل گرفتن با سرعت بیشتری انجام شود، می‌توانید از بین طرح‌ها و مدل‌های موجود در فروشگاه‌ها یکی را انتخاب کنید.

بادبزن‌های کاغذی

سوغات شانگهای

اهالی شانگهای چندین قرن است که از بادبزن استفاده می‌کنند. درواقع این بادبزن‌ها به‌عنوان یکی از متعلقات مد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ماه‌های تابستانی علاوه‌بر اینکه با آن خودشان را باد می‌زنند، تیپ و لباس خود را کامل می‌کنند. دو نوع از این بادبزن‌ها در شانگهای پیدا می‌شود. یکی انواعی که ساخته‌ی دست هستند و با طرح و رنگ منحصربه فرد تهیه می‌شوند و انواع تولیدی که به مقدار انبوه تولید می‌شوند. هر دو نوع بادبزن، برای هدیه دادن مناسب است. می‌توانید بادبزن‌هایی پیدا کنید که با دست نقاشی شده‌اند و تصاویری از دریاچه، پرنده، کوهستان و سایر مخلوقات طبیعی دارد.

نانکین آبی (Nankeen)

پارچه‌ی نانکین، پارچه‌ای شبیه به باتیک، هنری ۳ هزار ساله در چین است و اصالت آن به دوران اوج جاده‌ی ابریشم برمی‌گردد. در قلب شانگهای می‌توانید این پارچه‌ها را خریداری کنید. حتی یک موزه در شهر تماما به این پارچه اختصاص یافته است. تالار نمایشگاه نانکین آبی چینی، شامل عکس‌ها و وسایل و تجهیزات مرتبط با تولید این پارچه است. همچنین فروشگاه‌هایی در شهر وجود دارد که محصولات تهیه شده از این پارچه مثل انواع کوسن، لباس، روتختی و... را عرضه می‌کنند. محصولاتی که در موزه عرضه می‌شوند همگی دست‌ساز هستند و در منطقه‌ای به نام Nantong تهیه می‌شوند.

خوراکی‌های محلی

غذاها و خوراکی‌های شانگهایی در بین برترین‌ خوراکی‌های محلی چین جای دارند، به‌خصوص در زمینه‌ی شیرینی‌جات. اگر در زمان برگزاری فستیوال میانه‌ی پاییز در شانگهای هستید، می‌توانید کیک‌های محلی مخصوص را نوش جان کنید. کیک ماه (Moon cakes) که در زبان محلی به آن (yue bing) می‌گویند یکی از شیرینی‌های سنتی این منطقه است که برای حمل‌و‌نقل آسان، بسته‌بندی‌های مناسبی دارد. در هر قنادی، نانوایی و بازارچه‌ای می‌توانید این کیک پیدا کنید.

پوسترهای پروپاگاندا

این پوسترها که در قرن بیستم برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ، حمایت سیاسی و... مورد استفاده قرار می‌گرفتند، چیزی فراتر از پوسترهای هنری ساده هستند و درواقع گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ این کشور را نشان می‌دهند. البته بسیاری از پوسترهای اصلی از بین رفته‌اند، اما آنهایی که باقی مانده‌اند در مرکز هنری پوستر پروپاکاندا نگه‌داری می‌شوند. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید برخی از پوسترهای اصلی یا پوسترهای کپی را به‌عنوان یادگار سفر خریداری کنید.

هنرهای کاغذی

هنر برش کاغذ یکی از هنرهای مرسوم و جذاب چینی است و برای تزیینات و دکوراسیون، این روزها مورد توجه قرار گرفته است. برخلاف نوع سنتی هنر برش کاغذ که با رنگ قرمز انجام می‌شود، در مدل شانگهایی از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند و مناظر و تصاویر متعدد را با هنر برش کاغذ ایجاد می‌کنند. غیر از منظره، تصاویری چون گل، پرنده، حیوانات و انسان‌ها در قالب این هنر دیدنی به فروش می‌رسد. در برخی از فروشگاه‌های سوغات می‌توانید این هنر دست‌ساز را خریداری کنید و خانه‌های خود را با آن تزیین کنید.

گلدوزی

قدمت گلدوزی چینی به دوران نوسنگی برمی‌گردد. گلدوزی Gu، سبکی از گلدوزی مختص منطقه‌ی شانگهای است. طرح‌های مختلفی برای انواع گلدوزی در شانگهای وجود دارد، از انواع نقاشی گرفته تا خوشنویسی چینی. این سوغات، یکی از صنایع دستی ارزشمند چین است که برای دوستداران هنر، هدیه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه