چرا خدمه هتل گاهی اوقات عصبانی هستند؟

احسان برات‌نژاد
احسان برات‌نژاد پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
چرا خدمه هتل گاهی اوقات عصبانی هستند؟

تا به حال به این نکته فکر کرده‌‌اید که چرا گاهی اوقات خدمه‌ی هتل در زمانی که می‌خواهند اتاق‌تان را مرتب یا تمیز کنند، بسیار عصبی رفتار می‌کنند؟ در این مقاله چرایی این مسئله را خواهید یافت.

در مسافرت وقتی از هتل استفاده می‌کنید، روزانه بسته به نوع هتلی که در آن اقامت دارید، افرادی هستند که در نبود شما به اتاق‌تان دسترسی دارند و برای تمیز کردن اتاق، مرتب کردن تخت خواب‌تان یا حتی عوض کردن ملحفه یا پتوهایتان و در برخی هتل‌ها شارژ کردن خوراکی‌های یخچال اتاق‌تان، وارد آنجا می‌شوند و شروع به کار می‌کنند. معمولا در پشت دستگیره‌ی در، علائمی وجود دارد که می‌توانید در مواقعی که نیازی به سرویس هتل ندارید، آن را جلوی در نصب کنید تا کسی وارد اتاق‌تان نشود. به هر حال گاهی اوقات از رفتارشان متوجه می‌شویم که عصبی و ناراحت هستند. فکر می‌کنید چرا؟

در ادامه مقاله‌ای از زبان یکی از نویسندگان «بردینگ آریا» (Boarding Area) آورده شده است.

تخت

تا به‌حال برایتان این سوال پیش آمده که چرا برخی از خدمه‌ی هتل برای تمیز و مرتب کردن اتاق‌تان در دوره‌ای که شما آنجا اقامت دارید، عصبانی هستند؟

در آخرین اقامت خود در هتل شهر نیویورک تابلوی لطفا مزاحم نشوید را در پشت در قرار دادم.

وقتی یکی از خدمه من را دید، از من پرسید که چرا از سرویس اتاق استفاده نمی‌کنم؟ و برایش توضیح دادم که تنها چند شبی است که در این هتل زیبا اقامت دارم و نیازی به مرتب شدن اتاقم نیست و خودم می‌توانم از پس این کارها بر بیایم.

او پرسید که آیا حوله‌ی اضافه نیاز دارید یا می‌خواهید تخت‌تان را مرتب کنم و من هم از روی ادب گفتم مشکلی ندارد و او شروع به کار کرد.

اما در کمال ناباوری دیدم که بدون هیچ دلیلی عصبانی شده و با عصبانیت شروع به تمیز کردن اتاق کرده است.

در همان لحظه چیزی نگفتم و نمی‌خواستم که با حرف‌هایم بیشتر عصبانیش کنم. اما باعث تعجب بود که با این که خودش پیشنهاد تمیز کردن را داد، باز هم عصبانی و ناراحت شد و کارش را در اوج عصبانیت تمام کرد و رفت.

مزاحم نشوید

بعد‌ها متوجه شدم که در هتل‌های شهر نیویورک یا باقی شهر‌ها، هتل قانونی دارد که به دلایلی خدمه می‌توانند زودتر از موعد کاری خود هتل را ترک کنند. به عنوان مثال فرض کنید که برای هر نفر مقرر می‌شود که در هر روز دوازده اتاق را تمیز کند و اگر آن‌ها زودتر از حد معمول توانستند آن‌ها را تمیز و مرتب کنند و به طول کامل به این ۱۲ اتاق سرویس دهند، می‌توانند زودتر محل کار خویش را ترک کنند، بدون این که هیچ گونه کسری از حقوق را داشته باشند.

پس اگر اتاق شما یکی از آن دوازده اتاق باشد و در پشت در اتاق خود علامتی را بگذارید که بگوید که شما هیچ نیازی به سرویس اتاق ندارید، از آنجایی که آن‌ها قادر به سرویس‌دهی به اتاق شما نیستند، پس این اتاق را تمام‌شده می‌دانند و می‌توانند زودتر هتل را ترک کنند.

حال متوجه می‌شوم که با این کارم باعث شدم که او از برنامه‌ی خود عقب بیفتد. چون با دیدن علامت، او اتاق من را تمام شده دیده بود، اما وقتی از او درخواست سرویس کردم، با این کارم خروج وی را از هتل به تعویق انداختم و این امر او را عصبی کرده بود.

شاید با خود بگویید که اگر اتاق من نیاز به تمیز کردن با سرویس کامل نداشت، آن‌ها اتاق‌های دیگر را دارند تا تمیز کنند. اما این‌گونه نیست و در بیشتر هتل‌ها از آنجایی که سیاست‌شان بر این قرار است که همه‌ی اتاق‌های هتل باید تمیز باشند، به صورت دقیق معلوم است که هر اتاقی را باید چه کسی سرویس‌دهی کند و هر کسی مسئول کار خودش است و افراد کار یکدیگر را انجام نمی‌دهند. پس اگر اتاق شما نیاز به سرویس‌دهی نداشت، آن اتاق از لیست کارهایی که خدمه باید در آن روز انجام دهند، خط خواهد خورد.

برخی از هتل‌ها این‌گونه عمل می‌کنند که به شما این انتخاب را می‌دهند که آیا نیاز به سرویس اتاق دارید یا نه، که هتلدار بداند که دقیقا چه اتاق‌هایی نیاز به تمیز شدن دارد و تعداد دقیق اتاق‌های مورد نیاز را به خدمه بدهند و شما با خبر دادن به مسئول هتل امتیازهایی را از طرف هتل دریافت کنید و این امتیاز‌ها می‌توانند چیزی مثل یک فیلم رایگان باشد.

البته من ترجیح می‌دهم که امتیاز زودتر رفتن خدمه‌ی هتل به خانه‌های خود را دریافت کنم تا امتیازی که هتل می‌خواهد به من هدیه دهد. چون خوشحالی این افراد برایم جذاب‌تر است. هرچند گاهی اوقات آن عصبانیت می‌تواند دلایل دیگری را هم داشته باشد. یادمان باشد که حتما این عصبانیت دلیلی دارد و بدون دلیل نیست و فقط مشکل اینجا است که ما آن را نمی‌دانیم، پس بیایید با این افراد مدارا کنیم و سفری عالی و به‌یادماندنی را برای خود و خانواده‌ی خود رقم بزنیم.

پس از این به بعد اگر مثل من با چنین صحنه‌ای مواجه شدید، حداقل دلیل آن همه عصبانیت را خواهید دانست و درک خواهید کرد.

حال نوبت شماست:

آیا تا به حال از دریافت سرویس اتاق خود سر باز زده‌اید؟

آیا شما هم تجربه‌ی برخورد با خدمه‌ی عصبانی یک هتل را که قصد سرویس دادن به اتاق شما را داشته‌اند، تجربه کرده اید؟

مطالب مرتبط:

منبع Boarding Area

دیدگاه