خداحافظی طرفداران دیزنی از ساختمان دیزنی کوئست

احسان برات‌نژاد
احسان برات‌نژاد یکشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
خداحافظی طرفداران دیزنی از ساختمان دیزنی کوئست

دنیای دیزنی سال‌ها است که مکانی شاد را برای نسل‌های متفاوت رقم زده و طبیعی است که با گذشت زمان و به رو آمدن بازی‌های نو، کهنه‌ها دل‌آزار شده و به دل تاریخ سپرده شوند. این بار دیزنی دست به حذف یکی از خاطره‌ساز‌ترین قسمت‌های خود زده است.

طرفداران، دیگر وقت خداحافظی از قسمتی از تاریخ دیزنی است. دیزنی تا به امروز میزبان چندین نسل از مردم بوده است. از آنجایی که هر سال این مکان دیدنی شاهد بازدیدکنندگان جدید است و باید به نحوی به تمامی سلیقه‌ها پاسخگو باشد، بالاجبار وسایل و مکان‌هایی که بعد از مدتی از آن‌ها خیلی کمتر استفاده می‌شود یا دیگر دوران‌شان به سرآمده است، باید از آنجا خارج شده و وسایل و بازی‌های جدید جاگزین‌شان شود. این بار دیزنی قصد بستن یکی از قسمت‌هایی را دارد که یادگار نسل‌های پیشین خود بود و طرفداران بسیاری داشت.

ndc

دیزنی به داشتن توانایی بالا در به‌روز کردن و گسترش پارک‌های خود معروف است و این عمل کمک والایی به انعکاس روندها و نمایش‌های جدید می‌کند. اما گاهی اوقات این پیشرفت‌ها بدین معنا است که مکان‌های جذابی که مورد علاقه‌ی طرفداران خود است، باید از دور خارج شوند و راه را برای پیشرفت ایده‌های جوان باز کنند.

به زودی طرفداران دیزنی با «دیزنی کوئست» (DisneyQuest) بدرود خواهند گفت.

ساختمان پنج طبقه ای جذاب که در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و از آن زمان شاهد بازدیدکنندگان بسیاری بوده است. افراد به این مکان بزرگ و زیبا می‌آمدند تا شاهد عکس‌هایی از ساختمان‌های عظیم و مراکز دیدنی دنیا باشند. چیزهایی را ببینند که شاید هیچگاه نتوانند به آن مکان‌ها سفر کنند. مراجعین در میان بازار دیزنی بدون کوچک‌ترین زحمتی می‌توانستند به تمامی دنیا سفر کنند (اگر هنوز متوجه نشدید که این بخش از دیزنی کوئست به چه کاری می‌آمده، میخواهم یادآور شهرفرنگ‌هایی شوم که روزگاری در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرمان قدم می‌زند و عکس‌هایی از شهر‌ها و مردم کشورهای دیگر یا به قول خودشان فرنگ، را به ما نشان می‌دادند).

دیزنی بعدی

در تابستان سال ۱۳۹۴ دیزنی اعلام کرد که قصد باز کردن فضایی برای ساخت سالن بسکتبال دیزنی را دارد و در ادامه خبر داد که قرار است این کار را در مکان دیزنی کوئست انجام دهد.

دیزنی می‌گوید که این سالن یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دیزنی در سال‌های آتی خواهد شد و شاهد گردهمایی خانواده‌ها و مهمان‌های زیادی خواهد بود و تمامی این اتفاقات همگی در این مکان رخ خواهد داد.

در این که دیزنی کوئست هیچگاه جزو برترین مکان‌های دیدنی دیزنی نبوده شکی نیست، اما برای طرفداران خود حس نوستالژیک خاصی را رقم می‌زند و با از بین رفتن این مکان تعداد زیادی از طرفداران خود را ناراحت خواهد کرد.

به عنوان یکی از پارک‌های مصنوعی داخل ساختمان، دیزنی کوئست دارای تعداد زیاد از وسایل و مکان‌هایی بود که در زمان‌های گذشته آن‌ها را برای همیشه بسته بودند و این عکس‌ها و ماکت‌ها یادآور آن بخش‌ها از جمله «جنگل کروز» (Jungle Cruise) و کوه فضایی بود. البته یکی از بخش‌های جذاب این مکان وجود صدها بازی چند نفره بود که این قسمت همیشه از باقی قسمت‌های ساختمان، شلوغ‌تر و پرطرفدار‌تر بود.

تمامی سعی دیزنی بر این است که نسخه‌های جدیدتری از بازی‌ها و مکان‌های جذاب سراسر کشور را به این قسمت از دیزنی بیاورد تا بتواند طرفداران و بینندگان بیشتری را به خود جذب کند، اما در اصل، تغییری پایه‌ای ایجاد نشده و در خود بازی‌ها تغییری ایجاد نشده است؛ به عنوان مثال اگر در دیزنی کوئست عکس‌هایی از ساختمان‌های بلند را می‌دیدید، حال در مکان‌های جدید می‌توانید با عینک‌های واقعیت مجازی به آن ساختمان سفر کنید. هر چند که این بازی‌ها و دستگاه‌های پیشرفته قطعا تجربه‌ای بهتر را برای شما رقم خواهند زد، اما در اصل داستان تغییری ایجاد نشده است. ضمنا بعضی از بازی‌ها، همیشه طرفداران خود را دارند. به عنوان مثال بعد از سال‌های سال، هنوز بازی تاب وجود دارد و هنوز از آن به وفور استفاده می‌شود و دیزنی نمی‌تواند این چیزها را از پارک‌های خود حذف کند.

game

طبق گزارش سایت خبری «ارلاندو سنتینل» (Orlando Sentinel) به نظر می‌رسد که برخی از قسمت‌های دیزنی کوئست به حیات خود ادامه خواهد داد، حتی بعد از تخریب این ساختمان به یاد ماندنی.

دیزنی قصد دارد که وسایل و چیزهایی که در داخل ساختمان بوده و هنوز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد را به سازمان خیریه‌های سطح کشور اهدا کند و باقی وسایل را به پارک‌های دیزنی منتقل کرده، یا آن‌ها را بایگانی کرده و در مکانی آن‌ها را برای آیندگان نگه دارد.

به هر حال با این کار دیزنی، کارکنان این قسمت می‌توانند با بیش از ۱۰۰ بازی مختلف و سرگرم‌کننده که از دیزنی کوئست خارج شده است، زمان استراحت خود را سپری کنند که این فکری بسیار عالی است.

هفته‌ی گذشته دیزنی طرح اولیه مکانی را که قرار است جایگزین دیزنی کوئست شود، به معرض دید عموم گذاشت و اعلام کرد که تمامی سعی خودشان را خواهند کرد که تا ابتدای تابستان ۱۳۹۷ این بخش در قسمت غربی دیزنی شروع به کار کند.

آخرین خبرها از جایگزین‌های دیزنی کوئست می‌گوید که قرار است قسمتی تحت عنوان‌های داستان اسباب‌بازی‌ها (طبق انیمیشن آن) و قسمت جنگ ستارگان ساخته ساخته شود و به لطف نبود ساختمان دیزنی کوئست بسیار بزرگ و عظیم خواهد بود.

دزنی

باید نشست و دید که در چند سال آینده چه چیز‌های دیگری به این شهر بازی عظیم اضافه خواهد شد.

با آمدن نام شهربازی خاطرات زیادی از کودکی خیلی از ما زنده می‌شود و به یاد خنده‌های بلند از ته دلمان می‌افتیم. شما چه خاطراتی دارید که می‌توانید برایمان تعریف کنید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه