حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت دوم)

کوالالامپور پایتخت مالزی به لطف جاذبه‌های متعدد تاریخی و گردشگری توانسته گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به خود جذب کند، در این بین نمی‌توان از سیستم حمل و نقل عمومی مدرن آن حرفی نزد.

سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور از بخش‌های متعددی نظیر فرودگاه، قطارهای شهری، قطار اکسپرس، مونوریل، اتوبوس، خودرو و غیره تشکیل شده که در این مقاله سعی شده برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

فرودگاه

کوالالامپور

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) در ۷۵ کیلومتری مرکز شهر، در سپانگ (Sepang) قرار دارد. این فرودگاه که یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل هوایی آسیای جنوب شرقی به شمار می‌رود، شامل ساختمان اصلی ترمینال و ساختمان ماهواره است. با توجه به معماری عالی، تکنولوژی مدرن و فرهنگ غنی مالزیایی، در زمره یکی از پنج فرودگاه برتر دنیا قرار دارد.

این فرودگاه با یک قطار سریع‌السیر به شهر وصل می‌شود، هر چند با خودرو نیز امکان رفتن به شهر وجود دارد که حدود یک ساعت زمان می‌برد. ایر لاینز و ایرآسیا مالزی دو اپراتور اصلی کلیا هستند و پروازهای بین‌المللی زیادی در این دو ترمینال صورت می‌گیرد.

کوالالامپور

امکانات ترمینال اصلی شامل سالن استراحت لاکچری، انواع رستوران، محوطه بازی کودکان و مغازه‌های معاف از مالیات است. هواپیماهای بین‌المللی در ساختمان ماهواره فرود می‌آیند و بعد مسافران با قطار مخصوص به گیت ۵ ترمینال اصلی منتقل می‌شوند. پروازهای دیگر در ترمینال داخلی فرود می‌آیند.

کوالالامپور

برای این که از فرودگاه به شهر بروید، گزینه‌های متعددی پیش روی شما است؛ اگر به یک جابه‌جایی لوکس فکر می‌کنید، می‌توانید لیموزین را انتخاب کنید که با سیستم کوپنی کار می‌کنند، پس باید کوپن را از باجه‌های مربوطه در ورودی اصلی سطح ۳ در ترمینال اصلی تهیه کنید. سوار لیموزین شده، کوپن را به راننده بدهید و با هزینه‌ای معادل ۶۸ هزار تومان به مرکز شهر بروید که البته بر اساس مقصدتان قیمت تغییر می‌کند.

کوالالامپور

کلیا اکسپرس (KLIA Ekspres) سریع‌ترین و راحت‌ترین راه سفر به شهر و از شهر به فرودگاه است. این جابه‌جایی فقط ۲۸ دقیقه طول می‌کشد و در ساعات اوج شلوغی هر ۱۵ دقیقه یک قطار حرکت می‌کند که در سایر ایام هر ۲۰ دقیقه است. برای سوار شدن به این قطار به سطح ۱ بروید و به راحتی به مرکز کوالالامپور سفر کنید، قیمت بلیط یک طرفه ۵۵ هزار تومان و دو طرفه ۱۰۰ هزار تومان است.

اپراتورهای متعددی نظیر آویس، اوریکس و غیره در زمینه کرایه ماشین فعال هستند. شرکت‌های بزرگ و کوچک هر یک مزایای خود را دارند که باید بر اساس آن ماشین کرایه کنید. هر چه مسیر شما طولانی‌تر باشد، نرخ کرایه تخفیف می‌خورد. پروتون ویرا (Proton Wira) معمولا ارزان‌ترین و رایج‌ترین خودروی کرایه‌ای است.

کوالالامپور

اتوبوس نیز یکی دیگر از وسایل حمل و نقل است که فقط مختص جابه‌جایی از کلیا به کلیا ۲ و بالعکس است. این اتوبوس‌ها در سطح ۲ ساختمان ترمینال اصلی هستند و بلیط یک طرفه آن ۲۵۰۰ تومان و دو طرفه ۵۰۰۰ تومان تمام می‌شود.

این فرودگاه به شدت مناسب افراد معلول است، علاوه بر رمپ‌ها، آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی و پیاده‌رو استاندارد بیرون فرودگاه، کلیه خدمات و امکانات آن برای این منظور تجهیز شده‌اند. حتی خدمات حمل و نقل کلیا نیز به تجهیزات مناسب صندلی چرخدار مجهز هستند.

کوالالامپور

رستوران‌های متعددی نیز در این فرودگاه وجود دارد. طبقه دوم ترمینال اصلی یک فود کورت دارد که انواع غذای محلی را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند. اکثر کیوسک‌های غذاهای محلی در طبقه سومِ سطح ورودی (Arrival Level) قرار دارند. طبقه چهارم کلیا نیز علاوه بر دفاتر هواپیما نیز یک فوت کورت دارد که با غذاهای محلی و بین‌المللی پذیرای مشتریان است.

اتوبوس

کوالالامپور

اتوبوس‌های کوالالامپور اکثرا اتوبوس تندرو یا متروباس هستند. دکه اطلاعاتی در ایستگاه اتوبوس سلطان محمد در چاینا تاون وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به شما کند. اتوبوس‌های تندرو به چهار بخش تقسیم می‌شوند: باس بندر (اتوبوس شهر) که در اطراف مرکز شهر فعالیت دارد (۱۰۰۰ تومان)، باس اوتاما از مرکز به سمت حومه شهر می‌رود (۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان)، باس تمپاتان (اتوبوس محلی) در حومه شهر کار می‌کند (۱۰۰۰ تومان)، باس اکسپرس به نقاط دور دست حومه شهر حرکت می‌کند (۳۸۰۰ تومان).

کوالالامپور

اتوبوس رایگان گو-کی.ال (GO-KL) چهار مسیر مدور در اطراف شهر دارد و ایستگاه‌های آن کی.ال.سی.سی، برج کی.ال، سنترال کی.ال، موزه ملی و میدان مردکا است. در زمان اوج شلوغی هر پنج دقیقه یک اتوبوس عبور می‌کند، در بقیه ایام به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌رسد.

هر یک از مناطق خارج از مرکز شهر فقط یک ترمینال اتوبوس دارند، ولی مرکز کوالالامپور دارای چهار ترمینال اتوبوس یعنی کی.ای سنترال، کی.ال.سی.سی، مالوری و تی تی وانگسا است. این ترمینال‌ها معمولا در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی نظیر ایستگاه‌های خط کلانا جایا قرار دارند.

کوالالامپور

متروباس نشنال واید (Metrobus Nationwide) یک شرکت خصوصی در زمینه حمل و نقل عمومی است که در سال ۱۹۹۲ آغاز به فعالیت کرد. متروباس بعد از اتوبوس‌های سریع به عنوان دومین اپراتور بزرگ اتوبوس در کوالالامپور عمل است.

تاکسی

کوالالامپور

تاکسی‌های کوالالامپور با رنگ‌های قرمز-سفید، زرد-آبی، سبز یا زرد اکثرا دارای کولر هستند و در ایستگاه‌های تاکسی سراسر شهر صف کشیده‌اند. وقتی برای تاکسی در حرکت دست تکان می‌دهید، فقط در صورتی که شرایط مناسب باشد، توقف می‌کند. این موضوع به خصوص در ساعات اوج شلوغی و روزهای بارانی تشدید می‌شود.

کرایه‌ها هم از ۳ هزار تومان برای ۳ دقیقه اول شروع شده و برای هر ۳۶ ثانیه ۲۵۰ تومان اضافه می‌شود. کرایه از نیمه شب تا ۶ صبح ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و به ازای هر مسافر اضافی (بیشتر از دو نفر) باید ۲۰۰ به کرایه ثابت اولیه اضافه شود. تاکسی‌های آبی جدیدتر و راحت‌تر هستند و کرایه آن از ۶ هزار تومان برای ۳ دقیقه نخست شروع می‌شود و هزار تومان بابت هر ۳۶ ثانیه افزوده می‌شود. افزایش ۵۰ درصدی کرایه در طول شب برای این تاکسی‌ها نیز صدق می‌کند.

کوالالامپور

متاسفانه برخی رانندگان اطلاعات جغرافیایی ضعیفی دارند و برخی از آن‌ها تاکسی متر استفاده نمی‌کنند. جلوی هتل‌های لوکس و مراکز توریستی شلوغ می‌توانید به وفور این تاکسی‌ها را ببینید، هر چند تاکسی‌هایی که جلوی فروشگاه‌های بزرگ صف کشیده‌اند، دارای سیستم کوپنی هستند و شما باید از پیش کرایه خود را پرداخت کنید که کمی گران‌تر تمام می‌شود.

کوالالامپور

یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از تاکسی، دانلود اپلیکیشنی مانند ایزی تاکسی، گرب (Grab) یا یوبر (Uber) است. به طور کلی توصیه می‌کنیم از تاکسی‌هایی استفاده کنید که تاکسی متر دارند تا هزینه‌هایتان گران نشود.

خودرو

کوالالامپور

برای گشت و گذار در شبه جزیره می‌توانید در کوالالامپور ماشین کرایه کنید، هر چند با توجه به سیستم یک طرفه گیج‌کننده و علائم راهنمایی ضد و نقیض، رانندگی در این شهر خیلی پیچیده و دشوار است. تمامی شرکت‌های بزرگ کرایه ماشین مانند آویس (Avis) و هرتز (Hertz) در کلیا دفتر دارند و معمولا از ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر ایام هفته و ۹ صبح تا ۱ بامداد روزهای شنبه به گردشگران خدمات می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه