حقایق جالب درباره زاگرب، کرواسی

کسری مجیدی
کسری مجیدی یکشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
حقایق جالب درباره زاگرب، کرواسی

زاگرب به عنوان پایتخت کشور کرواسی از شهرهای دیدنی این کشور و حتی اروپا محسوب می‌شود. با حقایق و نکات جالبی درباره زاگرب همراه باشید.

زاگرب به عنوان پایتخت و مهم‌ترین شهر کرواسی، یکی از مقاصد گردشگری اصلی در این کشور و شرق اروپا به شمار می‌رود. جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زاگرب از یک سو و طبیعت زیبای این منطقه از سوی دیگر، این شهر را به سرزمینی جذاب تبدیل کرده است.

با این مقدمه به سراغ حقایق و نکات جالبی از این شهر می‌رویم.

زاگرب

۱. زاگرب شهری است در شمال غرب کشور کرواسی که به عنوان پایتخت این کشور در جوار رود «ساوا» (Sava) قرار گرفته است.

۲. بر اساس مستندات، قدمت سکونت اولیه‌ی بشر در منطقه‌ی فعلی زاگرب به قرن اول میلادی و زمان رومی‌ها باز می‌گردد.

۳. در کتب تاریخی و بر طبق شواهد، پیشینه‌ی پیدایش شهر زاگرب در این منطقه به قرن ۱۱ میلادی برمی‌گردد.

زاگرب قدیم

۴. از همان قرن ۱۲ بود که نام زاگرب برای این شهر انتخاب شد. نکته‌ی جالب این است که دلیل و عقبه‌ی مشخصی برای این نام پیدا نشده است.

۵. زاگرب با توجه به موقعیت جغرافیایی از شرایط آب و هوایی نسبتا مطبوعی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های نه چندان سرد مانند دیگر شهرهای قاره‌ی سبز، بهره می‌برد. میانگین دمای این منطقه در روزهای گرم سال ۲۵ درجه و در روزهای سرد سال صفر درجه است.

زاگرب

۶. امروزه زاگرب جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در خود جای داده است.

۷. پس از محلی‌های زاگرب، مردم کشورهای مجارستان، آلمان و ترکیه به ترتیب بیشترین ساکنین غیر محلی این شهر را تشکیل می‌دهند. از طرفی بیشترین میزان گردشگران از کشورهای اتریش، آلمان و ایتالیا به زاگرب سفر می‌کنند.

زاگرب

۸. زاگرب در طول تاریخ، زمان یوگوسلاوی سابق، یک شهر اقتصادی محسوب می‌شده است. پس از استقلال کرواسی بود که این شهر به عنوان پایتخت کرواسی انتخاب شد.

۹. در روزگاری که مرتفع‌ترین سازه‌های شهرها، بناهای مدرن هستند، کلیسای زاگرب با ارتفاع ۱۰۸ متری خود به عنوان بلندترین سازه‌ی این شهر قد علم کرده است.

کلیسای زاگرب

۱۰. کلیسای زاگرب با قدمتی طولانی، از قرن ۱۱ میلادی در این شهر قرار دارد. این کلیسا که امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر مطرح است، چندین بار در طول تاریخ بازسازی شده است.

۱۱. زاگرب از لحاظ فرهنگی نیز شهر بسیار غنی به شمار می‌رود. این شهر با تعداد زیادی موزه که در خود جای داده است از این حیث شاخص است. همچنین رویدادها و مناسبت‌های فرهنگی فراوانی در طول سال در زاگرب برگزار می‌شود.

زاگرب

۱۲. در سال ۱۸۸۸ بود که یک سکه‌ی برنزی کهن متعلق به امپراتوری روم در قرن ۳، در میدان اصلی شهر پیدا شد.

۱۳. یکی از ویژگی‌های جالب زاگرب، چراغ‌های گازی این شهر است. این نوع چراغ‌ها که قدمتی طولانی در سطح جهان دارند از سال ۱۸۶۳ در این شهر راه‌اندازی شدند. با گذشت بیش از یک قرن و نیم کماکان ۲۱۴ چراغ گازی در زاگرب به صورت نمادین خیابان‌های این شهر را روشن می‌کنند.

زاگرب

۱۴. زاگرب شهری است که به نوعی دروازه‌ی اقتصادی قاره‌ی سبز محسوب می‌شود. به همین جهت بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان، در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی و داروسازی، در این شهر دفتر یا شعبه‌ای دارند.

۱۵. از مشخصه‌های این منطقه تنوع و گونه‌های خزنده‌های آن است. تا جایی که در باور قدیمی‌ترهای زاگرب، این شهر خانه‌ی اژدهاها بوده است. به همین دلایل مجسمه و تندیس‌های بسیاری از خزندگان در این شهر به چشم می‌خورد.

زاگرب

۱۶. مدرسه‌ی انیمیشن زاگرب یکی از بهترین و قدیمی‌ترین آموزشگاه‌های این رشته در جهان به شمار می‌رود. برای تصدیق این موضوع همین کافی است که کارتون قدیمی و به یادماندنی پروفسور بالتازار یکی از شاهکارهای این منطقه است که در ۳۰ کشور اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته شده است.

۱۷. زاگرب از کوتاه‌ترین قطار کابلی در جهان بهره می‌برد. این مسیر که تنها ۶۶ متر طول دارد، در طی ۶۴ ثانیه دو قسمت را به هم متصل می‌کند.

زاگرب

۱۸. برای آخرین مورد جالب است بدانید که شهر زاگرب با شهر تبریز پیمان خواهرخواندگی دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه