کارهایی که باید پیش از مهاجرت تحصیلی انجام دهید

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کارهایی که باید پیش از مهاجرت تحصیلی انجام دهید

 پنج مرحله آماده‌سازی کلیدی که باید قبل از مهاجرت تحصیلی انجام دهید را در این مقاله می‌خوانید.

قرار است به عنوان دانشجوی مهمان به مدت یک‌سال تجربه تحصیل در خارج از کشور داشته باشید و سخت در حال برنامه‌ریزی هستید؟ یا شاید هم برای یک دوره کارآموزی چند ماهه پذیرفته شده‌اید؟ چگونه برای این سفر خود را آماده می‌کنید؟ صرف نظر از تهیه‌ی بلیط هواپیما، کتاب‌های مورد نیاز و انتخاب نوع مسکن در مقصد، قبل از ترک کشور چه کارهایی باید انجام دهید و چه چیزهایی لازم است با خود همراه داشته باشید؟ 

طرح یک لیست کلی که مورد استفاده‌ی همه‌ی افراد قرار بگیرد، با توجه به مجموعه عوامل مختلف مانند نیازهای فردی گوناگون، علائق شخصی و عوامل پیش‌بینی نشده که ممکن است به‌وجود بیایند، مطمئنا برای همه‌ راه‌گشا نخواهد بود. اما هر قدر مسئله‌ی زندگی در خارج از کشور گیج‌کننده یا در نوع خود جورواجور به نظر بیاید، حداقل پنج مرحله آماده‌سازی کلیدی وجود دارد که تقریبا هرکس که قصد تحصیل در خارج از کشور دارد، باید انجام دهد:

۱. تلفن همراه خود را برای زندگی در خارج از کشور آماده کنید

تحصیل در خارج

این حقیقت را پذیرفته‌ایم یا خیر فرقی نمی‌کند، به هر حال تلفن‌های همراه ابزار کلیدی در زندگی روزمره ما هستند و همیشه به آن‌ها وابسته هستیم. در خارج از کشور، این مسئله جدی‌تر هم خود را نشان می‌دهد. بنابراین، تنها شما نیستید که باید برای زندگی در خارج از کشور آماده شوید، بلکه گوشی شما نیز باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

شما باید یک سیم کارت جدید خریداری کنید. یک سیم کارت ایرانی برای هنگام خروج و ورود به کشور نیاز دارید، تا بتوانید از آن در فرودگاه استفاده کنید. همچنین یک سیم کارت محلی برای زمانی که در خارج از کشور هستید نیاز دارید؛ می‌توانید رومینگ ارزان بین‌المللی با طرح‌های مختلف استفاده کنید و از امکان پیام کوتاه نامحدود و هزینه پایین برای هر دقیقه تماس بین‌المللی بهره ببرید.

۲. لپ تاپ و وسایل الکترونیک خود را آماده کنید

تحصیل در خارج

علاوه بر این که از وجود سرویس Wi-Fi در محل اقامت مطمئن می‌شوید، باید کمی زمان صرف تحقیق در مورد ولتاژ برق آنجا کنید. همچنین، به احتمال زیاد باید چند آداپتور خریداری کنید. شاید موضوع چندان مهمی به نظر نیاید، اما فکرش را کرده‌اید چگونه می‌خواهید به محض رسیدن و در گیردار کارهای اقامت به دنبال چنین جیز کوچکی باشید. پس برای این‌که گیر نیفتید، از قبل آماده باشید.

۳. هوشمندانه و فشرده چمدان ببندید

تحصیل در خارج

شما باید بر اساس شرایط آب و هوایی مقصد تصمیم بگیرید که کدام لباس‌ها کاربردی‌تر هستند؛ بنابراین بهتر است آب و هوا و شرایط جوی فصل و مکان مورد نظر را از قبل بررسی کنید. حتما پیش بینی آب و هوا در روز ورود خود را چک کنید تا بدانید چه چیزی باید بپوشید. همچنین یاد بگیرید چه‌طور همه لوازم اساسی را فقط در دو چمدان معمولی جا دهید.

۴. آمادگی علمی داشته باشید

تحصیل در خارج

خیلی ساده ممکن است آن چنان در گیرودار آماده شدن برای زندگی در یک کشور جدید، آشنایی با افراد تازه و تجربه کردن چیزهایی نو شوید که فراموش کنید این سفر تحصیلی است. بنابراین، به یاد داشته باشید که تمام کتاب‌های مورد نیاز خود را همراه ببرید و درباره‌ی نحوه‌ی تهیه‌ی آن‌هایی که برای شروع برنامه درسی نیاز دارید اطلاعات داشته باشید. 

۵. آمادگی فرهنگی داشته باشید

تحصیل در خارج

برای تحقیق دربار‌ه ی فرهنگ کشوری که به آن سفر می‌کنید، به اندازه‌ی کافی زمان بگذارید. دست کم اطلاعات کافی درباره‌ی زبان آن کشور و یک دیکشنری جیبی کوچک یا اپلیکیشن روی تلفن همراه داشته باشید. درباره‌ی غذاها، سنت‌ها و آداب و رسوم، تعطیلات و تابو‌های فرهنگی بیشتر و بیشتر اطلاعات جمع‌آوری کنید.

شوک فرهنگی می‌تواند شما را درست زمانی درهم بشکند که باید خلاقیت و پشتکار برای تحصیل را در خود تقویت کنید. این مورد به راحتی قابل اجتناب است. باید از آشنایی و تجربه‌ی فرهنگی تازه لذت ببرید و نباید از آن دوری کنید. پس قبل از ورود به کشور مقصد کمی با فرهنگ آن کشور زندگی کنید و با پختگی و آگاهانه عمل کنید.

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور هستید، پیشنهاد می‌کنیم زمان زیادی را صرف فکر کردن به موانع و مشکلاتی کنید که ممکن است در چند هفته اول مهاجرت با آن‌ها روبه‌رو شوید. فراموش نکنید قبل از شروع کلاس‌ها مواد آموزشی و لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. 

خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ی خود را در این باره با ما و همراهان کجارو درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه