حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی (قسمت اول)

سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور به لطف شبکه عظیم اتوبوس، قطارهای مسافری شهری و تاکسی‌هایی که گردشگران را در همه نقاط شهر جابجا می‌کنند، بسیار متنوع و کارآمد است.

سیستم حمل و نقل کوالالامپور در «دره کلانگ» (Klang Valley) از زیرساخت‌ چندگانه بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است. کوالالامپور به عنوان پایتخت مالزی در این زمینه در کل کشور بی‌رقیب است، چرا که علاوه بر یک شبکه ریلی یکپارچه، دارای یکی از بلندترین سیستم‌های مترو اتوماتیک فاقد راننده در جهان است که خط «کلانا جایا» نام دارد.

کوالالامپور شهری بسیار مدرن و شلوغ با مناظر دیدنی متعدد، رستوران‌های شیک، قهوه خانه‌های جذاب، بازارهای خیابانی، فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌های لوکس پنج ستاره و ... است. البته باید به ترافیک وحشتناک و سنگین این شهر در ساعات اوج رفت و آمد نیز اشاره کنیم، هر چند اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند با پای پیاده به مقصد خود برسند. با این حال به عنوان یک گردشگر باید از سیستم حمل و نقل عمومی شهر به خصوص مونوریل، قطار سبک شهری (LRT) و قطار شهری مطلع باشید. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

قطار کلیا اکسپرس

کوالالامپور

قطار کلیا اکسپرس (KLIA Ekspres) یکی از راحت‌ترین راه‌های سفر از مرکز شهر کوالالامپور به دو فرودگاه اصلی آن و بالعکس است. این قطار فرودگاهی یک‌سره مجهز به سیستم تهویه بوده و علاوه بر صندلی‌های راحت، دارای بخش انبار چمدان و وای‌فای پر سرعت است. در ساعات اوج شلوغی هر ۱۵ دقیقه و در روزهای شنبه هر ۲۰ دقیقه فعالیت دارد و سفر بین پایانه حمل و نقل کی.ال سنترال و کلیا (فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور) حدود ۲۸ دقیقه و تا کلیا ۲ نیز ۳۲ دقیقه زمان می‌برد. حرکت اولین قطار از کلیا در ساعت ۵ صبح و آخرین قطار ساعت ۱ بامداد است، در حالی که اولین قطار کی.ال سنترال ساعت ۵ صبح و آخرین قطار ۴۰ دقیقه بامداد خواهد بود.

کوالالامپور

در صورتی که می‌خواهید روزهای جمعه و یکشنبه از قطار استفاده کنید، در جریان باشید که از ساعت ۶ الی ۹ و ۱۶ الی ۲۲ بسیار شلوغ است. اما در ساعات ۵ الی ۶ صبح، ۹ الی ۱۶ و همینطور ۲۲ تا ۱۲ شب از میزان شلوغی کاسته می‌شود. تمامی قطارها بعد از نیمه شب هر ۳۰ دقیقه توقف دارند.

کوالالامپور

ایستگاه قطار کلیا اکسپرس در کلیا در سطح ۱ قرار گرفته، در حالی که در کلیا ۲ در محدوده مرکز خرید « Gateway@KLIA۲» است. برای تهیه بلیط به پیشخوان اصلی بروید یا از کیوسک فروش بلیط که در هر دو فرودگاه وجود دارد، استفاده کنید. قیمت بلیط یک طرفه ۵۵ هزار تومان و بلیط دو طرفه ۱۰۰ هزار تومان است. زمانی که به کی.ال سنترال رسیدید، بهتر است از مونوریل، تاکسی یا قطار سبک شهری استفاده کنید.

کوالالامپور

کلیا اکسپرس همچنین خدمات تا درب منزل یا هتل را به مشتریان ارائه می‌کند که قیمت آن ۱۵۵ هزار تومان تمام می‌شود، این خدمات وی آی پی شامل خوشامدگویی در محل دریافت چمدان‌ها، باربری که شما را تا ایستگاه کلیا اکسپرس به سمت کی.ال سنترال همراهی می‌کند و یک لیموزین اختصاصی است که شما را به مقصد می‌رساند.

کوالالامپور

از خدماتی که خطوط هوایی نظیر مالزی ایرلاینز، کتی پاسیفیک ایروِیز (Cathay Pacific Airways) و مالیندو ایر (Malindo Air) برای رفاه حال گردشگران ارائه می‌کنند، می‌توان به خدمات ثبت نام پرواز در کی.ال سنترال اشاره کرد. اگر از این ایستگاه قصد حرکت به فرودگاه را دارید، می‌توانید بلیط قطار تهیه کرده، بعد به پیشخوان سالن خروج کلیا اکسپرس مراجعه کنید که در ترمینال کی.ال سیتی ایر قرار دارد و بلیط هواپیمای خود را اوکی کنید. به این ترتیب وقتی به فرودگاه می‌رسید می‌توانید چمدان‌های خود را تحویل داده و با خیال راحت سوار هواپیما ‌شوید.

قطار سبک شهری

کوالالامپور

قطار سبک شهری کوالالامپور معروف به LRT یک سرویس حمل و نقل عمومی است که در دو مسیر اصلی یعنی خط کلانا جایا LRT و خط آمپانگ LRT حرکت می‌کند. خط کلانا جایا LRT با ۲۷ کیلومتر طول از شمال به جنوب کشیده شده که بین کلانا جایا (که ۱۷ کیلومتر با مرکز کوالالامپور فاصله دارد) و گومباک (در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهر) قرار دارد.

کوالالامپور

در عین حال خط آمپانگ به دو مقصد مجزا با مسیرهای ۲۰ و ۱۱ کیلومتری تقسیم می‌شود که هر دو از ایستگاه سنتول تیمور LRT در شمال کوالالامپور آغاز می‌شوند، خط ۲۰ کیلومتری به سری پتالینگ در جنوب منتهی شده و خط دیگر به آمپانگ در حومه شرقی شهر می‌رسد. زمان شروع به کار این قطارها از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب است و هر ۱۵ دقیقه یک قطار عبور می‌کند. اوج شلوغی در ساعات ۷ الی ۹ و ۱۷ الی ۱۹ است که کارمندان برای برگشت به منزل از این مسیرها استفاده می‌کنند.

مونوریل

کوالالامپور

مونوریل کوالالامپور یک شبکه قطار واقعا ساده و عالی است که بین مرکز حمل و نقل اصلی شهر، کی‌.ال سنترال و تی تی وانگسا (Titiwangsa) در مرکز کی‌.ال فعالیت می‌کند. خط آهن اصلی در داخل شهر شامل ۱۱ ایستگاه در مسافت ۱۱ کیلومتری است.

کوالالامپور

زمان فعالیت مونوریل ۶ صبح تا ساعت ۲۴ است و در ساعات اوج شلوغی در هر پنج دقیقه یک مونوریل عبور می‌کند، هر چند در بقیه ساعات به ۱۲ دقیقه هم می‌رسد. هزینه سفر با مونوریل از ۱۲۰۰ تومان شروع می‌شود، البته می‌توانید ژتون‌هایی را از دستگاه‌های مخصوص بخرید که قبل از ورود به ایستگاه قطار باطل می‌شود.

قطار اتوماتیک

کوالالامپور

قطار کاملا اتومات کوالالامپور MRT SBK یک وسیله نقلیه عمومی حمل و نقل عمومی است که مرکز شهر را به نقاط مختلف کوالالامپور متصل می‌کند. این خط در مسیر ۵۱ کیلومتری خود شامل ۳۱ ایستگاه می‌شود که هر یک از امکاناتی نظیر آسانسور و رمپ برای معلولان، پله برقی، مراکز خدمات مشتری، دستگاه‌های فروش بلیط، اتاق نماز و سرویس بهداشتی برخوردار است.

کوالالامپور

در ضمن مسیر این خط از سونگای بلو (Sungai Buloh) به کاجانگ (Kajang) کشیده شده و قیمت بلیط‌های تک سفره از ۱۲۰۰ تومان به بالا است که گردشگران می‌توانند از دستگاه‌های فروش بلط مستقر در تمامی ایستگاه بلیط خود را خریداری کنند. این قطار هر روز کار خود را از ساعت ۶ صبح آغاز می‌کند، اما ساعت پایان کار قطار به ایستگاه‌ها بستگی دارد. به طور کلی ایستگاه‌های MRT از دوشنبه تا جمعه در نیمه شب و در آخر هفته در ساعت ۲۳ تعطیل می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع kuala-lumpur

دیدگاه