با حمل و نقل عمومی قزوین بیشتر آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
با حمل و نقل عمومی قزوین بیشتر آشنا شوید

قزوین مرکز استان قزوین است و از آنجا که در زمان صفوی، پایتخت ایران بوده مکان‌های تاریخی بسیاری دارد. در سفر به این شهر بهتر است راجع به سیستم حمل و نقل عمومی آن بیشتر بدانید.

در شهر قزوین آثار کهن و باستانی گوناگونی از جمله حمام قجر، عمارت کلاه فرنگی و امامزاده حسین قرار دارد. روند شهرسازی و گسترش مناطق مسکونی در قزوین، پس از ورود اسلام به این سرزمین در سال ۲۴ هجری شتابی دو چندان گرفت و در مدتی کوتاه به‌عنوان «باب الجنه» یا «دروازه بهشت» نامیده شد.

شبکه حمل و نقل قزوین در دو بخش درون شهری و برون شهری، شبکه‌ای پیچیده و منظم از ۷۳۳ کیلومتر راه‌های ارتباطی، ۲۳ خط اتوبوسرانی، ۶ هزار تاکسی درون شهری، مسیرهای دوچرخه سواری، ۳ ایستگاه راه آهن و فرودگاه است که باعث شده این استان شاه‌راه ارتباطی غرب کشور لقب بگیرد. برای گشت و گذار در این شهر تاریخی پیشنهاد می‌کنیم با سیستم حمل و نقل عمومی این شهر آشنا شوید.

هواپیما

قزوین

شهرداری قزوین در راستای توسعه خطوط حمل و نقل این شهر، فرودگاه قزوین را خریداری کرده و در صدد است در راستای توسعه گردشگری این شهر، فرودگاه فوق را توسعه داده و به فرودگاه مسافربری تبدیل کند. در حال حاضر پرواز هواپیماهای کوچک مسافربری در این فرودگاه امکان‌پذیر است.

قطار

قزوین

خبرگزاری تسنیم

ایستگاه راه آهن قزوین مربوط به دوره پهلوی است و در قزوین، خیابان امام (رشت)، داخل مجموعه سعد‌السلطنه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اولین خط راه آهن در ۱۸ اسفندماه ۱۳۱۸ به قزوین رسید و ایستگاه راه‌آهن قزوین در بیست و هفتم همان ماه آغاز به کار کرد.

قزوین

خبرگزاری مهر

اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن قزوین در شاه‌راه مبادلاتی کشور، این استان در مسیر راه آهن تهران به شمال غرب کشور قرار گرفته‌ و در شهرهای قزوین، تاکستان و آبیک ایستگاه راه آهن دارد. ایستگاه قزوین با مساحتی بالغ بر ۱۵۵۶ متر مربع در جنوب شهر قزوین و در انتهای خیابان سپه واقع شده است. همچنین راه آهن قزوین- رشت- بندرانزلی -آستارا نیز در دست احداث است که این خط آهن ایران را به کشورهای نواحی قفقاز و روسیه متصل می‌کند. در ضمن قطار مسیر تهران-تبریز از مسیر قزوین رد می‌شود که می‌توانید در ایستگاه مربوطه پیاده شوید.

تاکسی

قزوین

طبق اعلامیه نظری از مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ۱۲ ایستگاه واحد تاکسی بی‌سیم به‌صورت شبانه‌روزی در سطح شهر قزوین فعالیت می‌کنند. شهروندان قزوینی و گردشگران در هر ساعت از شبانه روز که قصد تردد در سطح شهر یا مسیرهای بین شهری را داشته باشند می‌توانند با سامانه ۱۳۳ تماس بگیرند، نزدیک‌ترین ایستگاه یا خودرویی که به محل متقاضی نزدیک باشد، به محل اعزام می‌شود.

ایستگاه‌های تاکسی بی‌سیم قزوین در راه‌آهن، دروازه رشت، سه راه خیام، میدان عارف، خیابان شهیدبابایی، میدان میرعماد، خیابان جانبازان، شهرک کوثر، میدان تهران قدیم، دوراه همدان، چهار راه ولیعصر و شهرک مینودر مستقر هستند. ۸۵ راننده آقا و ۲۰ راننده خانم در شبکه تاکسی بی‌سیم قزوین آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

قزوین

نرخ کرایه تاکسی‌های مسیر میدان دفاع مقدس تا چهار راه راهنمایی ۶۰۰ تومان، ۲۲ بهمن تا ولیعصر ۸۰۰ تومان، میدان دفاع مقدس تا میدان مادر ۹۰۰ تومان، میدان آزادی تا دانشگاه امام خمینی(ره) ۹۰۰ تومان، مسیرهای دانشگاه امام خمینی(ره) تا ولیعصر و دانشگاه آزاد باراجین تا دانشگاه نواب ۱۰۰۰ تومان است.

نرخ کرایه‎های تاکسی در مسیر ولیعصر تا میدان گل‎ها ۱۲۰۰ تومان، مسیر ترمینال تا دانشگاه آزاد باراجین ۱۱۰۰ تومان، مسیرهای خیابان راه آهن تا دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و خیابان راه آهن تا دانشگاه غزالی ۱۲۰۰ تومان است.

برای تاکسی تلفنی‌ها؛ ورودی درون شهری تا سه کیلومتر ۳۵۰۰ تومان و بعد از سه کیلومتر به‌ازای هرکیلومتر پیمایش اضافه ۳۰۰ تومان دریافت می‌شود.

برای تاکسی‌های تلفنی و بی‌سیم نرخ کرایه تا پنج کیلومتر ۱۵۰۰ تومان است که بابت هر کیلومتر اضافی در داخل شهر ۵۰ تومان، بابت هر کیلومتر خارج از شهر ۲۰۰ تومان، کرایه برگشت همان مسیر ۵۰ درصد کرایه رفت و کرایه ساعتی ۳۰۰۰ تومان است.

قزوین

البته تاکسی‌های اینترنتی نیز در این شهر مشغول به فعالیت شده‌اند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، عبدالعلی دربندی زاده دراین‌باره گفت: تاکسی اینترنتی پدیده‌ای جدیدی است که به‌دلیل کاهش قیمت، سهولت دسترسی و امنیت مسافران در شهرهای بزرگ مورد استقبال قرار گرفته است. در این طرح مسافران ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر جابه‌جا می‌شوند. هم‌اکنون حدود ۳۸۰۰  تاکسی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین فعالیت می‌کند که با سه رنگ سبز، زرد و نارنجی از سایر خودروها متمایز شده‌اند.

اتوبوس

قزوین

خبرگزاری مهر

سازمان اتوبوس‌رانی قزوین دارای سه بخش کلی سیستم اداری، توقف‌گاه و تعمیرگاه واقع در چهارراه ولی‌عصر و توقف‌گاه شهیدرجایی است و روزانه ۱۶۵ هزار نفر توسط اتوبوس‌ها و ۱۳۰٫۰۰۰ نفر توسط مینی‌بوس‌های این سازمان در سطح شهر قزوین و حومه جابه‌جا می‌شوند.

قزوین

عکس از خبرگزاری مهر

همچنین در حال حاضر ۲۰ خط اتوبوس تحت پوشش سازمان اتوبوسرانی قزوین مشغول ارائه خدمات هستند که از این تعداد، ۱۵ خط درون شهری و ۵ خط نیز از مبدأ شهر قزوین به شهرهای محمدیه، صنعتی و الوند، اقبالیه، محمودآباد، چوبیندر رفت‌ و آمد می‌کنند. سازمان اتوبوس‌رانی قزوین در بحث بهره‌وری و فنی، استفاده بهینه و کامل از اتوبوس‌ها و امکانات، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ خورشیدی مقام اول را در کشور کسب کرد.

قزوین

اولین ترمینال مسافربری قزوین در سال ۱۳۲۰ خورشیدی با نام سرای غیاث نظام تأسیس شد که بعدها به گاراژ «تهران‌سیر» معروف شد. زمان تاسیس سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قزوین به مهرماه ۱۳۷۸ برمی‌گردد. در حال حاضر شهر قزوین دارای دو ترمینال مسافربری در محورهای شرق و غرب است. ترمینال آزادگان با مساحت ۲۷٫۹۶۶ مترمربع در محور شرق (ضلع شمال شرقی ميدان تهران قديم) قرار دارد و ترمینال غرب قزوین به مساحت ۸٫۳۲۸ مترمربع در محور غرب فعالیت می‌کند.

مترو

مترو قزوین به تهران در امتداد مترو تهران به کرج و هشتگرد قرار دارد. طول کل این خط از هشتگرد تا قزوین حدود ۷۰ کیلومتر بوده و در شهر های نظر آباد، آبیک، شهرک صنعتی کاسپین، محمدیه و قزوین ایستگاه خواهد داشت. محل عبور مترو ضلع شمالی آزادراه خواهد بود. اعتبار کل پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان است و یک شرکت چینی مسئولیت احداث آن را بر عهده دارد. تاکنون ۲۰ میلیارد تومان به مطالعه و برنامه‌ریزی این خط از مترو هزینه شده و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است.

تراموا

جهت کنترل ترافیک در هسته مرکزی و تجاری شهر قزوین خط یک تراموای این شهر در خیابان امام خمینی اجرایی می‌شود.

دوچرخه

قزوین

مردم قزوین از دیرباز دوچرخه را به‌عنوان وسیله حمل و نقل استفاده می‌کردند به‌طوری که اولین گواهینامه دوچرخه سواری در سال ۱۳۴۳ در این شهر صادر شد. همچنین بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط وزارت کشور شهر قزوین به‌لحاظ شبکه معابر و شیب طولی خیابان ها برای دوچرخه سواری مناسب است. به همین دلیل شهرداری قزوین اقدام به ساخت دستگاه مکانیزه کرایه دوچرخه در سطح شهر کرده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، مسیر دوچرخه‌سواری با علائم افقی و عمودی چشم گربه‌ای، استوانه ایمنی، رنگ‌های ترافیکی و تابلو از مسیر سواره رو، تفکیک شده و در معابر اصلی عدل، بوعلی، نخبگان، غدیر و بلوار ۵۵ متری ۲۲ بهمن مینودر، در شش ماهه نخست امسال با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان ایجاد شد.

 سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز، اقدام به تهیه و نصب ایستگاه دوچرخه در ۵۰ نقطه شهر قزوین در مقابل اماکن عمومی و مورد تقاضای شهروندان کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه