تصورات اشتباه در صنعت گردشگری

سارا حسینقلی‌زاده
سارا حسینقلی‌زاده جمعه، ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
تصورات اشتباه در صنعت گردشگری

باورهای رایجی درباره‌ی مناطق مختلف گردشگری در دنیا وجود دارد. در اینجا چندین آمار اشتباه و رایج درباره‌ی گردشگری را مرور خواهیم کرد.

با رجوع به آمارهای منتشر شده و انجام کمی مطالعه و تحقیق متوجه شدیم که باورهای رایج اما نادرست زیادی درباره‌ی بعضی از مناطق گردشگری وجود دارد، مثلا در اندازه‌ی بزرگی شهرها یا میزان مراجعه گردشگران به بعضی شهرها یا کشورها و در رتبه‌بندی شهرهای پربازدید دنیا باورهای اشتباهی وجود دارد و در این مقاله بعضی از آمارها را با هم مرور می‌کنیم و درباره‌ی درآمد صنعت گردشگری در بعضی از مقاصد گردشگری صحبت خواهیم کرد و متوجه بسیاری از باورهای نادرست خود می‌شویم.  

کدام‌یک مشهورتر است؟ باث یا اینورنس؟

اینورنس

با وجود بناهای رومی و معماری گرجستانی و ارجاعات زیاد جین آستین به این منطقه، قطعا انتظار دارید که «باث» (Bath) گردشگران بیشتری از شهر کوچک «اینورنس» (Inverness) داشته باشد؟ اما این‌طور نیست. با توجه به گزارش‌ها VisitBritain ، لندن در صدر لیست شهرهای پربازدید انگلستان است و در سال ۲۰۱۶ پذیرای ۱۹,۰۶ میلیون نفر گردشگر بود و پس از آن به‌ترتیب ادینبورگ (با ۱,۶۹ میلیون گردشگر در سال) ، منچستر (۱,۱۹ میلیون نفر) و برمینگام (۱,۱۲ میلیون) در این لیست قرار دارند و باث در مکان چهاردهم است و ۳۳۱ هزار گردشگر در سال از این منطقه بازدید می‌کنند و باث نه‌تنها پایین‌تر از اینورنس با ۳۴۰ هزار بازدیدکننده در سال است، بلکه پایین‌تر از لیدز، کاردیف و بریستول است.

چهارمین شهر پربازدید اروپا کدام است؟

آنتالیا

لندن و پاریس دو رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به گزارش «یورومانیتور» (Euromonitor)  پربازدیدترین شهرهای جهان، لندن  با ۱۸,۵۸ میلیون نفر و پاریس با ۱۵,۰۲ میلیون نفر بازدیدکننده خارجی در سال هستند. سومین جایگاه متعلق به استانبول با ۱۲,۴۱ میلیون گردشگر در سال است. با این حال جایگاه چهارم متعلق به کدام شهر است؟

اگر تصور می‌کردید که ونیز، برلین، رم یا فلورانس در جایگاه چهارم هستند، کاملا در اشتباه هستید. در واقع، مکان چهارم متعلق به یک شهر ترکی دیگر،یعنی آنتالیا است که بزرگ‌ترین تفرجگاه این کشور است و سالانه پذیرای ۱۰,۸۹ میلیون بازدیدکننده خارجی است.

کدام‌یک مشهور است؛ ویندسور یا ریدینگ؟

ریدینگ

هر دو واقع در «برک‌شر» (Berkshire) هستند، اما «ویندسور» (Windsor) بزرگ‌ترین قلعه با سکنه روی زمین را دارد و نمایندگی بریتانیایی «لگولند» (Legoland) (یک پارک مشهور تفریحی و بین‌المللی است که در بعضی کشورها شعبه دارد) در ویندسور است و محیط فوق‌العاده زیبایی دارد. با این حال «ریدینگ» (Reading ) در لیست ۲۰ شهر پربازدید انگلستان قرار گرفته است.   

ماکائو بزرگ‌تر از نیویورک است

ماکائو

در آخرین گزارش «یورومونیتور»، یک آمار غیرقابل باورکردنی نشان می‌دهد  که ماکائو سومین شهر پربازدید دنیا است. این شهر از نیویورک و کل هند معرو‌ف‌تر است.

مالدیو شدیدا به پول شما نیاز دارد

مالدیو

ارزش اقتصاد گردشگری مالدیویایی معادل ۱,۰۳ میلیارد دلار است و به میزان ۴۱,۵ درصد در تولید ناخالص داخلی همکاری می‌کند. هیچ کشوری همچون مالدیو به این اندازه به صنعت گردشگری وابسته نیست.  

روسیه و کانادا نیازی به پول شما ندارند

روسیه

صنعت گردشگری در این دو کشور کمتر از ۱,۵ درصد در تولید ناخالص داخلی همکاری دارد. این در حالی‌ است که این دو کشور از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا هستند. آن‌ها با وجود معادن زیاد، چه نیازی به صنعت گردشگری دارند؟

دومین شهر گردشگری فرانسه کجاست؟

لوردس فرانسه

قطعا رتبه اول مختص پاریس است. اما شهر دوم «بوردو» (Bordeaux) یا «نیس» (Nice) یا «مارسی» (Marseille) نیست. بلکه دومین شهر «لوردس» (Lourdes) است شهری با ۱۵,۰۰۰ سکنه که در سال ۶ میلیون نفر بازدیدکننده دارد و به‌خوبی از پس این تعداد برمی‌آید. لوردس همچنین زادگاه «برنادت سوبریو» (Bernadette Soubirous) است. یک قدیس مسیحی کلیسای کاتولیک بوده است که اظهار داشت که بانویی مقدس را می‌بیند و با او صحبت می‌کند. لوردس ۲۷۰ هتل دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید و پاریس تنها شهر در فرانسه است که تعداد بیشتری هتل نسبت به لوردس هتل دارد.

تنها ۸,۷ درصد از چینی‌ها گذرنامه دارند

چین

تنها ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها گذرنامه دارند و به همین دلیل بسیار شناخته‌ شده‌اند، اما این رقم در برابر ۸,۷ درصد شهروندان چینی که گذرنامه و اجازه‌ی کشف دنیا را دارند، بسیار بالا است. زمانی که صحبت از سفرهای خارجی می‌شود، چین بالاترین میزان رقابت در گردشگری را دارد.

بریتانیایی‌ها بیشتر به جزایر قناری می‌روند تا ایتالیا

جزایر قناری

دراز کشیدن بر یک صخره‌ی آتشفشانی داغ را به رفتن به رم، فلورانس، ونیز، توسکانی، دولومیت، سینیک‌تر و ساحل آمالفی ترجیح می‌دهید؟ با توجه به گزارش‌ها مرکز آمار ملی بریتانیا (ONS)، سالانه ۲,۸۶ میلیون نفر از بریتانیایی‌ها به جزایر قناری می‌روند، در حالی که ۲,۴۶ میلیون نفر بریتانیایی در سال به ایتالیا می‌روند.

نسبت گردشگران به ساکنان شهر واتیکان ۶,۰۰۰ به ۱ است

واتیکان

سالانه ۵ میلیون گردشگر به شهر واتیکان می‌روند، در حالی که جمعیت این شهر ۸۴۲ نفر است. بنابراین به‌ازای هر نفر از ساکنان واتیکان ۶۰۰۰ گردشگر سالانه به آنجا می‌روند.

از طرف دیگر بنگلادش سالانه در ازای هر نفر از ساکنان خود تنها ۰,۰۰۰۸ گردشگر دارد.

گردشگری در فلسطین رشد بالایی داشته است

فلسطین

 بر اساس آخرین گزارش از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO= United Nations World Tourism Organization) سریع‌ترین رشد گردشگری در سال ۲۰۱۷ متعلق به فلسطین بوده است. که رشد ۵۷,۸ درصدی داشته است.

بزرگ‌ترین هتل در دنیا در لاس وگاس نیست

هتل گنتینگ هایلند مالزی

از ۵۰ هتل در لیست بزرگ‌ترین هتل‌های دنیا (از نظر تعداد اتاق) دقیقا نیمی از آن‌ها در لاس وگاس است. اما بزرگ ترین هتل در جهان که دارای ۷,۳۵۱ اتاق است، در لاس وگاس قرار ندارد. هتل «گنتینگ هایلند» (Genting Highlands) بزرگ ترین هتل در مالزی است. البته این هتل به‌زودی رکورد خود را از دست می‌دهد و هتل «ابرج کودای» (Abraj Kudai) در مکه که در حال ساخت است، این رکورد را با داشتن بیش از ۱۰,۰۰۰ اتاق از آن خود خواهد کرد.

تنها ۰,۰۲۹ درصد از جمعیت جهان به قطب جنوب رفته‌اند

قطب جنوب

 تنها ۳۸,۴۷۸ نفر از مردم جهان در سال به قطب جنوب می‌روند و نسبت ۰,۰۲۹ از تقسیم تعداد افرادی که سالانه به قطب جنوب می‌روند، بر تعداد افرادی که سالانه متولد می‌شوند (یعنی ۱۳۱,۴ میلیون نفر)، به‌دست آمده است. البته این درصد بیشتر از درصد افرادی است که به کم بازدیدترین کشور دنیا یعنی «تووالو» (Tuvalu) می‌روند؛ تنها ۰,۰۰۱۴ درصد از جمعیت دنیا به تووالو رفته‌اند.

در فهرست میراث جهانی یونسکو ۲۲ اثر تاریخی در ایران ثبت شده است

۲۲ اثر تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو

این برای هر کسی را که به ایران آمده است تعجب آور نیست، چراکه ایران پر از ابنای تاریخی است. گرچه ۲۲ اثر جهانی از طرف یونسکو در ایران ثبت شده است (که تنها یک اثر، کمتر از تعداد آثار ثبت شده در آمریکا است)، اما در سال ۲۰۱۶ تنها ۵ میلیون گردشگر به ایران آمده‌اند، در حالی که ۷۷ میلیون گردشگر به آمریکا رفته‌اند. سال گذشته هواپیمایی بریتانیا پروازهای مستقیم به تهران داشته است و این ساده‌ترین راه برای رفتن انگلیسی‌ها به ایران است.

همه قصد رفتن به کرواسی را دارند

کرواسی

یک آنالیز گسترده از داد‌ه‌های گوگل نشان می‌دهد که ۲,۷۱ درصد از جستجوهای مرتبط با گردشگری در سراسر دنیا مربوط به کرواسی بوده است و این عدد بزرگ‌تر از تمامی کشورهای دیگر است؛ در حالی که کرواسی در لیست برترین کشورهای گردشگری در مقام بیست و ششم قرار دارد و در سال ۲۰۱۶، ۱۳,۸ میلیون گردشگر به این کشور سفر کرده‌اند.

اگر شما در محبوب‌ترین مقصد گردشگری دنیا (کرواسی) زندگی می‌کردید، دوست داشتید که به کجا بروید؟ شاید به‌دنبال مکانی آرام‌تر و زیباتر می‌گشتید. آنالیزها نشان می‌دهد که برترین مقصد گردشگری برای کرواسی‌ها، مالدیو است.

استرالیایی‌ها عاشق فیجی هستند

فیجی

آنالیز جست و جوها نشان می‌دهد که استرالیایی‌ها دیوانه‌ی فیجی هستند. ۱۶,۱ درصد از جست و جوهای مرتبط با گردشگری در استرالیا متعلق به فیجی است) و پس از استرالیایی‌ها، نیوزیلندی‌ها (با ۱۰,۳ درصد) و سپس تایلندی‌ها (۶,۵ درصد) عاشق فیجی هستند.

انگلیسی زبان جهانی است

به‌دلیل استعمار و صنعت گردشگری و فرهنگ تهاجمی غرب، انگلیسی زبان جهانی است. با توجه به کتاب دیوید کریستال، دست‌کم نیمی از جمعیت ۴۵ کشور دنیا، انگلیسی صحبت می‌کنند و تنها ۱۳ کشور در دنیا وجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد مردم آن انگلیسی صحبت می‌کنند. چین، کلمبیا، روسیه و برزیل در لیست این ۱۳ کشور قرار دارند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه