عربستان سعودی، اقدام به بازگشایی فرودگاه ها و بنادر دریایی یمن خواهد کرد

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۹
عربستان سعودی، اقدام به بازگشایی فرودگاه ها و بنادر دریایی یمن خواهد کرد

عربستان سعودی که پس از حمله‌ی موشکی یمن به ریاض، راه‌های ارتباطی این کشور را بسته بود، آن‌ها را مجددا باز خواهد کرد.

عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری‌اش که مشغول مبارزه با شبه‌نظامیان شیعه در یمن است، با گذشت چند روز از حمله‌ی موشکی به ریاض، فرودگاه‌ها و بنادر این فقیرترین کشور جهان عرب را بازگشایی خواهد کرد.

اعلامیه‌ی نماینده‌ی عربستان در سازمان ملل، پس از مواجهه‌ی ائتلافی که با شورشیان یمن، معروف به حوثی‌ها، می‌جنگد و متحدانش با واکنش‌های منفی بین‌المللی به علت بستن مرزها، صادر شد. سازمان ملل و ۲۰ گروه امداد دیگر اعلام کرده بودند که این اتفاق ممکن است میلیون‌ها نفر را به گرسنگی و مرگ بکشاند.

در این بیانیه آمده است:‌

اولین گام این فرایند در ۲۴ ساعت آینده برداشته خواهد شد و شامل بازگشایی تمام بنادر تحت کنترل دولت رسمی و مورد حمایت این ائتلاف در یمن است.

این بنادر در عدن، المخا و المکلا قرار دارند. چهار بندر هم مانند الحدیده، در مناطق جنگی و تحت حکومت شورشیان واقع شده‌اند. نماینده‌ی عربستان می‌گوید که از سازمان ملل خواسته تا گروهی از کارشناسان را برای بررسی راه‌های اطمینان از مقابله با قاچاق اسلحه به این مناطق بفرستد.

صنعا یمن

حمله‌ی هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به صنعا، یمن در روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷

در بیانیه گفته شده که این ائتلاف تحت رهبری عربستان از قاچاق اسلحه، مهمات، قطعات موشک و پول نقد به حوثی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

عربستان سعودی اعلام کرد که پس از حمله‌ی موشکی حوثی‌ها به حوالی فرودگاه بین‌المللی ریاض در روز ۴ نوامبر، تمامی بنادر و فرودگاه‌ها را بسته است.

عربستان سعودی و آمریکا، ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک برای حوثی‌ها متهم کرده‌اند. اما حوثی‌ها این را رد کرده‌اند.

ایران با وجود این که از حوثی‌ها حمایت می‌کند و بارها بر تلفات بالای حملات هوایی ائتلاف سعودی تأکید کرده است، اما تهیه‌ی سلاح برای یمن را رد می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه