مجسمه هیتلر، از موزه اندونزی کنار گذاشته شد

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۸
مجسمه هیتلر، از موزه اندونزی کنار گذاشته شد

موزه‌ی جلوه‌های ویژه‌ی بصری در کشور اندونزی، در طی به نمایش گذاشتن مجسمه‌ی مومیایی هیتلر، با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد. از این رو مسئولین موزه مجبور به برداشتن این مجسمه شدند.

مجسمه‌ی هیتلر، دقیقا در مقابل تصویری از «اردوگاه مرگ آشویتس» (Auschwitz death camp) یا همان اردوگاه کار اجباری آلمان نازی، قرار داشت و گردشگران و بازدیدکنندگان از موزه، هنگام حضور در این مکان به عکس‌برداری و سلفی گرفتن با این مجسمه، می‌پرداختند.

افسر بازاریابی موزه‌ی جاسوسی «د ماتا» (De Mata) در شهر «یوگیا کارتا» (Yogyakarta)، گفت:

این مجسمه در روز غروب روز جمعه، پس از انتشار داستان مطبوعاتی «Associated Press»، باعث برانگیخته شدن خشم یهودیان و گروه‌های حقوق بشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر به دفاع از موضوع هولوکاست و وجود آن پرداخت و به موزه‌ی اندونزی و سازمان اصلی آن «سیمون ویزنتال» که در «لس آنجلس» فعالیت می‌کند به تعطیلی شدن هشدار داد. وی گفت که این سازمان به شکل بیمارگونه‌ای در تلاش است تا هولوکاست را انکار کند.

جالب است بدانید که این موزه از سال ۲۰۱۴ میلادی، مجسمه‌ی مومیایی هیتلر را در کنار ۸۰ مجسمه‌ی دیگر از مشاهیر برای مشاهده بازدیدکنندگان قرار داده است.

او این نمایشگاه را در ابتدا سرگرم‌کننده عنوان کرده بود و گفت که این یکی از محبوب‌ترین مجسمه‌های مومیایی با بیشترین تماشاگر و گردشگر است که به موزه‌ی اطلاعات-سرگرمی در شهر مرکزی جاوه حضور یافته‌اند.

پس از اعتراضات پی‌درپی در مورد حضور مجسمه هیتلر و عکس اردوگاه کار اجباری، روز یکشنبه دیگر خبری از این مجسمه و تصویر آشویتس نبود؛ مکانی که در آن بیش از یک میلیون نفر توسط رژیم نازی کشته و نابود شده بودند.

بد نیست بدانید که این نخستین بار نیست که نمادهای نازی در اندونزی برداشته می‌شود. اندونزی در سراسر جهان بیشترین شمار جمعیت مسلمانان را دارا است و تعداد کمی از یهودیان در آن زندگی می‌کنند.

همچنین درب‌های یک کافه‌ در شهر باندونگ (Bandung)، به دلیل استفاده از تم لباس افسران اس اس نازی برای خدمتکارانش، خشم و اعتراض گسترده‌ی مردم را در پی داشت و همین امر سبب شد تا درب آن در ابتدای سال جاری میلادی پس از سال‌ها، بسته شود.

در سال ۲۰۱۴ نیز یک موزیک ویدئو که توسط ستارگان پاپ اندونزی تهیه شده بود، اعتراضات مردمی را همراه داشت و همین امر سبب شد تا پخش آن متوقف شود. در این موزیک ویدئو، قسمتی از موتیف‌های اصلی آهنگ آن از آهنگ سرود نازی‌ها اقتباس شده بود.

مطالب مرتبط:

منبع flipboard

دیدگاه