دو خبرنگار سوئیسی پس از بازداشت در ابوظبی، بازجویی شدند

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۵
دو خبرنگار سوئیسی پس از بازداشت در ابوظبی، بازجویی شدند

دو خبرنگار که برای خبرگزاری RTS سوئیسی کار می‌کنند، به مدت ۵۰ ساعت پس از پوشش خبری افتتاحیه موزه جدید لوور در ابوظبی، تحت بازداشت بودند.

مسئولان در امارات متحده عربی، دو خبرنگار که برای شبکه خبری RTS سوئیس کار می‌کنند را در حالی که برای پوشش خبری افتتاحیه موزه جدید لوور در ابوظبی به آنجا رفته بودند، بازداشت کرده و به مدت دو روز، آن‌ها را تحت بازداشت نگه داشتند.

بر طبق گفته‌های خبرگزاری؛ خبرنگاری به نام سرج اندرلین و فیلمبرداری به نام جان بیورگینسون در حال عکاسی از یک فروشگاه در فضای باز در ابوظبی، در روز پنج شنبه دستگیر شدند.

آن‌ها مجوز رسمی برای پوشش دادن افتتاحیه موزه و مصاحبه با معمار فرانسوی آن، ژان نوول (Jean Nouvel) که لوور ابوظبی را طراحی کرده است، دریافت کرده بودند.

طبق گفته‌های خبرگزاری؛ نیروهای امنیتی امارات متحده عربی این دو نفر را برای بیشتر از ۵۰ ساعت بازداشت کرد، بدون اینکه به آن‌ها اجازه دهند با محیط بیرون، ارتباطی داشته باشند. آن‌ها تحت بازجویی‌هایی بودند که گاها، حداقل ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد.

بر طبق گفته‌های RTS؛ چشمان آن‌ها در زمان انتقال به مکان‌های مختلف، بسته بوده است و تمام تجهیزات آن‌ها از جمله، دوربین، کامپیوتر، دیسک‌های ذخیره و دیگر وسایل، مصادره شده است.

جان بیورگینسون در مصاحبه با RTS گفت:

ما را از هم جدا کردند، موبایل‌ها و ساعت‌هایمان مصادره شد و ما را در سلولی انفرادی، قرار دادند.

آن‌ها به ما صدمه‌ای نزدند، ولی بازجویی‌ها بسیار سخت، خشن و خیلی طولانی بود.

بر طبق گفته‌های خبرگزاری؛ مسئولان ابوظبی می‌خواستند دلیل عکاسی آن‌ها از فروشگاه را بدانند و به نظر می‌رسید از فیلمبرداری سوئیسی‌ها از کارگران پاکستانی، عصبانی شده‌اند. آن‌ها همچنین، خبرنگاران را بابت همکاری‌شان با سازمان‌های غیر دولتی (NGO) و طرف سوم (third states)، مورد پرس و جو قرار دادند.

اندرلین می‌گوید:

آن‌ها اطلاعات گوشی من را، به اجبار، مورد بررسی قرار دادند.

بر طبق گفته‌های خبرگزاری؛ نیروهای امنیتی، پس از ۲۵ ساعت بازداشت، وی را مجبور کردند تا کد گوشی‌اش را به آن‌ها بدهد. اندرلین، این کار آن‌ها را اخاذی خواند. خبرنگاران در نهایت مجبور به امضای یک اعتراف‌نامه برای آزادی شدند.

RTS گزارش کرد؛ خبرنگاران، شنبه شب آزاد شدند و اجازه برگشت به زوریخ به آن‌ها داده شد. آن‌ها مجبور شدند تمام تجهیزات و متعلقات خودشان را آنجا رها کنند.

پاسکال کرتن، مدیر شبکه خبری، در یک کنفرانس خبری گفت:

RTS، این نقض آزادی خبری بر علیه خبرنگاران را محکوم می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه