زلزله کرمانشاه به برخی از بناهای تاریخی غرب کشور آسیب وارد کرد

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
زلزله کرمانشاه به برخی از بناهای تاریخی غرب کشور آسیب وارد کرد

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرد طی زلزله‌ی دیشب بناهای تاریخی دژ منیژه، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو، کاروانسرای شاه عباسی و چهارقاپی آسیب دیده‌اند اما خوشبختانه بیستون سالم است. 

«جلیل بالایی» مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرد برخی از بناهای تاریخی غرب کشور به‌دلیل وقوع زلزله‌ی دیشب آسیب دیده‌اند. دژ منیژه در سرپل ذهاب، قلعه یزدگرد در دالاهو، عمارت خسرو، کاروانسرای شاه عباسی و چهارقاپی در شهرستان قصرشیرین جزو بناهای آسیب‌دیده معرفی شده‌اند؛ خوشبختانه هیچ اسمی از بیستون در میان بناهای آسیب‌دیده آورده نشده است. 

جلیلی گفت:

از اول صبح کارشناسان فنی اداره را به شهرستان قصر شیرین و سرپل ذهاب فرستاده‌ایم تا میزان خسارت‌های وارده به بناهای تاریخی برآورد ریالی و حجم خسارت را گزارش کنند. تاکنون طبق آنچه که به ما اطلاع داده شده، سه بنای تاریخی در قصر شیرین مانند کاروانسرای شاه عباسی، چهارقاپی و عمارت خسرو دچار آسیب شده است.

به گفته‌ی وی، زلزله در شهرستان سرپل ذهاب نیز به بنای تاریخی دژ منیژه و به قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو آسیب‌زده است.

جلیل بالایی در ادامه افزود:

ما دقیقا نمی‌دانیم این میزان خسارت‌ها چقدر است، اما حدس می‌زنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آسیب به بناها وارد شده باشد. با این وجود امروز این میزان خسارت ها بررسی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

خوشبختانه هیچ مشکلی برای بناهای دیگر از جمله طاق بستان به وجود نیامده است.

بنا به اظهارات جلیلی، همه کارمندان اداره میراث فرهنگی استان سالم هستند؛ به‌جز دو تا از فرزندان رئیس اداره میراث فرهنگی سر پل ذهاب که صدمه جزئی دیده‌اند، ولی اکنون حالشان خوب است.

حسین راعی مدیر پایگاه میراث فرهنگی بیستون نیز اعلام کرد هیچ آسیبی به مجموعه ثبت جهانی شده بیستون وارد نشده است.

«پیمان نعمتی» مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه نیز تأکید کرد:

این دو مجموعه به‌طور کامل آسیب‌شناسی شده‌اند و خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده است. اما هنوز از وضعیت محور ساسانی در سرپل ذهاب خبری در اختیار نداریم.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز از ایجاد ستاد بحران در استان خبر داد و گفت:

تیم‌های بررسی در نقاط مختلف شهرستان‌ها در حال بررسی اوضاع هستند و با توجه به پراکنده بودن نقاط هنوز برای اعلام نتیجه نهایی زود است،باید بررسی های بیشتر انجام شود.

او موزه باستان‌شناسی «دره‌شهر» را یکی از بناهایی اعلام کرد که دچار ترک‌خوردگی شدید شده به‌اندازه‌ای که بخشی از فضای موزه نیز دچار فرورفتگی شده و گفت:

اما خوشبختانه ویترین‌ها و آثار درون این موزه هیچ آسیبی ندیده‌اند و مسئولان موزه با بررسی شرایط موجود، اقدامات اولیه را برای حفاظت و نگهداری از آثار انجام داده‌اند.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام همچنین با بیان این‌که موزه «فلاحتی» در شهر ایلام، وضعیتی مشابه موزه باستان‌شناسی دره‌شهر پیدا کرده است، افزود:

تقریبا دیوارها دچار ترک خوردگی‌های شدید شده‌اند، همچنین «کاخ والی» در شهرستان کرداول نیز دچار آسیب شده است.

«شنبه‌زاده» با بیان این‌که بر اثر اعلام کارشناسان استان تاکنون، بیشترین آسیب‌ها ترک خوردگی بناهای تاریخی بوده است، تاکید کرد:

تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی اداره‌کل برای بررسی میزان تخریب آثار تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند و بعد از اطلاع از میزان خسارات وارده اقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب بیشتر آثار تاریخی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های وارد شده به بناهای تاریخی در استان ایلام بیشتر ترک‌خوردگی دیواره‌هاست، گفت:

ساختمان اداره میراث فرهنگی کرداول آسیب‌هایی دیده است، به‌اندازه‌ای که در حال حاضر امکان استقرار در این بنای تاریخی وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه