چانگین چین؛ پیشرو در رشد گردشگری در جهان

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
چانگین چین؛ پیشرو در رشد گردشگری در جهان

هنگ‌کنگ ممکن است امسال، آمار بیشترین بازدید توریستی در جهان را داشته باشد، اما یک شهر بالقوه در کشور چین، در کمال تعجب، از کناره‌ها در حال ظهور برای تسخیر کردن این عنوان است. برای آشنایی با این شهر توریستی، با ما همراه باشید.

به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان؛ چانگین (Chongqing)، کلان‌شهری واقع در جنوب غربی چین و بندر اصلی رودخانه یانگ تسه (Yangtze)، با ثبت رشد غول‌آسای چهارده درصدی در بخش گردشگری خود در سال گذشته، سریع‌ترین رشد در شاخص گردشگری را در بین تمام شهر های جهان به خود اختصاص داده است.

این آمار بر اساس انجمن سفر و گردشگری جهانی، که با بررسی مقدار مالیات ویژه حاصل از گردشگری بر اقتصاد ۶۵ شهر صورت گرفته، اعلام شده است. ظاهرا میزان زیادی از رشد این شهر به علت محبوبیت آن بین بازدیدکنندگان داخلی از خود چین است؛ که البته این به آن معنا نیست که شهر چانگین چیز زیادی برای ارائه به بازدیدکنندگان خارجی ندارد.

موفقیت‌هایی که آسان به دست نیامده‌اند

چانگین

چانگین که در گذشته، جزوی از استان سیچوان (Sichuan) در چین بوده است، هم‌اکنون به عنوان یکی از چهار شهر مهم کشور به شمار می‌آید: پکن، شانگهای، تیانجین (Tianjin) و هم‌اکنون چانگین.

وقتی به آنچه که چانگین در دست اقدام دارد بنگرید، این حرف منطقی‌تر به نظر خواهد رسید؛ این شهر دروازه ورود به تری گرجس (three gorges) است؛ تنگه‌های آبی مجاور همی که علی‌رغم سازه‌های غول‌آسای سد چین که تا حدی آن را محدود کرده است، جذابیت خودشان را همچنان حفظ کرده‌اند.

منطقه تری گرجس (سه تنگه)، منطقه‌ای کوهستانی بر فراز رود یانگ تسه در میان شهرهای چانگین و ییچانگ (Yichang) است. سه تنگه آن، کوتانگ (Qutang)، وو (Wu) و ژیلینگ (Xiling) در میان صخره‌های شیب‌دار، تراشیده شده‌اند. کشتی‌های کروز در آب‌های آرام یانگ تسه، در حالی که موزه زیر آبی بیهلیان (Baiheliang)، سنگ‌های باستانی تراشیده شده را از انتها تا سطح آب به ما نشان می‌دهند، حرکت می‌کنند.

منطقه تری گرجس (سه تنگه)، منطقه‌ای کوهستانی بر فراز رود یانگ تسه در میان شهرهای چانگین و ییچانگ (Yichang) است. سه تنگه آن، کوتانگ (Qutang)، وو (Wu) و ژیلینگ (Xiling) در میان صخره‌های شیب‌دار، تراشیده شده‌اند. کشتی‌های کروز در آب‌های آرام یانگ تسه، در حالی که موزه زیر آبی بیهلیان (Baiheliang)، سنگ‌های باستانی تراشیده شده را از انتها تا سطح آب به ما نشان می‌دهند، حرکت می‌کنند.

چانگین

تنگه مه‌آلود

در عکس بالا قایقی را می‌بینید که در تنگه مه‌آلود، یکی از سه تنگه کوچک، در نزدیکی ووشان (Wushan) در رودخانه یانگ تسه، حرکت می‌کند.

در ساحل رودخانه یانگ تسه، چانگین تبدیل به مکانی محبوب به عنوان نقطه شروع کروزهای تری گرجس شده است.

چانگین

رودخانه یانگ تسه

در اینجا به معرفی دیگر چیزهایی که این شهر برای ارائه دارد می‌پردازیم.

 هات‌پات‌ پر ادویه (نوعی غذای آبگوشت مانند از سیب زمینی)

هات پات

هات‌پات‌ پر ادویه چانگین، از جاذبه‌های اصلی شهر

هات‌پات‌های پرادویه شهر چانگین جذابیت خاص خودشان را دارند. این غذای خوشمزه، بخاطر مزه تند و دلپذیر آب گوشت و سیرابی خود معروف است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید.

چانگین

فلفل‌های چیلی

هات‌پات‌های چانگین به علت دارا بودن فلفل چیلی زبان‌سوز، مشهور شده است. در عکس بالا ۵۰۰۰ دیگ فلفل‌های چیلی را مشاهده می‌کنید که در حال آماده شدن در یک موزه هات‌پات و کارخانه‌ای در چانگین هستند.

آن‌ها به قدری شهرت دارند که شهر برای راحتی توریست‌ها دستورالعملی برای چگونگی سرو شدن کاسه‌ای داغ از این غذا ارائه کرده است.

در طول کنفرانس آموزشی‌ای که در ماه گذشته برگزار شد، قوانینی تعریف شد که به طور کامل، هر گونه فعالیت مربوط به هات‌پات را پوشش می‌دهند.

این قوانین شامل الزامات بهداشتی بدیهی و معلوم نیز می‌شود. برای مثال هر شکمبه باید جداگانه شسته شود و مثلا از باقی‌مانده آب آبگوشت‌های پسمانده نمی‌توان دوباره برای پخت شکمبه‌ها استفاده کرد. توصیه‌های هنگام سرو کردن نیز در این قوانین آمده است.

برای مثال، کارکنان باید به مراجعین خارجی توضیح بدهند که محتویات داخل آبگوشت در حال جوشیدن چه مدت زمانی باید در آنجا بمانند تا آماده و قابل خوردن بشوند.

هدف این دستورالعمل این است که بیش از سی هزار رستوران با استاندارد کیفی بالا، در سطح شهر ایجاد شود.

علاوه بر این، دیده شدن بیشتر تصاویر هات‌پات در شهر، از دیگر اهداف آن‌ها است؛ چانگین همین‌طور از نهم تا دوازدهم ماه نوامبر ۲۰۱۷ میزبان نهمین فستیوال سالانه هات‌پات است.

چانگین

فستیوال سالانه هات‌پات

رستوران‌ها در این مدت تخفیفات ویژه‌ای را ارائه خواهند داد. همچنین به ده هزار نفر هات‌پات رایگان ارائه خواهد شد؛ در ابداعی نوآورانه در یک گردهمایی هات‌پاتی رقابتی، بهترین آشپز ادویه برای هات‌پات را مشخص می‌کنند.

نوسازی جاذبه‌های گذشته

نوسازی جاذبه‌های گذشته

راهی کابلی شکل از بالای رودخانه یانگ تسه عبور می‌کند

چانگین در این چند سال گذشته بسیاری از جاذبه‌هایش را نوسازی کرده است. این راه کابلی شکل در سال ۱۹۸۷ میلادی (سال ۱۳۶۶) به منظور عبور از روی رودخانه یانگ تسه ساخته شد؛ در اواخر دهه نود میلادی این مسیر، محبوبیت بسیاری بین گردشگران کسب کرد. درست در همان زمان، پل‌های بیشتری بر روی رودخانه یانگ تسه ساخته شد که همین امر باعث کاهش محبوبیت این مسیر شد.

چانگین

تغییر چهره

بسیاری از جاذبه‌های گذشته در حال تغییرات وسیعی هستند، از جمله راه کابلی رودخانه یانگ تسه.

این راه کابلی، در سال ۲۰۱۰، مورد اصلاح و تعمیرات قرار گرفت. این مسیر، به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر به شمار می‌آید.

در همان موقع بود که ماشین کابلی (ماشین‌هایی که در مسیرهایی مشخص به رفت و آمد می‌پردازند و معمولا در کوهستان‌ها با کابل، بالا و پایین می‌روند) به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت گردشگری قبل بازگشایی در سال ۲۰۱۴، بازسازی و مجددا برندسازی شد.

چانگین

مسیر ۵ دقیقه‌ای از طریق راه کابلی، راه اصلی عبور از رودخانه در سال ۱۹۸۷ بود

این ایده مورد استقبال قرار گرفت و بیش از ۲٫۸ میلیون نفر بازدیدکننده بین ماه ژانویه و سپتامبر امسال از آنجا دیدن کردند.

چانگین همچنین حدود دوازده کارخانه متروکه را تبدیل مراکز سازنده و فرهنگی کرد.  از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به ارلینگ پارک (Erling Park) و پارک هنر و نوآوری مائوور (Maoer Creation And Art Park) اشاره کرد.

ارلینگ، کارخانه چاپ پول در دهه ۵۰ میلادی، هم‌اکنون به تفرجگاهی برای شیک‌پوشان و طرفداران مد با کافی‌شاپ و بارهای بسیار، تبدیل شده است. مائوور، یک کارخانه قدیمی در گذشته، به عنوان پارک در سال پیش بازگشایی شد. اینجا حالا به یک محل تفریحی با یک سینما و غذاخوری و بازارهای شبانه تبدیل شده است.

معبد آرهات (Arhat)

معبد آرهات

معبد آرهات، مکانی آرام در میان هیاهوی شهر است. این مکان پر از مجسمه‌های رنگارنگ از خدایان مختلف در حالت‌های متنوع است.

بزودی: شش پرچم

اداره گردشگری شهر اعلام کرد؛ ده پروژه بزرگ دیگر در زمینه گردشگری برای ساخت تصویب شده است؛ چیزی بیش از پانزده میلیون متر مربع زمین در مجموع برای این امر اختصاص داده شده است.

در این میان پارک موضوعی «شش پرچم» از بقیه با اهمیت‌تر است؛ شش پرچم یکی از چندین پارک موضوعی است که به سبک آمریکایی در چین ساخته می‌شود. این مکان قرار است در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود، پس از افتتاح «شش پرچم» ژیجیانگ در سال ۲۰۱۹.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع flipboard

دیدگاه