ظرفیت شرکت های خدمات گردشگری در حوزه گردشگری سلامت

سیامک احدی
سیامک احدی یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
ظرفیت شرکت های خدمات گردشگری در حوزه گردشگری سلامت

به گفته دبیرکل مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، بیش از ۱۰۰۰ شرکت خدمات گردشگری ظرفیت فعالیت در حوزه سلامت را دارند.

«مجید زنگوئی» دبیرکل مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به نقش شرکت‌های خدمات گردشگری سلامت در توسعه روابط سلامت ایران با سایر کشورهای اسلامی اشاره کرد و برنامه‌های این مرکز در برگزاری سومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با کشورهای اسلامی را تشریح کرد.

وی گفت:

تعداد مهمانان خارجی دعوت شده به این رویداد که نیمه دوم دی ماه برگزار می‌شود، ۱۰۰ نفر از افراد موثر در این حوزه از کشورهای اسلامی هستند.

وی با تاکید بر نقش شرکت‌های خدمات گردشگری سلامت اعلام کرد:

در حاشیه این رویداد کارگاه‌های آموزشی با موضوع نحوه فعالیت شرکت‌های خدمات گردشگری در عرصه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان در این کارگاه‌های آموزشی شرکت خواهند کرد.

زنگویی این‌گونه برنامه‌های آموزشی و حمایتی را باعث ترغیب فارغ‌التحصیلان حوزه‌های درمانی و گردشگری جهت ایجاد شرکت‌های خصوصی و فعالیت در این زمینه دانست.

وی به تجربیات کشورهایی مانند ترکیه و هند در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت:

امیدواریم با توجه به سودآوری فعالیت در عرصه سلامت برای بخش‌های خصوصی و با حمایت این مرکز شاهد ایجاد و توسعه فعالیت این‌گونه شرکت‌ها در ایران اسلامی باشیم.

وی از اعلام آمادگی مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی جهت برندسازی از خدمات این مجموعه‌ها و همچنین دفاتر خدمات گردشگری فعال در حوزه سلامت در عرصه‌های بین‌المللی خبر داده و سومین کنگره سلامت کشورهای اسلامی را فرصتی مناسب جهت آشنایی با بخش‌های خصوصی خارجی و آغاز فعالیت در این حوزه عنوان کرد.

درهمين‌حال «محمد جهانگيری» رئيس انجمن گردشگری سلامت ايران درباره جايگاه ايران در حوزه توريسم سلامت گفت:

براساس ظرفيت‌هاي منطقه ايران می‌تواند يكي از كشور‌هاي برتر در زمينه توريسم سلامت باشد. ايران با داشتن ويژگی‌هايی مثل دسترسی آسان به كشور، مهارت پزشكان، وجود تكنولوژی‌های روز دنيا و هزينه‌های کم می‌تواند به یکی از پايگاه‌های توريسم سلامت در خاورميانه تبديل شود.

جهانگيری ادامه داد که یکی ديگر از جذابيت‌های مهم ايران که نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی دارد موضوع ميهمان‌نوازی مردم و وجود جاذبه‌های گردشگری زياد است و همين نکات می‌تواند سالانه توريست‌های سلامت زيادی را برای سفر به ايران بكشاند.

او در ادامه با بيان اين كه ۴۱ مقصد گردشگری سلامت در دنيا وجود دارد كه ايران هم جزو آن‌ها است، گفت:

بايد تلاش كنيم سهم بيشتری از بازار ۱۵۰ ميليارددلاری توريسم سلامت به دست بياوريم. فعلا ايران سالانه در اين بازار فقط یک ميليارد دلار سهم دارد اين در حالی است كه كارشناسان با توجه به ظرفيت‌های كشور پيش‌بينی كرده‌‌اند با توجه به استعداد‌هایی كه دارد، می‌تواند سهمی نزدیک به هفت ميليارد دلار از اين بازار داشته باشد كه متأسفانه به دليل عدم سرمايه‌گذاری در اين زمينه و نبود زيرساخت‌های مناسب نتوانسته‌ايم از ظرفيت‌های كشور در اين زمينه استفاده كنيم. با توجه به وجود تحريم‌ها باز ما شاهد ورود گردشگران سلامت زيادی به كشور بوديم؛ ازجمله كشور‌‌های تازه به استقلال‌رسيده در آسيای ميانه و حتی از كشور‌های اروپایی و آمريكا كه بيشتر آن‌ها برای خدمات زيبایی، دندانپزشكی، چشم‌پزشكی و درمان ناباروری به كشور ما سفر كردند. ما در درمان ناباروری در منطقه بی‌نظیر هستيم همچنين در خدمات در سلول‌های بنيادی جزو ١٠ كشور برتر هستيم.

رئيس انجمن گردشگری سلامت ايران با بيان اين كه بسياری از توريست‌های سلامت از كشور‌های حوزه خليج فارس، جمهوری آذربايجان، افغانستان و عراق به ايران سفر می‌كنند، گفت:

بسياری از اين گردشگران برای درمان به شهر‌هایی مانند شيراز، كرمانشاه، اصفهان، مشهد، اردبيل، تبريز، گيلان، مازندران، زابل و سيستان و بلوچستان مراجعه می‌کنند. به غير از شهر‌‌های بزرگ شهر‌های مرزی نيز به دليل قرابتی كه با كشور‌های همسايه دارند ميزبان بسياری از توريست‌های سلامت هستند. به طور كلی تمام شهر‌‌های ايران ظرفيت بالایی در اين حوزه دارند، اما بايد مشكلات زيرساختی مانند حمل و نقل برطرف شود تا بتوانيم از همه ظرفيتی كه در اين زمينه داريم بهره‌برداری كنيم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه