بازدید از قاره‌ تازه کشف شده‌ زمین: زلاندیا

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
بازدید از قاره‌ تازه کشف شده‌ زمین: زلاندیا

هنوز جاهای زیادی روی کره زمین باقی مانده است که ناشناخته‌اند و باید زمانی را برای بازدید از آن‌ها اختصاص داد. آيا قبلا چیزی در مورد زلاندیا شنیده بودید؟

مسافرانی که به دنبال ماجراجویی هستند، ادعا می‌کنند همه‌ی قاره‌های دنیا را به غیر از قطب جنوب گشته‌اند. جسورترین افراد حتما به قاره‌ی هفتم هم سر خواهند زد. اما دانشمندان معتقد هستند که مسافران جاه‌طلب حالا دیگر باید قاره‌ی هشتم را هم ببینند تا بتوانند فهرست مشاهدات خود را تکمیل کنند: «زلاندیا» (Zealandia).

با این که بخش بزرگی از زلاندیا زیر سطح دریا قرار گرفته است، اما تقریبا ۶ درصد از زمین‌های آن روی آب است و مسافرین می‌توانند از آن بازدید کنند.

تقریبا ۵ میلیون نفر در «قاره‌ی گمشده‌ی جهان» زندگی می‌کنند. بر اساس گزارشی که انجمن زمین‌شناسی آمریکا در ابتدای همین سال منتشر کرده است، جزیره‌های نیوزیلند با بخشی از پوسته‌ی قاره‌ای (۳ میلیون کیلومتر مربع) به هم متصل شده‌اند که کاملا متمایز از استرالیا و قطب جنوب است.

زلاندیا، شامل نیوزیلند و نیوکالدونیا و چند مورد از سرزمین‌ها و جزیره‌های استرالیایی است که سواحل شمال شرقی استرالیا را دربرمی‌گیرد. زمین‌های بسیار کمی هستند که مسافرینی که می‌خواهند به کندوکاو در قاره‌ی گمشده بپردازند، باید به آن‌جا سر بزنند.

ما به شما می‌گوییم از کجا شروع کنید.

نیوزیلند (New Zealand)

نیوزیلند

این کشور حدود ۹۳ درصد زلاندیا را تشکیل می‌دهد. افرادی که می‌خواهند به مرتفع‌ترین بخش زلاندیا بروند، باید از کوه‌های جنوبی آن دیدن کنند. مرتفع‌ترین نقطه این قاره، «کوه کوک» (Mount Cook) است که ارتفاع آن بیش از ۳٫۷ کیلومتر است.

مکان مهم دیگری که تا حد زیادی باعث شهرت نیوزیلند شده است، «پارک ملی تاسمان آبل» (Abel Tasman National Park) است.

نیوکالدونیا (New Caledonia)

نیوکالدونیا

اگرچه این مجمع‌الجزایر بخشی از زلاندیا محسوب می‌شود، اما از نظر فنی متعلق به فرانسه است. مسافرین آنجا حتما باید از تالاب‌های پرجوش و خروش این منطقه، که در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیدند، هم بازدید کنند.

جزیره نورفولک (Norfolk Island)

نورفولک

این جزیره‌ی پلینزی کوچک مساحتی کمتر از ۲۴ کیلومتر مربع دارد، اما دارای تاریخچه‌ای بسیار غنی است. شهرت این جزیره به خاطر پوشش گیاهی آن است که شامل درختان کاج منحصر‌به‌فرد جزیره‌ی نورفولک می‌شود که علی‌رغم آتشفشانی بودن منطقه، در این جزیره رشد می‌کنند.

جزیره‌های لرد هاوو (Lord Howe Island Group)

جزیره لرد هاوو

داستان این جزیره، کمی فریبنده است. اینجا تنها مکان در جهان است که برای صرفه‌جویی در نور روز، ساعت‌های خود را ۳۰ دقیقه به جلو کشیده است. همچنین، آن‌ها مدت‌ها مشغول جنگ با موش‌ها بودند که به گفته‌ی اطلس ابسکورا (Atlas Obscura) این جنگ ۱۰۰ سال طول کشیده و به‌تازگی به پایان رسیده است.

برای غواصی در آب‌های زلاندیا، باید به تپه‌های دریایی «الیزابت» (Elizabeth) و «میدلتون» (Middleton) بروید. این‌ها، جنوبی‌ترین صخره‌های جهان هستند و از تنوع زیستی بسیار شگفت‌انگیز و غنی برخوردار هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه