حقایق جالب درباره آگرا، هند

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب درباره آگرا، هند

آگرا از شهرهای هند است که با بهره‌مندی از تاریخی پربار، از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری این کشور محسوب می‌شود. با حقایق و نکات جالبی از این شهر همراه باشید.

آگرا شهری است در نیمه‌ی شمالی کشور هند. این سرزمین مانند دیگر مناطق این کشور، از پدیده‌های طبیعی زیبایی بهره می‌برد. از طرفی با توجه‌به پیشینه‌ی تاریخی آگرا، این شهر میزبان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی، از جمله تاج محل است. مجموع این موارد آگرا به یکی از مقاصد سفر مهم در کشور هند تبدیل کرده است.

با این مقدمه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالب این شهر می‌رویم.

آگرا

۱. آگرا شهری است در نواحی شمالی استان «اوتار پرادش» (Uttar Pradesh) که در فاصله‌ی ۲۰۶ کیلومتری از پایتخت هند، شهر دهلی، قرار گرفته است.

۲. قدمت سکونت اولیه‌ی بشر در این منطقه به قرن‌های بسیار دور باز می‌گردد. از طرفی آغاز پیدایش شهر و ترقی در این منطقه به قرن ۱۶ مربوط است. دورانی که این شهر پایتخت امپراتوری مغول محسوب می‌شد.

آگرا

۳. در کتب تاریخی از نام‌هایی نظیر «آگروانا» (Agrevana) و «آگرابا» (Agrabah) برای این شهر شهر یاد شده است که عموما به‌معنی «سرزمین جنگل‌ها» است.

۴. با درنظرگرفتن موقعیت جغرافیایی این منطقه، آب و هوای آگرا عموما گرم و مرطوب است. میانگین دما در روزهای گرم سال ۴۰ درجه و در روزهای سرد سال ۱۰ درجه اندازه‌گیری شده است.

آگرا

۵. امروزه آگرا از جمعیتی بیش از ۱/۵ میلیون نفر برخوردار است.

۶. دین غالب ساکنین این منطقه هندوئیسم است.؛ در حالی که اسلام در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

۷. زبان‌های متداول ساکنین آگرا، هندی و اردو است؛ هرچند که زبان انگلیسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آگرا

۸. آگرا در ادبیات منطقه نیز نقش بسزایی را ایفا کرده است. رد پای بسیاری از ادیبان هندی از این شهر گذر کرده است.

۹. با توجه‌به پیشینه‌ی آگرا، این شهر از مکان‌های تاریخی بسیاری بهره می‌برد. آگرا تنها شهر در کشور هند است که از ۳ میراث ثبت شده در یونسکو بهره می‌برد. تاج محل، قلعه آگرا و شهر فاتح پور این آثار را شامل می‌شوند.

۱۰. در ۳۵ کیلومتری آگرا، شهر قدیمی «فاتح پور سیکری» (Fatehpur Sikri) قرار دارد که به‌معنی «شهر پیروزی» است. این شهر در برهه‌ای از تاریخ به‌عنوان پایتخت امپراتوری مغول انتخاب شد.

شهر قدیمی فاتح پور در آگرا

۱۱. قلعه آگرا (Agra Fort) میزبان سرگذشت و تاریخ پرباری از منطقه است. این قلعه از ۲ دروازه‌ی اصلی در بین دیوارهای ۲۰ متری خود بهره می‌برد. از طرفی معماری این بنای عظیم تلفیقی است از معماری اسلامی و معماری منطقه.

۱۲. قلعه آگرا برای سالیان سال به‌عنوان مقر و پایتخت اصلی امپراتوری مغول مطرح بوده است. این قلعه‌ی باشکوه در سال ۱۹۸۳ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آگرا

۱۳. همان طور که اشاره شد آگرا میزبان نماد اصلی کشور هند یعنی تاج محل است. ساخت تاج محل در قرن ۱۷، سال ۱۶۳۲ آغاز شد. این بنای شگفت‌انگیز توسط امپراتور مغول، «شاه جهان» برای ادای احترام به همسر ایرانی تبارش، «ممتاز محل» ساخته شد.

۱۴. تاج محل با معماری منحصربه‌فردش سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون بازدیدکننده را به خود می‌بیند. بر اساس برخی از مستندات، معماران ایرانی نیز در خلق این بنای دیدنی نقش داشته‌اند.

تاج محل

۱۵. از اواسط قرن ۱۹ بود که آگرا شکل امروزی خود را پیدا کرد. این تحولات هم‌زمان با اقدامات بریتانیا در هند و این منطقه صورت گرفت.

۱۶. با توجه‌به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آگرا، درآمد بالایی از صنعت توریسم برای این شهر حاصل می‌شود. از طرفی ۴۰٪ از ساکنین آگرا در صنایع دستی، کشاورزی و چرم فعالیت می‌کنند.

۱۷. آگرا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی کفش در کشور هند محسوب می‌شود.

آگرا

۱۸. برای آخرین مورد جالب است بدانید که قلعه آگرا نقش اساسی در داستان و محل فیلم‌برداری یکی از قسمت‌های سریال شرلوک هولمز نیز داشته است.

اگر قصد سفر به آگرا را دارید و به‌دنبال آفر تور آگرا مناسب هستید، در کجارو با مقایسه انواع تورهای هند در ایران از لحاظ هزینه و ویژگی‌های هرکدام، می‌توانید آفر موردنظرتان را در کمترین زمان از فروشنده‌های معتبر مسافرتی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه