آلودگی هوا و دود غلیظ، پنجمین فصل سال در لاهور پاکستان!

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۷
آلودگی هوا و دود غلیظ، پنجمین فصل سال در لاهور پاکستان!

لاهور، دومین شهر پاکستان، شهری است که در طول سال از دود غلیظ و آلودگی هوای زیادی رنج می‌برد. همین موضوع سبب شده تا این مدت زمان را به عنوان پنجمین فصل سال در لاهور بدانند.

طی دو هفته‌ی اخیر یک بار دیگر لاهور، به عنوان دومین شهر بزرگ پاکستان تبدیل به شهری شده است که گویی با سالنی از خروجی دودهای یک فرودگاه بزرگ روبه‌رو هستیم. گفته می‌شود میزان آلودگی هوا با توجه به ذرات خطرناک موجود در آن به PM2.5 رسیده است که مقدار کمی از آن برای نفوذ به ریه‌ها و جریان خون افراد و از پا درآوردن آن‌ها کافی است. جالب است بدانید این میزان آلودگی به ۱۰۷۷ میکروگرم در هر مترمکعب رسیده که ۳۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی دولت پاکستان است.

آمنه منان، مدیر ۲۶ ساله‌ی یکی از کمپانی‌های چند ملیتی در لاهور پاکستان گفته است:

شما در لاهور می‌توانید در تمام طول روز هم دود را ببینید، هم آن را استنشاق کنید، شما می‌توانید ذرات آلوده را لمس کنید. تقریبا نیمی از زمان خود می‌ترسید نفس بکشید.

در حالی که کیفیت هوای آلوده‌ی دهلی در روزهای اخیر به بدترین وضع خود رسیده است، متخصصان اعلام کرده‌اند آلودگی هوا در لاهور، به راحتی می‌تواند با پایتخت هندوستان رقابت کند. اما مشکل آلودگی هوا فقط به این شهر ۱۱ میلیون نفری خلاصه نمی‌شود و به گفته‌ی سازمان سلامت جهانی در سال ۲۰۱۵، تقریبا نزدیک به ۶۰ هزار پاکستانی به دلیل سطح بالای ذرات آلوده در هوا و براثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند که از این حیث یکی از بیشترین تلفات دنیا به‌شمار می‌رود.

سال‌ها است حامیان محیط زیست در پاکستان اعلام می‌کنند ماه نوامبر بیشترین آلودگی را دارد و ترکیب آن با هوای سرد باعث می‌شود تا شهر لاهور و دیگر مناطق استان پنجاب مدت طولانی را به عنوان پنجمین فصل سال با آرودگی هوا دست و پنجه نرم کنند. این موضوع در مورد نواحی مرزی پنجاب در هند نیز بدتر است و در ماه جاری بیشتر پاکستانی‌ها شرایط بحرانی را تجربه کرده‌اند.

هنوز اطلاعات رسمی کمی درباره‌ی آلودگی یا وضعیت بد هوا در اختیار منابع خبری قرار دارد. دولت پنجاب در تازه‌ترین سیاست ضد آلودگی هوا در ماه اخیر اعلام کرده است اطلاعات خیلی کمی درباره‌ی کیفیت هوا در اختیار دارد و تنها به طور رسمی اعلام شده است که میزان ذرات آلوده به PM2.5 و ۳۵ میکروگرم در متر مکعب رسیده است.

نسیم الرحمان، مدیر دپارتمان محافظت از محیط‌ زیست پنجاب نیز تایید کرده که دولت سال گذشته شش دستگاه سنجش و نظارت بر کیفیت هوا خریداری کرده است که تاکنون هیچکدام از آن‌ها نصب نشده‌اند. این در حالی است که کمبود اطلاعات موجود نسبت به میزان آلودگی هوا ایجاب می‌کند تا سریع‌تر این مانیتورها در لاهور نصب شوند. او گفته است دپارتمان زیر نظر او تلاش می‌کند با دقت شرایط را بررسی کند، اما تا روز پنج‌شنبه هیچ اطلاعات آماری از کیفیت هوا منتشر نشده است.

احمد رفایی علام، یکی از وکلا و فعالان محیط‌ زیست در لاهور گفته است این اطلاعات تنها داده‌ها بحرانی است. او گفته‌ است شش مانیتور برای شهری در اندازه‌ی لاهور خیلی کم است.

با توجه به نبود اطلاعات رسمی، برخی از پاکستانی‌ها خودشان دست به کار شده‌اند. یکی از آن‌ها آقای عمر است که مانیتورهای کنترل وضعیت هوا را در لاهور، اسلام‌آباد، پیشاور و کراچی نصب کرده است. او در حساب توئیتر خود به طور لحظه‌ای مطالعاتش را ثبت می‌کند.

عمر این شرایط را با الهام از زمان زندگی خود در پکن فراهم کرده است که سفارت آمریکا سال‌ها پیش با انتشار لحظه‌ای مطالعات خود در توئیتر باعث تغییر در وضعیت موجود شد. مقامات چین در نهایت با نصب هزاران ایستگاه کنترل وضعیت هوا در پایتخت و دیگر شهرهای چین موافقت کردند.

عمر گفته است:

من فهمیده‌ام برای این که کیفیت هوا تبدیل به یک دغدغه‌ی ملی شود، باید راهی که در چین پیش گرفته شده را اجرا کنیم تا سطح آگاهی نسبت به خطرات و راهکارهای موجود افزایش یابد.

به‌روزرسانی‌های حساب توئیتر عمر باعث شده است تا بسیاری از اقشار متوسط و سطح بالای لاهور اقدام به خرید تصفیه‌کننده‌ی هوا و ماسک کنند.

عایشه رجا، یکی دیگر از فعالان این حوزه که یک کتاب‌فروشی مشهور را در لاهور اداره می‌کند، گروهی را به نام «شهروندانی برای هوای پاک» در فیسبوک راه‌اندازی کرده است که درباره‌ی راهکارهای رویارویی با مشکللات مربوط به آلودگی هوا و دود غلیظ بحث کرده و تلاش می‌کنند دولت را مجبور کنند تا به این موضوع اهمیت بیشتری دهد.

رجا گفته است:

به نظر می‌رسد آبی از سوی سیاسیون و دولتی‌ها گرم نمی‌شود. باید عموم جامعه به عنوان یک اهرم فشار به صورت خودجوش فعالیت کنند تا به عنوان یک ناظر از اثرات تلاش خود مطمئن شوند.

آلودگی شدید هوا در استان پنجاب مشکلات زیادی چون سوزش گلو و چشم را برای مردم به‌وجود آورده است. به گفته‌ی پلیس، تنها در روز پنج‌شنبه، حداقل هزاران نفر در تصادفت جاده‌ای مربوط به نبود دید کافی جان خود را از دست داده‌اند. بزرگراه‌های بزرگ به دلیل مشکلات کاهش دید تقریبا بسته شده‌اند.

سیزده نیروگاه برق که با سوخت نفتی کار می‌کنند، از هفته‌ی گذشته تعطیل شده‌اند و تولید برق در چهار نیروگاه دیگر با کاهش روبه‌رو بوده است. همین موضوع باعث شده تا بیشت مناطق شهری با قطعی ۱۲ ساعته‌ی برق مواجه شوند. فقط در یکی از بیمارستان‌های لاهور، بیش از ۵۰۰ نفر روزانه پذیرش می‌شوند که از مشکلات تنفسی و سوزش چشم رنج می‌برند.

عادل قاضی یکی از صاحبان تجارت در پاکستان گفته است:

به نظر می‌رسد در حال حاضر لاهور تبدیل به یک منطقه‌ی متروکه شده است که مشابه این صحنه را در فیلم Blade Runner دیده بودیم.

دولت پنجاب نیز چندین راهکار فوری مانند ممنوع کردن آتش زدن محصولات و زباله‌های جامد را وضع کرده است. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ نفر درباره‌ی آتش زدن محصولات دستگیر و صدها کارخانه به دلیل رعایت نکردن استانداردهای آلودگی تعطیل شده‌اند.

پلیس ترافیک لاهور بیش از ۵۰ هزار دلار جریمه برای رانندگانی صادر کرده است که خودروهای آن‌ها استانداردهای رانندگی را رعایت نمی‌کنند. دو مرکز بزرگ نیز مشغول معاینه‌ی فنی خودروهای مختلف هستند.

اما فعالان حوزه‌ی محیط‌زیست معتقد هستند راهکار واقعی نیاز به معیارهای قوی‌تری دارد که می‌توان به افزایش کیفیت سوخت، ممنوعیت تردد خودروهای پرمصرف، استفاده از منابع خورشیدی و منابع تجدیدپذیر انرژی، کاشت درخت در مقیاس زیاد و بهبود وضعیت حمل‌ونقل با کاهش تعداد خودروها در جاده‌ها اشاره کرد.

آقای علام گفته است:

رسانه‌ها علاقه‌ی زیادی به این موضوع دارند و در شرایط فعلی خشم عمومی برانگیخته شده است، بنابراین چاره‌ای جز اتخاذ تصمیمات عاجل نیست، اما به نظر می‌رسد اولویتی برای راهکارهای بلند مدت وجود ندارد. هنوز حس فوریت و ضرورت به همه القا نشده است.

او گفته مهم‌تر از همه این است که دولت باید مقصر جلوه دادن دیگران از جمله دولت هند را متوقف کند. سوزاندن محصولات در هند باعث شده است تا مدیران محیط‌زیست پاکستان، مقصر شرایط بد آلودگی هوای امسال در این کشور را هند اعلام کنند.

عمر گفته است:

شکی نیست که دود ناشی از سوزاندن محصولات در هند مشکل بزرگی است، اما این باعث نمی‌شود تا ما به فکر حل شرایط بحرانی خود نباشیم. دولت باید نسبت به این معظل اطلاع‌رسانی کافی کرده و سطح هوشیاری را افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه