دیدنی های فیروزآباد

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی فیروزآباد؛ از شهر باستانی گور تا تنگ خرقه

در جنوب غربی استان فارس و ۹۵ کیلومتری شهر تاریخی شیراز، گهواره پیدایش هنر و معماری دوره ساسانی جای گرفته که آن را فیروزآباد می‌نامند. برخورداری از کهن‌ترین سازه‌ها و آثار دوران ساسانی این شهر را به مقصدی دیدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران تبدیل کرده است. وجود دو رشته کوه در شمال غربی و جنوب شرقی شهر، آب و هوای مطبوع و معتدلی به آن بخشیده است. جاذبه‌های طبیعی شهر نیز برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب باشد، از کوه‌های مرتفع گرفته تا چشمه سارهای فراوان، رودخانه، پوشش جنگلی زیبا، زیستگاه گونه‌های نادر از پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی و باغ‌های پربار در این شهر جذاب پیدا می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی فیروزآباد زیبا آشنا کنیم.

شهر باستانی گور

ستونی بلند و تاریخی با داربست

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Marius Abramavicius)

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره‌ای شکل ایران بوده که در گذشته به دستور اردشیر بابکان ساخته شده است. این شهر در ۵۰ کیلومتری شرق میمند و ۶ کیلومتری شمال فیروزآباد واقع شده است. در کانون قسمت مرکزی این شهر برج بلندی قرار دارد که هنوز مقدار قابل توجهی از آن باقی مانده است. از دیگر ساختمان‌های مهم این شهر می‌توان به «تخت‌نشین» اشاره کرد که در بخش مرکزی شهر قرار گرفته و شباهت‌های زیادی به سر درهای تخت جمشید دارد و احتمالا در قدیم آتشکده‌ای بوده که به دستور اردشیر بنا شده است.

کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد)

تصویر هوایی از بقایای کاخ اردشیر بابکان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فرانک اینگل)

آتشکده فیروزآباد از مهم‌ترین بناهای به‌جای مانده از دوره ساسانیان است

کاخ اردشیر بابکان که آن را به‌عنوان آتشکده فیروزآباد نیز می‌شناسند، به‌وسیله «اردشیر بابکان» پس از پیروزی بر «اردوان پنجم» در نزدیکی شهر «گور»، در نزدیکی برکه‌ای که هنوز جوشان است، بنا شده و یکی از مهم‌ترین بناهای به‌جای مانده از دوره ساسانیان به شمار می‌رود. این کاخ از تالارهای تو در تو ساخته شده که همچنان پس از گذشت چندین قرن گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارهای داخلی آن‌ها سالم باقی مانده‌اند.

قلعه دختر

قلعه ای تاریخی دارای داربست

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احسان رجبی)

در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده، بنایی ماندگار از دوران ساسانیان قرار گرفته است که با نام قلعه دختر شناخته می‌شود. قلعه دختر در آستانه دره تنگ‌آب در ناحیه‌ای که شیب زمین در آن، یک دروازه طبیعی را پدید آورده، واقع شده است. این بنای مستحکم و بزرگ بر کل منطقه تسلط دارد و احتمالا در دوران ساسانیان از آن برای دیده‌بانی و حفاظت از اولین پایتخت ساسانیان در شهر گور استفاده می‌شده است. قلعه دختر از اتاق‌ها و راهروهای تو در تویی تشکیل شده که مصالح به کار برده در ساخت آن سنگ‌های نتراشیده، گچ و ساروج است. از جاهای دیدنی استان فارس در نزدیکی قلعه دختر نیز می‌توان به نقش برجسته پیروزی و نقش برجسته تاج‌گذاری نیز اشاره کرد.

تنگ هایقر

جریان رود در میان صخره‌ها

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدعلی زارع)

تنگ هایقر که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی فیروزآباد واقع شده، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌های دنیا است که معروف به «گرند کانیون ایران» است. پدیده‌های کم‌نظیری چون پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع در صخره‌ها و دیواره‌های بلند دره، رودخانه پرآب جاری در کف آن و نوای آواز پرندگان را تنها در تنگ هایقر می‌توانید نظاره‌گر باشید. عمقِ کم رودخانه‌ای که از تنگ هایقر می‌گذرد، آن را به مقصدی جذاب و ایدئال برای ماجراجویان و طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است؛ ولی ما توصیه می‌کنیم که بدون راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات لازم به آن سفر نکنید.

دریاچه سد تنگاب

درختان دارای شکوفه در کنار دریاچه و کوه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امید چاپاریان)

این دریاچه دیدنی و زیبا پشت سد خاکی تنگاب در شهر فیروزآباد در مجاورت منطقه شکار ممنوع پادنا واقع شده است و محل مناسبی برای تماشای پرندگان مهاجری چون انواع لک لک‌ها، پلیکان‌سانان، کشیم‌سانان و آبچلیک‌ها است.

تنگ خرقه

رودخانه‌ای پرآب در منطقه‌ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امید باقری)

تنگ خرقه دره‌ای با پوشش جنگلی زیبا و سرسبز است که در کیلومتر ۲۴ جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است. تنگ خرقه یکی از گردشگاه‌های دیدنی استان فارس است که از چشمه‌سارهای فراوان و باغ‌های پربار نیز برخوردار است. علاوه بر آبشار و تنگ خرقه می‌توانید از بقعه امامزاده خرقه، آرامگاه سید داود و قلعه خرقه نیز بازدید کنید.

گنبد نمکی مورجان

کوهی بلند به رنگ‌های خاکستری و سفید و خردلی

منبع عکس: سایت bayanbox.ir (عکاس: ناشناس)

به‌طور کلی، برجستگی‌هایی که به‌علت حرکت و بالا آمدن نمک پدید می‌آیند، گنبد نمکی نامیده می‌شوند. در ناحیه رسوبی زاگرس در جنوب غربی ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارند که گنبد نمکی مورجان یکی از آن‌ها است. این کوه نمکی در نزدیکی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی واقع شده است.

 تجربیات و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری مادرید با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

تنگ هایقر به چه نامی مشهور است؟

تنگ هایقر به‌عنوان گرند کانیون ایران شناخته می‌شود.

نخستین شهر دایره‌ای شکل ایران چه نام دارد؟

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره‌ای شکل ایران است.

نویسنده: شیدا خرمشاهی