مخالفت سرخپوستان ناواهو با احداث تراموا در گرندکنیون

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۹
مخالفت سرخپوستان ناواهو با احداث تراموا در گرندکنیون

شورای ملی سرخپوستان ناواهو برای محافظت از محیط زیست این منطقه با لایحه‌ی ساخت تراموا و هتل در گرندکنیون آمریکا مخالفت کرد.

مصوبه ساخت تراموایی هوایی که بازدیدکنندگان را به یک جاده‌ی ساحلی در گرندکنیون می‌برد، توسط شورای ملی ناواهو با مخالفت مواجه شد.

اعضای شورا در جلسه‌ی ویژه‌ای که روز سه‌شنبه در ویندو راک آریزونا برگزار شد، با نسبت آرای ۲-۱۶، مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردند. از زمان تأسیس شورا در سال گذشته، این اولین بار است که تمام اعضای آن در یک تصمیم‌گیری شرکت می‌کنند

حتی پیش از مذاکرات طولانی روز سه‌شنبه،‌ این طرح پیشنهادی با واکنش منفی قانون‌گزاران عضو بزرگترین گروه سرخپوستان آمریکایی روبرو شده بود.

تعدادی از قانون‌گزاران درباره‌ی آثار این ساخت و ساز بر افزایش تقاضای امنیت عمومی اظهار نگرانی کردند. عده‌ دیگری نیز ضرورت سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلاری را که از سوی قبیله برای تأمین هزینه‌های جاده‌، آب، برق و ارتباطات در این منطقه‌ی ۱۷۰ هکتاری اختصاص داده خواهد شد، مورد پرسش قرار دادند.

گرند کنیون

نمایندگان شورا اصلاحاتی در طرح ایجاد کردند تا مجوز عملیات را از حالت ابطال‌پذیر به غیرابطال‌پذیر تغییر دهند. هدف آنان حذف برخی جملات بود تا از ساخت و ساز در شعاع ۲۴ کیلومتری و در امتداد مسیرهای دسترسی جلوگیری کنند و قبل از رأی‌گیری در مورد لایحه با ماده‌ی معافیت مالیاتی مخالفت کنند. اما این اصلاحیه آنان را برای ادامه‌ی پروژه قانع نکرد.

سازندگان گفته بودند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تراموا، خرده‌فروشی‌ها و هتل‌های همراهش در ایست ریم (East Rim) در ماه می سال ۲۰۲۱ افتتاح خواهند شد. آنان پس از اعلام رأی شورا، هنوز پاسخی به تلفن‌های خبرنگاران نداده‌اند.

معترضان به پروژه هنگام برگزاری مذاکرات در عصر روز سه‌شنبه آنجا تجمع کردند تا قانون‌گزاران مجبور به مخالفت با پروژه کنند. این افراد شامل خانواده‌هایی بودند که مجوز چرای دام و ساخت خانه در آن ناحیه را داشتند.

معترضان می‌گویند که این منطقه مقدس است و طرح ساخت و ساز پیشنهادی چشم‌انداز تلاقی رودخانه‌ی کلرادو با آب‌های سبزآبی رودخانه‌ی لیتل کلرادو را خراب می‌کند.

پس از اعلام آنچه آنها پیروزی بر هیولا می‌دانستند، این افراد در شبکه‌های اجتماعی به ستایش رأی شورا پرداختند و در ساختمان بیرون آن نیز فریاد شادی سر دادند.

فعالی به نام رنه یلوهورس درباره‌ی اعضای شورا چنین گفت:

آنها صدای ما را شنیدند. ما باید اینجا حضور پیدا می‌کردیم تا به آن‌ها بفهمانیم جایی نمی‌رویم. ما همواره اینجا خواهیم بود تا از مادرمان، سرزمین مقدسمان دفاع کنیم.

فعالان محیط زیست و طبیعت‌دوستان نیز این اقدام را محکوم کردند. رابرت ردفورد، بازیگر مشهور آمریکایی در ماه دسامبر گذشته ویدئویی در حمایت از مخالفین طرح منتشر کرد. یک دادخواست اینترنتی علیه طرح نیز موفق شده هزاران امضا جمع‌آوری کند.

گرند کنیون

طرح فرضی ریل‌های تراموا در گرند کنیون

این رأی پیش از انتخابات سالانه‌ی قبیله و در حالی پیش آمد که قبیله در حال از دست دادن صدها شغل به علت تعطیل شدن نیروگاه برق که با زغال سنگ کار می‌کند در سال ۲۰۱۹ است.

لامار ویتمر، یکی از اعضای گروه توسعه‌ی کانفلوئنس پارتنرز شهر اسکاتزدیل، پیشتر گفته بود که پروژه‌ی ایست ریم می‌تواند ۳۵۰۰ نفر را استخدام کند و این برای این ناحیه که نیمی از نیروی کارش بیکار هستند، بسیار سودمند است.

گروه مدیریت شامل آلبرت هیل، رئیس سابق ناواهو و سایر افرادیست که در ساخت تفرجگاه‌ها و پارک‌های خاص کمک کرده‌اند.

در لایحه‌ی مذکور، سهم سود ملت ناواهو مبتنی بر تعداد بازدیدکنندگان بود. به گفته‌ سازندگان به قبیله تضمین داده شده بود که حداقل ۸ درصد درآمد ناخالص را دریافت خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

منبع AP

دیدگاه