نمایش آثار موزه ملی و ملک در چند شهر ایران

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۷
نمایش آثار موزه ملی و ملک در چند شهر ایران

پنج نمایشگاه شامل تصویر آثار موزه‌ای به مناسبت هشتاد سالگی وقف موزه ملی ملک و بنیان‌گذاری موزه ایران، در چند شهر ایران به نمایش درآمده است.

برپایی چهار نمایشگاه «هشتاد سالگی» در موزه گالری آب شیراز، موزه اقوام گرمسار، فرهنگسرای گلستان تهران و ایستگاه مترو شهید بهشتی تهران به‌همراه نمایشگاه «چهل حدیث» در فرهنگسرای اندیشه تهران، مجموعه‌ای از فعالیت‌های بیرونی کتابخانه و موزه ملی ملک در ترویج فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در تهران و دیگر شهرهای ایران به شمار می‌آید که با هشتادمین سال وقف این گنجینه بر آستان قدس رضوی هم‌زمانی یافته است.

نمایشگاه «هشتاد سالگی» در چهار مرکز یادشده، تصویرهای گزیده آثار هنری و تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ایران باستان (موزه ملی ایران)، از دوره پیش از تاریخ تا دوره قاجار را در بر می‌گیرد.

این نمایشگاه تصویرهای آثار لاکی، نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، منسوجات، فلزی و نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک مانند پرده خانه کعبه، شاهنامه بایسنغری و برگزیده‌ای از آثار برجسته خوشنویسی میرعماد و ام سلمه قاجار را به‌همراه تصویرهای اشیای موزه ایران باستان دربرگیرنده آثار سنگی، کاشی‌ها، سفال‌ها، منسوجات و آبگینه‌ها مانند جام مارلیک، جام حسن‌لو، جام شوش، مجسمه نجیب‌زاده پارتی و سرستون‌های هخامنشی تخت جمشید را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه «چهل حدیث» نیز تابلوهایی از تصویرهای نسخه خطی «چهل حدیث نبوی» موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک را در خود گنجانده است. نسخه خطی چهل حدیث نبوی، ترجمه عبدالرحمن بن احمد جامی، به خط شاه محمود نیشابوری کتابت شده است.

آیین هشتاد سالگی با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران، با برنامه‌های گوناگون فرهنگی- هنری با هدف گسترش فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در جامعه، شناساندن نفایس خود و موزه ملی ایران، این دو موزه کشور و افزایش سطح ذوق و سلیقه شهروندان در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ خورشیدی آغاز شده است و تا پایان سال ادامه دارد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه