مرمت آتشکده نگار بردسیر

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
مرمت آتشکده نگار بردسیر

مرمت آتشکده شهر نگار شهرستان بردسیر در استان کرمان در دستور کار قرار گرفت.

«مجتبی شفیعی» مدیر حفظ و احیای این اداره کل گفت:

با توجه به اهمیت آتشکده نگار و سایت اطراف آن، این اداره‌کل با بهره‌گیری از یک تیم مجرب و متخصص فعالیت مطالعه و مرمتی این بنا را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود که یکی از مهم‌ترین این آثار آتشکده‌های متعلق به دوره ساسانی است که تعداد ۵ بنا از این نمونه در استان کرمان وجود دارد که ۴ بنای آن در نیمه جنوبی استان (شهرستان ارزوییه) قرار گرفته و پنجمین آتشکده که به‌لحاظ کالبدی و ساختاری سالم‌تر از بقیه است در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است.

شفیعی همچنین گفت:

این بنا به‌لحاظ ساختاری متشکل از یک چهار طاقی در مرکز بنا و در اطراف آن غلام‌گردی به‌عرض حدود ۸۰ سانتیمتر و همچنین در ضلع جنوبی آن اتاقی که با یک درگاه به چهارطاقی مرتبط می شود، است. بنای چهارطاقی از طریق درگاه‌هایی که در اواسط اضلاع چهارگانه آن تعبیه شده به فضای بیرون راه دارد و مصالح به‌کاررفته در ساخت بنا سنگ و ملاط گچ نیم‌کوب است که ملاط آن از استحکام فوق العاده‌ای برخوردار است.

شفیعی با بیان اینکه فقط حدود یک سوم از گنبد چهارطاقی این آتشکده باقی‌مانده که آن هم از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است، بیان کرد:

در فاصله حدود ۵۰ متری این بنا، بنای سنگی دیگری وجود دارد که با توجه به وجود حجم زیادی خاکستر در کنار آن، قاعدتا باید آتشدان این آتشکده باشد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه