نقش تکنولوژی در صنعت گردشگری

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
نقش تکنولوژی در صنعت گردشگری

دنیای امروز ما پر از تکنولوژی شده است؛ ممکن دست در همین لحظه در جیب شما باشد یا در حال خواندن این مقاله در دستان شما باشد. صنعت گردشگری نیز نهایت بهره را از تکنولوژی برده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی تکنولوژی گوشی‌های همراه به وجود آمده، زندگی شخصی و کاری ما را مقدار زیادی تحت تاثیر خود قرار داده است. دنیای گردشگری نیز از این قاعده به دور نیست. تکنولوژی این امکان را به دفتر‌های مسافرتی داده تا بتوانند هرجای دنیا فعالیت داشته باشند و به مسافران این امکان را داده تا برنامه‌ی سفر خود را در ارتفاع ده هزار متری از سطح زمین تغییر دهند.

روبات راهنما در فرودگاه شیپول

تکنولوژی در شکل‌های متداولی در سفر به ما کمک می‌کند، اما در حقیقت بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم ایده وجود دارد. برای مثال در فرودگاه شیپول (Schiphol) در آمستردام رباتی وجود دارد که به مسافران کمک می‌کند تا به ورودی‌ها و خروجی‌های درست بروند و یا راهنمایی لازم را دریافت کنند. انتظار می‌رود دیگر فرودگاه‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک از این طرح پیروی کنند.

airbnb

سپس به هتلی برای همه یعنی Airbnb می‌رسیم. بدون تلفن‌های همراه و اینترنت، این امکان برای Airbnb وجود نداشت تا بتواند به این شکل فعالیت کند، افراد را به یکدیگر وصل کند و خانه‌ها و اتاق‌های افراد را با یکدیگر تقسیم کند. این سرویس به شدت محبوب است، زیرا اتاق‌های بیشتری را نسبت به هتل‌ها می‌توان در Airbnb پیدا کرد. شما حتی می‌توانید از این طریق، سرویس جزیره هم اجاره کنید. مسلما تعداد افرادی که از اتاق‌های Airbnb استفاده می‌کنند، به اندازه‌ی هتل‌ها نیست؛ اما در حال حاضر این سرویس ۳۷ میلیون کاربر دارد و این عدد هرساله در حال رشد است.

کلید‌های مخصوص مبتنی بر گوشی همراه

هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ نیز در حال حاضر تکنولوژی را در حرفه‌ی خود به کار می‌برند. شرکت هیلتون این امکان را در اختیار مشتریان قدیمی خود قرار داده تا بتوانند به وسیله‌ی حساب و تلفن‌همراه خود به جای کلید در اتاق هتل استفاده کنند. این گامی بلند در بین هتل‌های دیگری است که قبلا قابلیت رزرو از طریق گوشی را به کاربران خود می‌دادند. با این که هیلتون این ایده را فقط در چند هتل خود راه‌اندازی کرده، اما در آینده‌ای نزدیک شاهد این خواهیم بود که در تمامی هتل‌هایش این قابلیت وجود داشته باشد.

استفاده از QR code در فرودگاه‌ها

امروزه از قابلیت چک این (Check in) یا رزرو بسیار استفاده می‌شود. به عنوان مثال شرکت‌های خطوط هوایی روی به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه خود تمرکز کرده‌اند تا این امکان را به مشتریان خود بدهند که از طریق گوشی خود رزرو کنند و با تولید یک کد QR به جای پاسپورت، تمامی پروسه‌ی پرواز را بدون کاغذ انجام دهند. همچنین مسافران می‌توانند صندلی خود در هواپیما را نیز انتخاب کنند یا آن را تغییر دهند.

همه این‌ها به لطف کم یا حذف کردن هزینه رومینگ اوپراتور‌ها میسر شد. گوشی‌های 4G درحال حاظر بسیار پرکاربرد هستند و سفر کردن را بسیار تحت تاثیر قرار داده‌اند. این گجت‌ها تبدیل به راهنمای گردشگری شده‌اند که تقریبا وزنی ندارد و تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد هر محل تاریخی که کاربر بخواهد در اختیارش قرار می‌دهد.

تکنولوژی در تاکسی‌رانی

سرویس تاکسیرانی نیز به وسیله شرکت‌هایی مانند اوبر (Uber) در حال تحول است. این دگرگونی نیز کاملا بر پایه‌ی اپلیکیشن و اینترنت است، تا دسترسی مسافران به راننده‌ها بیشتر و با کیفیت‌تر باشد. پرداخت‌های خدمات تاکسیرانی نیز به لطف درگاه‌های اینترنتی از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود. به وسیله این سرویس دیگر نیازی به حمل مقدار زیادی اسکناس و پول خرد و نگرانی‌هایی از این قبیل نخواهید بود و تنها‌ چیزی که لازم است، همراه داشتن گوشی هوشمندتان است. بانک‌ها و دیگر سرویس‌های کارت‌های اعتباری نیز در حال به‌روزرسانی و معرفی سرویس‌های الکترونیکی جدید خود به بازار هستند.

نمایشگر‌های هواپیما

شرکت‌های خطوط هوایی سعی دارند از طریق تلفن‌های همراه و وای فای، پخش‌ فیلم‌ها و ویدیو‌های داخل هواپیما را از طریق گوشی‌های هوشمند مسافران انجام دهند تا بدین وسیله مقداری از وزن هواپیما نیز کم شود. به علاوه اگر بخواهید برنامه‌ی پروازتان را عوض کنید، می‌توانید از طریق وای فای در هواپیما این کار را انجام دهید.

آژانس های مسافرتی نیز به لطف اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه مشکلات رزرو کردن خود را حل کرده‌اند و از تکنولوژی نهایت استفاده را می‌برند. بدین وسیله آن‌ها می‌توانند تمامی خدمات خود را در اختیار مشتری خود، که می‌تواند درهر جای دنیا باشد، قرار دهند بدون این که حتی در دفتر خود باشند.

رزرو سفر از طریق گوشی

گستردگی اینترنت با سرعت بالایی که دارد این امکان را به آژانس‌های مسافرتی می‌دهد که در کمترین زمان یک مسافرت را برنامه‌ریزی کنند یا تغییر بدهند. این پیشرفت در دوره‌ای که زمان بیشترین ارزش را دارد، بسیار خوشا‌آیند است.

از طرف دیگر تکنولوژی باعث شده تا صنعت گردشگری در خاورمیانه بسیار رشد کند. تنها در دبی ۱۲۵ هزار اتاق با نرخ مالکیت ۸۰ درصدی برای رزرو وجود دارد. بیش از نیمی از مسافران خاورمیانه از گوشی‌های هوشمند خود برای رزرو سفر خود استفاده کرده‌اند.

تاثیر تکنولوژی بر صنعت گردشگری غیرقابل اندازه‌گیری است. تکنولوژی قدرت و آزادی عمل را به راحتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به علاوه هزینه‌های سفر را بسیار کاهش داده و بیشتر کارهای غیرممکن را ممکن ساخته است.

مطالب مرتبط:

منبع TTS

دیدگاه