نکاتی درباره گرفتن پذیرش دانشگاه

سارا کرایی
سارا کرایی دوشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
نکاتی درباره گرفتن پذیرش دانشگاه

خود را برای تحصیل در آمریکا آماده می‌کنید یا اروپا فرقی نمی‌کند، چند نکته وجود دارد که حتما باید برای گرفتن پذیرش دانشگاه در نظر بگیرید.

برای تحصیل در خارج از کشور تصمیم نهایی خود را گرفته‌اید و اکنون باید برای یک یا چند دانشگاه درخواست پذیرش بدهید؟ آیا فکر می‌کنید گرفتن پذیرش کار دشواری است؟ از شروع روند درخواست می‌ترسید و مدام آن را به تاخیر می‌اندازید؟ خوب، هیچ دلیلی برای نگرانی نیست. هرچه زودتر دست به کار شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید، شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش از یک یا چند دانشگاهی که رویای تحصیل در آن‌ها را دارید خواهید داشت.

درخواست پذیرش برای یک دانشگاه، چه کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان یا سوئد و چه آمریکا، چین یا هر جای دیگر، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید پیچیده و غیرقابل دسترس نیست. اگر کاملا مصمم هستید، کافی است به چند نکته توجه کنید و در اسرع وقت اسناد و مدارک لازم را تهیه کنید. قبل از شروع روند اپلای کردن برای یک دانشگاه خارجی، نکات زیر را باید در نظر بگیرید:

۱. افق دید خود را گسترش دهید
پذیرش دانشگاه

حتی اگر یک هدف روشن برای خود تعیین کرده‌اید و قصد دارید برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه خاص اقدام کنید، همیشه بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که حداقل برای دو یا سه دانشگاه درخواست دهید، حتی اگر این دانشگاه‌ها در نقاط مختلف جهان باشند.

۲. واقع بین و آگاه باشید

پذیرش دانشگاه

شرایط پذیرش را با دقت بررسی و مطالعه کنید؛ مطمئن شوید احتمال پذیرش شما توسط دانشگاه مورد نظر وجود دارد. اگر درباره‌‌ی مدارک و سوابق تحصیلی مورد نیاز برای گرفتن پذیرش مطمئن نیستید، حتما با بخش دانشجویان بین المللی یا مشاوره‌ی دانشگاه تماس بگیرید.

۳. فرایند پذیرش را آسان‌تر کنید

پذیرش دانشگاه

معمولا می‌توانید از طریق وب‌سایت دانشگاه درخواست پذیرش بدهید و تمام مدارک مورد نیاز را آنلاین یا از طریق پست ارسال کنید. در بعضی از کشورها می‌توانید از یک پلت‌فرم آنلاین خاص استفاده کنید که به راحتی قابل دسترس است و امکان اپلای کردن برای چند دانشگاه را به ‌طور هم‌زمان می‌دهد. حتی، برخی از این وب‌سایت‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که می‌توانند به شما در انتخاب دوره‌ی تحصیلی مناسب کمک کند، به خصوص اگر درباره‌ی رشته‌ی تحصیلی خود کاملا مطمئن نیستید. هنگامی که از طریق سیستم‌های مختلف آنلاین و به طور هم‌زمان برای چندین دانشگاه درخواست می‌کنید، مطمئن شوید مراحل را با دقت دنبال کرده‌اید و نام دانشگاه‌هایی را که می‌خواهید پذیرش بگیرید، به ترتیب روی یک کاغذ برای خود بنویسید.

۵. یک نامه انگیزشی بنویسید

پذیرش دانشگاه

برخی از دانشگاه‌ها از شما یک نامه انگیزشی می‌خواهند. نمونه‌های مختلفی در اینترنت در مورد چگونگی نوشتن این قبیل نامه‌‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، بهتر است تا حد امکان صادق باشید و تمام تجربیات خود را که با الزامات علمی و رشته‌ی تحصیلی آینده شما مرتبط است، به اشتراک بگذارید و تا حد امکان از کپی کردن خود‌داری کنید.

تمام اسناد و مدارک باید به زبان رسمی کشور مربوطه ترجمه شوند و توسط یک مقام مسئول تأیید شده باشد.

درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های بین المللی در اروپا، چین یا آمریکا

پذیرش دانشگاه

برخی از کشورها الزامات خاصی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی اعمال می‌کنند:

در انگلیس، اکثر دانشگاه‌ها فقط از طریق سیستم UCAS درخواست شما را برای مدرک لیسانس می‌پذیرند و اگر برای یک دوره تحصیلات تکمیلی درخواست پذیرش می‌کنید، می‌توانید تمام اسناد را از طریق وب‌سایت خود دانشگاه یا از طریق UKPASS ارسال کنید.

در ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و آلمان، باید پیش از اپلای کردن، یک مسیر پیش نیاز را طی کنید و واجد شرایط بودن شما بررسی شود. به طور کلی، باید از سفارت یا کنسولگری کشور مربوطه در کشور خود یا دفتر بین‌المللی دانشگاه در مورد احتمال پذیرش خود پاسخ دریافت کنید. اکثر کشورهای اروپایی یک آزمون ورودی برگزار می‌کنند که ممکن است کتبی باشد. علاوه بر این، بسته به رشته تحصیلی انتخابی ممکن است مجبور باشید آزمون شفاهی دهید.

اگر رویای شما تحصیل در کشور آمریکا است، توصیه کلی ما این است که دو سال قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش در خصوص برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی تحقیق کنید. علاوه بر این، بهتر است یک سال قبل از ارسال اسناد و مدارک، با بخش مشاوره‌ی دانشگاه تماس بگیرید.

در کشور چین محدودیت سنی برای تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی قائل می‌شوند و دانشگاه‌ها دانشجویان بالاتر از ۳۰ سال را برای مدرک لیسانس و بیش از ۴۰ را برای کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش نمی‌کنند.

 برای کمک به دانشجویان بین‌المللی کشور استرالیا سیستمی عالی برای درک بهتر روند درخواست پذیرش ایجاد کرده است. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به چیزهایی که باید در مورد تحصیل در این کشور بدانید، اختصاص یافته‌اند. وب‌سایت‌هایی متمرکز و آسان برای تحقیق، هر دوره تحصیلی دارای یک بخش است که در آن شما می‌توانید لیست تمام مدارک لازم برای درخواست پذیرش را ببینید.

مطالب مرتبط:

منبع mastersportal

دیدگاه