۱۰ تله کابین و ماشین کابلی برتر دنیا کدامند؟

علی رضا استوان
علی رضا استوان پنجشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۱۰ تله کابین و ماشین کابلی برتر دنیا کدامند؟

امروزه تله‌کابین‌ها، ماشین‌های کابلی و قطارهای کابلی تبدیل به‌جز جدایی‌ناپذیر در کوهستان‌ها و حتی در خود شهرها شده‌اند و گزینه‌ی مناسبی برای جابه‌جایی کالاها و مردم در مناطق مختلف به شمار می‌آیند.

در مناطق کوهستانی تله کابین ها وسیله‌ای ایدئال برای جابه‌جایی مردم و کالا‌ها هستند. ضمنا در شهرهایی که خیابان‌هایی با شیب تند دارند و سایر وسایل نقلیه مثل اتوبوس‌ها توانایی بالا رفتن از این خیابان‌ها را ندارند، قطار کابلی گزینه‌ی مناسبی است. اساس کار تله‌کابین‌ها، ماشین‌های کابلی، قطارهای کابلی و وسایلی از این دست استفاده از کابل‌هایی است که توسط موتورهایی مخصوص حرکت می‌کنند و این دستگاه‌ها نیز با متصل شدن به آن‌ها به حرکت در می‌آیند. در ادامه به ۱۰ مورد از بهترین‌ها در این دسته اشاره می‌کنیم.

۱. زاکاتکاس، مکزیک

تله کابین زاکاتکاس

تله‌کابین زاکاتکاس در مکزیک بر فراز خیابان‌ها، میدان‌ها، پشت‌بام‌ها و گنبد‌های این شهر زیبا حرکت می‌کند.

سپس این تله‌کابین تنها در عرض چند دقیقه به بالای «Cerro de la Bufa» می‌رسد.

۲. ریو دو ژانیرو، برزیل

تله کابین ریو برزیل

سفر با این تله‌کابین در ابتدا شما را به تپه «Urca» در بالای خلیج گوانابارا در برزیل و بعد به قله کوه کله قندی «Sugarloaf Mountain» در ارتفاع ۳۹۶ متری می‌برد.

در طول مسیر مجسمه معروف ریو دو ژانیرو یعنی تندیس حضرت مسیح (ع) در کوه کورکووادو و در حالی که شهر و ساحل‌هایش به‌طرز باشکوهی در غروب و در زیر پاهایتان خودنمایی می‌کنند را می‌توانید ببینید.

۳. مریدا، ونزوئلا

تله کابین مریدا ونزوئلا

بلندترین و طولانی‌ترین تله‌کابین دنیا در کشور ونزوئلا حدود یک ساعت زمان می‌برد تا از فلات کوه‌های آند (۳۱۲۵ متر) به بالای کوه «Pico Espejo» برسد.

این تله‌کابین در بین راه در چهار ایستگاه و همچنین در بالای کوه پیکو بولیوار، توقف می‌کند.

۴. The Peak Tram، هنگ کنگ، چین

قطار کابلی هنگ کنگ

این قطار کابلی در چین با سرعت به بالای کوهی در هنگ کنگ به نام ویکتوریا پیک می‌رود. مناظر شهر زمانی که این قطار در ارتفاع قرار می‌گیرد، بسیار جذاب و تماشایی است. وقتی که به بالا می‌رسید، می‌توانید از خوردن غذا، خرید کردن و قدم زدن در مسیرهای پیاده‌روی پارک لذت ببرید.

۵. Genting Skyway، مالزی

تله کابین مالزی

سریع‌ترین ماشین کابلی دنیا در مالزی شما را به‌وسیله‌ی طولانی‌ترین کابل نقاله در جنوب شرقی آسیا، جابه‌جا می‌کند. این سفر در «Genting Highlands Resort» در ارتفاع ۲۰۲۷ متری بالاتر از سطح دریا تمام می‌شود.

در انتها می‌توانید از شهربازی، پارک‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌ها دیدن کنید و از این امکانات استفاده ببرید.

۶. Gulmarg Gondola، جامو و کشمیر

تله کابین جامو و کشمیر

دره دوست‌داشتنی گلمرگ در ۲۷۳۰ متری در شمال غربی هیمالیا، به‌عنوان «meadow of flowers» (دشت گل‌ها) نام‌گذاری شده است.

از این مکان بلندترین ماشین کابلی دنیا بر فراز دامنه‌های «pine-clad» حرکت می‌کند و تا ارتفاع ۳۹۸۰ متری یعنی تقریبا تا نزدیکی قله‌ی کوه «Apharwat» بالا می‌رود. از اینجا قله‌ی «K2» و همین طور قله‌های دیگر هیمالیا قابل دیدن است. در زمستان اسکی خارج از پیست را هم می‌توانید در این مکان تجربه کنید.

۷. پارک ملی Picos de Europa، اسپانیا

تله کابین در اسپانیا

کوه‌های شمال اسپانیا بخشی از زیبایی‌های طبیعی فوق‌العاده‌ی این منطقه را تشکیل می‌دهند. در نقطه‌ی ورود، کابل نقاله با شیبی تند را می‌بینید که شما را بر فراز دره‌ای پوشیده از درخت در «Picos» تا ارتفاع ۱۸۴۰ متری جابه‌جا می‌کند.

وقتی به بالا رسیدید، می‌توانید تا نقطه‌ی دیدنی «Aliva» قدم بزنید، جایی که منظره‌ی کوه‌ها شما را به کاوش بیشتر این مناطق دیدنی و جذاب، ترغیب می‌کنند.

۸. Grindelwald-Mannlichen، سوئیس

تله کابین سوئیس

یکی از طولانی‌ترین مسیرهای کابلی در دنیا، روستای «Grindelwald-Grund» (در ارتفاع ۹۴۳ متری) را به «Mannlichen» (در ارتفاع ۲۲۳۰ متری) در آلپ سوئیس وصل می‌کند که در طول مسیر کوه‌های مشهوری چون یونگفراو و ایگر قرار دارند.

در مدت زمان ۳۰ دقیقه‌ای که طی کردن این مسیر وقت می‌برد، می‌توانید از تماشای این قله‌های ناهموار و دره‌های زیر پایتان بدون نیاز به کفش‌های کوهنوردی و اسکی، شگفت‌زده شوید.

۹. کوه تیبل، کیپ تاون، آفریقای جنوبی

تله کابین در کیپ تاون

این تله‌کابین‌ها به‌صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخند تا مسافران بتوانند در این سفر سریع تا رسیدن به قله‌ی کوه تیبل در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی (با ارتفاع ۱۰۸۵ متر)، حداکثر مناظر اطراف را به‌خوبی ببینند.

در لحظه‌ی ورود از بین راه‌های متعددی که وجود دارد، می‌توانید یکی را برای گردش و بازدیدی آرامش‌بخش انتخاب کنید. این منطقه اغلب در اوایل صبح یا اواخر شب تمیزترین هوا را دارد.

۱۰. Powell-Hyde Line، سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

قطار کابلی در سان فرانسیسکو

امروزه قطار کابلی تبدیل به نمادی برای شهر سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیا شده است. با قطار کابلی می‌توانید سفری را از «Powell-Hyde line» به‌سمت محله‌ی پرجنب و جوش «Russian Hill» قبل از سرازیر شدن به‌سمت تپه‌های معروف سان‌فرانسیسکو و در نهایت رسیدن به نقطه‌ی پایانی یعنی اسکله‌ی ماهیگیری تجربه کنید. همچنین در راه پل گلدن گیت را هم خواهید دید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه