خطرناک ترین حیواناتی که در سافاری مشاهده می کنید (قسمت دوم)

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
خطرناک ترین حیواناتی که در سافاری مشاهده می کنید (قسمت دوم)

در سافاری با حیواناتی مواجه می‌شوید که خطرناک بوده و ممکن است باعث مرگ شما شوند! در ادامه به معرفی این حیوانات خطرناک می‌پردازیم.

سافاری علی‌رغم تمام شگفتی‌ها و تجربه‌های نابش، خطرات زیادی هم دارد که خاص خودش است. از مهم‌ترین خطرات سافاری می‌توان به هدف اصلی آن اشاره کرد: مشاهده حیوانات از نزدیک در دل حیات وحش! این مسئله به خودی خود خطرات زیادی به همراه دارد، چراکه بسیاری از حیواناتی که در آفریقا یافت می‌شوند حالتی پرخاشگر دارند و در صورت حمله صدمات زیادی به گردشگران وارد می‌کنند. در ادامه با دنباله لیست ما از خطرناک‌ترین حیواناتی که ممکن است در سافاری از نزدیک مشاهده کنید، همراه باشید.

شیر

حیوانات سافاری آفریقا

تنها شکارچی شیر در حیات وحش، کروکودیل است!

شیرهای آفریقایی در مناطق صحرایی این قاره (به جز جنگل‌ها و بیابان‌ها) در مناطق محافظت‌شده زندگی می‌کنند. شیرها حیوانات بسیار خطرناکی هستند و داستان‌های مشهوری که در رابطه باخورده شدن انسان توسط این جانوران وجود دارد، معمولا افسانه نیستند و به راحتی می‌توانند امکان‌پذیر باشند. شیرها زود عصبانی می‌شوند و حمله می‌کنند. معمولا اکثر حملات شیرها به انسان توسط شیرهای نر انجام شده است.

شیرها از معدود اعضای خانواده گربه‌سانان هستند که در آن جنس نر و ماده تفاوت ظاهری بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که شیرها به فیل هم حمله می‌کنند و تنها شکارچی شیرها در حیات وحش (به جز انسان) کروکودیل است!

مار جعفری

حیوانات سافاری آفریقا

مار جعفری یا «Adder» را می‌توان کشنده‌ترین مار آفریقا برشمرد. این مار بیشترین آمار کشتن انسان‌ها در آفریقا را در میان تمام گونه‌های مارها دارا است. طول این مارها به طور میانگین به یک متر می‌رسد و طرح و رنگ این خزنده با مکان زندگی‌اش ارتباط مستقیمی دارد. این مارها را می‌توان در اکثر نقاط آفریقا به جز جنگل‌های بارانی و بیابان‌ها مشاهده کرد. سَم این مار بسیار قدرتمند است، به طوری که با یک نیش می‌تواند جان یک فرد بالغ را بگیرد. این مارها قابلیت استتار بسیار بالایی دارند و از این قابلیت برای کمین و حتی دفاع و مخفی شدن استفاده می‌کنند. این مارها دائما در حال استتار هستند و دقیقا به همین دلیل گردشگران و مردم جانور را نمی‌بینند و بر روی آن پا می‌گذارند و همین مسئله عامل اصلی گزیده شدن گردشگران توسط مار جعفری است. بسیاری از صدمات جدی که توسط مار جعفری به گردشگران وارد می‌شود، به علت عدم رسیدگی صحیح و مناسب به محل گزیدگی است.

بوفالو

حیوانات سافاری آفریقا

حتی شیرها هم در بسیاری از مواقع جرئت حمله کردن به بوفالوها را ندارند!

بوفالو یکی از پنج حیوان اصلی آفریقا است که از زمان‌های بسیار دور تا امروز شکارچیان زیادی به صورت غیرقانونی در صدد شکار کردنشان هستند. بوفالو بیش از چهار جانور اصلی دیگر آفریقا، عامل از بین بردن این شکارچیان است! بوفالوها در آفریقا سالانه بیش از دویست نفر را از پای در می‌آورند. این جانوران هنگامی که عصبانی می‌شوند و قصد حمله کردن دارند، ابتدا به سمت هدف با سرعت بسیار زیادی می‌دوند و با انرژی بسیار زیادی به هدف شاخ می‌زنند. همین شاخ زدن باعث صدمات بسیار جدی برای هدف بوفالو خواهد شد. عامل دیگری که گردشگران را تهدید می‌کند این است که بوفالوها هیچ وقت تنها نیستند و همیشه به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند. در نتیجه اگر یک بوفالو عصبانی شود و به سمت کسی حمله کند، در پی آن بقیه اعضای گله هم پرخاشگر شده و حمله خواهند کرد. اکثر گردشگرانی که سافاری را تجربه کرده‌اند و بوفالوها را دیده‌اند، تعریف می‌کنند که حتی زمانی که با دوربین از فاصله بسیار زیاد در حال دیدن این جانوران هستند، بوفالوهای نر آن‌ها را با عصبانیت خاصی نگاه می‌کنند و آماده حمله کردن هستند. بوفالو‌ها جثه بسیار بزرگی دارند و بسیار قوی هستند و به همین دلیل حتی شیرها هم در بسیاری از مواقع جرئت حمله کردن به بوفالوها را ندارند!

کرگدن

حیوانات سافاری آفریقا

در حالی‌که کرگدن‌های آفریقایی (کرگدن‌های سیاه و سفید) در حال تلاش برای بقا هستند و نسل‌شان به دلیل شکار غیرقانونی در خطر است، هنوز هم مهم است که در هنگام تقابل با این جانوران نهایت احتیاط را به خرج دهید و همواره فاصله خود با آن‌ها را حفظ کنید. گزارش‌های اخیر مبنی بر حمله یک کرگدن به یک زن در آفریقا و بررسی جراحات شدید او در پی شاخ زدن کرگدن نشان می‌دهد که این جانوران تا چه حد می‌توانند وحشی و غیرقابل پیش‌بینی باشند. کرگدن‌ها یکی از بزرگ‌ترین جانوران آفریقا از نظر جثه هستند و تنها جانوری که از آن‌ها بزرگ‌تر است، فیل است! کرگدن‌ها وسعت بینایی زیادی ندارند و خیلی هم آرام و خونسرد نیستند و همین وحشی بودنشان آن‌ها را به تهدیدات بزرگ و خطرناکی تبدیل می‌کند. این جانوران از شاخ بسیار بزرگ خود برای آسیب رساندن به هدفشان استفاده می‌کنند و به همین وسیله جراحات زیادی به هر موجودی که بخواهند، وارد می‌کنند!

بیشتر بخوانید:

حیوانات سافاری آفریقا

در پایان باید گفت که حال با تمام جانوران وحشی و خطرناکی که ممکن است در یک سافاری آفریقا به چشم‌تان بخورد و از نزدیک مشاهده کنید، آشنا شدید؛ اما بد نیست بدانید که انسان‌ها تاکنون بیش از تمام مواردی که در لیست به آن‌ها اشاره شد، خرابی به بار آورده‌اند و مسئول هستند! انسان‌ها بیش از تمام این موجودات تاکنون مسئول قتل و از بین بردن موجودات زنده هستند. شاید در بین کل این لیست تنها پشه مالاریا باشد که از انسان بیشتر جان گرفته است! بهتر است تمام انسان‌ها به فکر یک تغییر رویه جدی در نحوه برخوردشان با حیات وحش و محیط زیست باشند!

نظر شما در مورد این مقاله و این لیست چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه