تاج محل از بروشروهای گردشگری هند حذف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
تاج محل از بروشروهای گردشگری هند حذف شد

تاج محل به‌عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری هند از برخی بروشورهای دولتی گردشگری در این کشور حذف شد.

 برخی رسانه ها کنجکاو شده‌اند. چراکه گمان می‌شود دلیل آن تعلق این شاهکار تاریخی به مسلمانان باشد.

شبکه تلویزیونی ان دی تی وی درباره این موضوع در تارنمای خود نوشت:

برخی تحلیلگران معتقدند دلیل حذف تاج محل از برخی بروشورهای دولتی گردشگری آن است که این اثر باستانی که به‌عنوان میراث جهانی نیز ثبت شده است به دست حکام اسلامی و مهاجمان مسلمان ساخته شده است و بنابراین دولت ملی گرای ایالت اوتارپرادش که میزبان آن است هیچ بودجه فرهنگی برای ارتقا وضعیت آن اختصاص نمی دهد.

تارنمای مذکور نوشت:

در سال‌های اخیر ایالت اوتارپرادش به‌عنوان محل استقرار این بنای باشکوه در اختصاص بودجه و توجه به آن بسیار خسیس بوده و حتی فرماندار آن که یک راهب هندو است با این بهانه که این بنا نشانگر فرهنگ هند نیست از اینکه مجسمه های کوچک تاج محل به مهمانان خارجی اهدا می‌شود ابراز نارضایتی کرده بود.

به نوشته این تارنما، تاج محل به‌عنوان بزرگترین و مهمترین جاذبه توریستی کشور هند در بودجه سال‌ جاری ایالت اوتارپرادش هیچ سهمی نداشته و حتی در یک اقدام بسیار شگفتی آور نام آن هفته گذشته از بروشور رسمی گردشگری ایالت حذف شد.

سخنگوی حزب کنگره ملی هند که رقیب حزب ملی گرای حاکم در هند است هر بروشور گردشگری فاقد تاج محل را به اجرای نمایشنامه هملت تشبیه کرد که در آن از خود هملت خبری نباشد.

«آبهیشک سینگهاوی» روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حذف تاج محل از بروشورهای گردشگری ایالت اوتارپرادش هم خنده دار و هم گریه آور است. او در عین حال تاکید کرد این کار آشکارا یک اقدام متعصبانه مذهبی است که کاملا به خطا رفته است.

مقامات این ایالت که برای حفظ و نگهداری تاج محل هر ساله ۲۲ میلیون دلار از بانک جهانی منابع مالی دریافت می‌کنند می گویند، حذف تاج محل صرفا به این دلیل بوده است که می خواستند در بروشورهای جدید جا برای معرفی پروژه‌های جدید ایالت در حوزه گردشگری باز شود.

برغم ایجاد یک بزرگراه مدرن که زمان تردد اتوبوس های گردشگران از دهلی نو تا تاج محل را به کمتر از سه ساعت کاهش داده است این بنای تاریخی که هفتمین مورد از عجایب هفت‌گانه جهان شمرده می‌شود از سال ۲۰۱۲ با کاهش مداوم گردشگران روبه‌رو بوده است.

تاج محل یکی از ممتازترین نمونه های معماری هندی-اسلامی است که در قرن هفده توسط یک امپراطور مغول به نام شاه جهان به یاد همسر فقیدش ممتاز محل ساخته شد.

برخی دست اندرکاران محلی گردشگری در شهر آگرا، مقامات دولت ایالتی را متهم می‌کنند که تمام توجه خود را به ارتقا گردشگری مذهبی به نفع آثار باستانی مربوط به هندوها معطوف کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه