حمل و نقل عمومی در زاگرب (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار یکشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در زاگرب (قسمت دوم)

سیستم حمل و نقل عمومی در زاگرب بسیار ساده و گسترده است. شما می‌توانید هر وسیله نقلیه‌ای را که دوست دارید، انتخاب کنید و به هر نقطه از شهر سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری زاگرب لذت ببرید.

ترامواها و اتوبوس‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز خدمت‌رسانی می‌کنند، البته تمام خطوط تمام وقت فعالیت نمی‌کنند.  به غیر از اتوبوس‌های معمولی، اتوبوس‌های مخصوص و توریستی نیز هستند که کار حمل و نقل را بسیار ساده و آسان کردند.

سیستم اتوبوس‌رانی اسپلیت (Split)

با وجود خودروهای زیاد در شهر، سیستم اتوبوس‌رانی اسپلیت (Split) به طور گسترده‌ای توسط ساکنین این شهر استفاده می‌شود. به همین دلیل، اتوبوس‌ها کارآمد و فراوان هستند، تقریبا در هر نقطه‌ای از شهر اتوبوس‌ها قابل دسترسی بوده و حتی این امکان وجود دارد که مسافرت‌ها و زندگی روزمره در این شهر را با اسپلیت (Split) انجام داد.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

می‌توان با سیستم گسترده اسپلیت (Split) به شهرهای تروگر، سولین و امی بدون داشتن ماشین سفر کرد. برخی از اتوبوس‌های قدیمی مربوط به دوران قبل از جنگ هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین در طول تابستان، تردد با اتوبوس‌های قدیمی می‌تواند ناراحت کننده و نامناسب باشد.

مناطق حضور اتوبوس اسپلیت (Split)

سیستم بزرگ اتوبوس‌رانی اسپلیت (Split) به ۴ منطقه تقسیم شده است.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

هزینه جابه‌جایی

همانند اکثر سیستم‌های اتوبوس‌رانی، هزینه جابه‌جایی با توجه به منطقه، تعداد کورس‌ها و وضعیت فرد (سن، دانشجو بودن و غیره) تعیین می‌شود. می‌توان مقیاس‌های قیمت‌گذاری را در سایت Promet Split مشاهده کنید که توسط ما به زبان انگلیسی ترجمه شده است. قیمت‌ها همگی شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند. برای اکثر افراد، تنها ۵,۸۰۰ تومان برای یک کورس سواری با اتوبوس اسپلیت (Split) مناسب، باید پرداخت شود.

اتوبوس‌های توریستی در زاگرب

حمل و نقل عمومی در زاگرب

سیستم حمل و نقل عمومی زاگرب شامل دو مسیر اتوبوس‌رانی توریستی است که خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهد. مسیر قرمز در قلب شهر است، مسیر سبز، مسیر بسیار طولانی‌تری را پوشش داده و در مکان‌هایی مانند ماکسیمیر و دریاچه بوندک فعال است. هر دو مسیر چندین بار در روز خدمات‌رسانی می‌کنند، البته بعضی از اتوبوس‌ها (فضای باز) تنها از ماه می تا اکتبر فعالیت می‌کنند.

بلیط یک روز کامل برای بزرگسالان ۳۷,۰۰۰ تومان (حدود ۸ پوند (۴۲,۰۰۰ تومان)، ۹ یورو (۴۲,۰۰۰ تومان)، ۱۲ دلار (۴۷,۰۰۰ تومان)) و برای کودکان ۷ ساله ۱۸,۶۰۰ تومان (۴ پوند (۲۱,۰۰۰ تومان)، ۴,۵یورو (۲۱,۰۰۰ تومان) ،۶ دلار (۲۳,۸۰۰ تومان)) است. بلیط‌ها را می‌توان از راننده خریداری کرد.

قطار توریستی

حمل و نقل عمومی در زاگرب

یک قطار توریستی چگونه کار می‌کند؟ ممکن است فکر کنید. خب، این وسیله‌ها واقعا یک قطار نیستند، بلکه یک وسیله نقلیه طراحی‌شده شبیه قطار هستند. مسیر این قطارها در مرکز شهر بوده، و شروع و پایان آن در میدان بن زلاسیک است. هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعدازظهر، هر یک ساعت یک بار قطارها به ایستگاه می‌رسند؛ بلیط‌ها برای بزرگسالان ۵,۳۰۰ تومان و برای بچه‌ها ۲,۶۰۰ تومان است.

راه‌ آهن کابلی زاگرب (قطار کابلی)

حمل و نقل عمومی در زاگرب

این راه‌آهن، مسیری مناسب برای پیمودن اطراف زاگرب نیست، زیرا تنها در یک مسیر ۶۶ متری از قسمت پایینی شهر تا قسمت فوقانی فعالیت می‌کند. با این حال، ما این سیستم را در اینجا اولا به عنوان یک یادآوری (برای بازدید از آن!) و در مرحله دوم، به این دلیل که راه آهن مرکزی، در واقع قدیمی‌ترین بخش حمل و نقل عمومی زاگرب است، معرفی می‌کنیم! می‌توانید از ایستگاه لیکا در پایین شهر یا در نزدیکی لترساک در بالای شهر سوار این وسیله نقلیه شوید.

قطار کابلی بالای شهر، قدیمی‌ترین نوع حمل و نقل عمومی سازمان یافته در زاگرب است. این مسیر در روزهای هفته، شنبه، یکشنبه و تعطیلات عمومی بین ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۰ شب، ایستگاه دنی گراگ (پایین شهر) را به گورنجی (بالای شهر) متصل می‌کند. هر ۱۰ دقیقه قطار به ایستگاه می‌رسد و هزینه‌ی جابه‌جایی ۲,۱۰۰ تومان است.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

در مقایسه با دیگر قطار کابلی‌هایی که برای حمل و نقل عمومی طراحی شده‌اند، این قطار با طول فقط ۶۶ متر، کوتاه‌ترین در جهان است. از آنجایی که شکل اصلی و ساختار این سازه حفظ شده و بعضی از تکنولوژی‌های فنی به این مکان اضافه شده است، قانون، قطار کابلی زاگرب را به عنوان یک بنای یادبود حفاظت‌شده معرفی کرده است. 

تاکسی در زاگرب

حمل و نقل عمومی در زاگرب

تا چند سال پیش، شما نمی‌توانستید با رانندگان تاکسی در زاگرب بر سر قیمت‌ها چانه‌زنی کنید؛ آن‌ها اگرچه پیشرفته‌تر از بسیاری از پایتخت‌های کشورهای اروپایی نبودند، اما قیمت‌هایشان گران‌تر بود. پس از این ماجراها، مجوز رقابت صادر شده و قیمت‌ها شروع به کاهش کرد. در حال حاضر، این رانندگان کاملا منطقی رفتار می‌کنند. اگرچه کرایه تاکسی‌ها به اندازه کرایه ترامواها ارزان نیست، اما قیمت آن بسیار کم بوده و تاکسی می‌تواند جایگزینی منطقی برای جابه‌جایی دو نفر یا بیشتر باشد.

سه شرکت تاکسی‌رانی محلی در زاگرب وجود دارد:

حمل و نقل عمومی در زاگرب

  • اکو تاکسی، وسایل نقلیه هیبریدی با قیمت کرایه ۴,۷۰۰ تومان و ۳,۱۰۰ تومان برای هر کیلومتر. تلفن ۱۴۱۴

حمل و نقل عمومی در زاگرب

  • رادیو تاکسي زاگرب با ۵,۳۰۰ تومان برای کرایه و ۳,۱۰۰ تومان در هر كيلومتر. تلفن ۱۷۷۷

حمل و نقل عمومی در زاگرب

  • تاکسی کامئو با قیمت کرایه ۳,۱۰۰ تومان و همان ۳,۱۰۰ تومان برای هر کیلومتر. تلفن ۱۲۱۲

هیچ هزینه اضافی در شب‌ها یا برای جابه‌جایی چمدان‌ها دریافت نمی‌شود. در صورت استفاده از تاکسی تلفنی، می‌توانید هزینه تاکسی را پس از رسیدن به مقصد حساب کنید.

همچنین سرویس تاکسی‌رانی اوبر هم با قیمت کرایه اولیه ۳,۱۰۰ تومان، و سپس ۱,۶۰۰ تومانبه ازای هر کیلومتر و ۲,۱۰۰ تومان برای هر دقیقه در دسترس است.

شما می‌توانید تاکسی‌ها را در فرودگاه، ایستگاه قطار، ایستگاه اتوبوس، هتل‌های بزرگ و ایستگاه‌های تاکسی مشخص‌شده با رنگ آبی پیدا کنید.

به نظر می‌رسد رانندگان تاکسی زاگرب انسان‌هایی شاد و سرحال هستند. همیشه انسان‌های بد در همه جا وجود دارد، اما در رانندگان زاگرب چنین کسانی یافت نمی‌شوند، آن‌ها به دنبال این هستند که مشتریان خود را راضی کرده و از نقشه‌هایی برای گول زدن توریست‌های خارجی استفاده کنند تا نظر توریست‌ها را به خود جلب کنند.

دوچرخه‌سواری در زاگرب (Nextbike)

حمل و نقل عمومی در زاگرب

مشابه بسیاری از شهرهای اروپا و جهان، زاگرب نیز دارای یک طرح فعال، برای اجاره دادن دوچرخه‌های کوچک است.

Nextbike به عنوان مکملی ایده‌آل برای اشکال موجود حمل و نقل عمومی، به اجاره دوچرخه در نقاط مختلف شهر می‌پردازد. اتاق‌های خصوصی، هتل‌ها و خوابگاه‌ها با همکاری Nextbike،  تورهای گشت و گذار منحصربه‌فرد و مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهند. برای دریافت یک کارت Nextbike می‌توانید به پذیرش خوابگاه محل سکونت مراجعه کرده و شهر را بر روی ۲ چرخ به تماشا بنشینید.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

شاید استفاده از این طرح برای برخی از افراد آسان نباشد، زیرا ابتدا باید ثبت نام آنلاین کرده و سپس حساب خود را با برخی از وجوه قابل پرداخت، فعال نمایید (وجوهی قابل استفاده هستند که بتوان برای اجاره دوچرخه در آینده از آن‌ها استفاده کرد). پس از انجام همه این مراحل، نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد، هزینه اولین ۳۰ دقیقه اجاره دوچرخه رایگان بوده و پس از آن به ازای هر ساعت، هزینه‌ای ۴,۲۰۰ تومان خواهد داشت.  

قیمت بلیط

بلیط اتوبوس‌ها و تراموا گران نبوده و هزینه یک بلیط روزانه برای سواری نامحدود فقط ۵,۳۰۰ تومان و بلیط‌های نیمه‌وقت ۸,۰۰۰ تومان است. بلیط برای یک شبانهٔ‌روز ۱۶,۰۰۰ تومان، و در نهایت بلیط ۷ روزه ۸۰,۰۰۰ تومان است!

مطالب مرتبط:

دیدگاه