اکتشاف در دنیای فیلم از طریق نقشه های زیبای دست ساز

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
اکتشاف در دنیای فیلم از طریق نقشه های زیبای دست ساز

اگر به کاوش در دنیای بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از طریق نقشه‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند، علاقه‌مند هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نقشه‌ها و شرح جغرافیایی فیلم‌های زیبای جنگ ستارگان، عروس شاهزاده، ارباب حلقه‌ها و دیگر فیلم‌ها را از ابتدا تا پایان در این نقشه‌های زیبای با دست نقاشی شده تماشا کنید.

این مقاله توسط بتسی میسون در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است. وی یک خبرنگار در حوزه علمی است که وبلاگ نشنال جئوگرافی را با کمک نویسندگان، روی نقشه به تصویر کشید.

جنگ ستارگان

تصویر از اندرو دگراف

نقشه فیلم جنگ ستارگان (۲۰۰۹)، متشکل از سیارات ولکان (سمت چپ بالای تصویر) و زمین (سمت راست پایین تصویر) به عنوان لوکیشن‌های اصلی.

ژوراسیک پارک

تصویر از اندرو دگراف

صحنه‌های فیلم پرمخاطب علمی تخیلی ژوراسیک پارک (۱۹۹۳) بیشتر در یک پارک موضوعی واقع شده در یک جزیره به نام نبلار، اتفاق افتاد.

ژوراسیک پارک

تصویر از اندرو دگراف

جزئیات نقشه ژوراسیک پارک، مسیرهای سفر شخصیت‌ها در جزیره در جیپ‌ها را نشان می‌دهد.

عروس شاهزاده

تصویر از اندرو دگراف

عروس شاهزاده، ۳۰ سال پس از اکران، کماکان یک فیلم محبوب همگانی است.

عروس شاهزاده

تصویر از اندرو دگراف صحنه‌های نزدیک از حفره‌های نا امیدی در عروس شاهزاده

طبق گفته‌های هنرمندی به نام اندرو دگراف، به تصویر کشیدن تمام اتفاقات در یک فیلم اکشن ماجراجویانه مانند جنگ ستارگان در یک صفحه مانند بازی کردن تتریس است. این هنرمند، حرکات شخصیت‌های درون این دنیای خیالی در حدود ۴۰ فیلم را به روی نقشه آورده است.

او می‌گوید:

زمان زیادی را سپری کردم تا مطمئن شوم همه چیز بر سر جای خودش است و درست کار می‌کند و هیچ وقت این‌گونه نمی‌شود.

دگراف، یک تصویرگر و هنرمند حرفه‌ای، می‌گوید پروژه‌ای برای طراحی یک نقشه جنبه‌های سفر، او را به این فکر برد که می‌توان از دیگر چیزها نیز نقشه تهیه کرد. وی اشتیاق به ساختن دنیاهای کوچک داشت. زمانی که دگراف در حال کشیدن این نقشه‌ها بود، با خود فکر می‌کرد خلق نقشه از چیزی غیرخطی مانند فیلم و چسباندن صحنه‌های فیلم به یکدیگر و آن را در یک شکل قابل فهم در آوردن، بسیار جالب و مفرح است.

در ابتدا او تلاش کرد نقشه زیرزمین پر پیچ و خم در فیلم گونیز (۱۹۸۵) را بکشد و سپس به سراغ دیگر فیلم‌ها رفت که در زمان کودکی برای او جالب بودند و در سن بزرگسالی جذابیت خود را برای او حفظ کردند. دگراف، اولین نقشه خود را از فیلم شمال از شمال غربی ساخته آلفرد هیچکاک کشید. به عنوان کودکی در دهه ۱۹۸۰، او عاشق جنگ ستارگان و فیلم‌های ایندینیا جونز بود. وی تمام آن مجموعه فیلم‌ها را حداقل یک بار به روی نقشه آورده است. او همچنین یک نقشه عظیم منفرد از ۶ قسمت اول جنگ ستارگان خلق کرده است.

وی فیلم‌های انتخابی خود را به عنوان فیلم‌هایی بسیار بزرگ و حجیم که هم‌زمان نمی‌توانسته تمام آن را در ذهنش جا بدهد، توصیف می‌کند. هم‌اکنون او تمام آن‌ها را در یک کتاب بزرگ تصویرگری به نام نقشه‌های سینما: اطلس ۳۵ فیلم بزرگ، گردآوری کرده است.

جنگ ستارگان

تصویر از اندرو دگراف

طرح‌های اولیه از جنگ ستارگان (۲۰۰۹)، مراحل رسم حرکات تمام شخصیت‌های اصلی (سمت راست) و پیش‌نمایش مرتب کردن تمام آن‌ها در یک نقشه (سمت چپ) توسط دگراف را نشان می‌دهد.

سر در آوردن از جغرافیای فیلم‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد و معمولا این موضوع به این معنا است که باید بین ۱۰ تا ۳۰ بار هر کدام از آن‌ها را نگاه کنید. دگراف کار خود را با نوشتن تمام مکان‌هایی که شخصیت‌های اصلی می‌روند و وصل کردن تمام لوکیشن‌ها و صحنه‌ها به یکدیگر توسط خطوط و فلش‌ها (بالا، پایین) شروع می‌کند. او می‌گوید نکته کلیدی این است که از وجود داشتن تمام مکان‌های فیزیکی درون فیلم و بودن شخصیت‌ها در جایی که باید باشند، اطمینان حاصل کرد. در مرحله بعدی، دگراف طرح تمام لوکیشن‌های اصلی را به روی نقشه خواهد برد (بالا، راست)، که معمولا نیاز به تلاش‌های متعدد دارد تا به نقشه دلخواه خود برسد.

وقتی او از تحت کنترل گرفتن تمام عناصر مهم مطمئن شد،آماده نقاشی کشیدن است. فرآیندی که ممکن است ۲۰۰ ساعت یا بسته به جزئیات، حتی بیشتر به طول بیانجامد. دگراف تخمین زده است که حدود ۱۰۰۰ ساعت در حال نقاشی از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر روی یک نقشه بزرگ باشد.

یکی از دلایل وقت بردن این فرآیند، انتخاب خود دگراف است، یعنی نقاشی با آبرنگ مات یا همان گواش. زمانی که گواش به روی کاغذ می‌رود، دیگر قابل پاک کردن نیست، پس جایی برای اشتباه کردن نمی‌ماند. نقاشی کردن تنها یک دسته از خطوط صاف و موازی، مانند زمانی که کل کارکنان تشکیلات در حال سفر با هم به جایی هستند، پنج تا شش ساعت زمان می‌برد.

جنگ ستارگان

جزئیات نقشه جنگ ستارگان (۲۰۰۹). تصویر از اندرو دگراف

برخی نقشه‌های فیلمی، چالش‌های منحصر به فردی را ارائه کرده‌اند. دگراف می‌گوید برای مثال، سفر در زمان در برگشت به آینده، بسیار حقه‌آمیز بود. وی بالاتر از نقشه ۱۹۵۵، نقشه‌ای از ۱۹۸۵ را به اتمام رساند، رد شخصیت‌ها در گذشته در پایین افتاده است و سپس دوباره به بالا می‌آیند. برای سفر در زمان در جنگ ستارگان، او از کرم چاله‌ها استفاده کرد، و شخصیت‌ها را از صفحه بیرون می‌کرد تا دوباره در بخش دیگری از نقشه در استایل بازی‌های قدیمی پاچمن طاق‌دار (بالا) وارد شوند.

جادوگر از یکی دیگر از موارد سخت بود، زیرا جغرافیای درون فیلم به طرز وسیعی غیرقابل توضیح و کاملا ناپیوسته بود. دگراف می‌گوید:

طرز حرکت شخصیت‌ها در صحنه‌ها و نحوه خروج آن‌ها از صحنه هیچ اساسی در واقعیت ندارد، همین امر سبب شد نقشه این فیلم یک نقشه خارق‌العاده امپرسیونیستی باشد، و همچنین نقشه‌ای قوی و شگفت‌انگیز.

علی‌رغم حجم کاری که هر نقشه نیاز دارد، دگراف عاشق خلق آن‌ها و همین الان در جستجوی چالش بعدی است. او چندین درخواست برای کشیدن نقشه فیلم تلقین (۲۰۱۰) دارد، فیلمی که ذهن را به چالش می‌طلبد و صحنه‌های آن در طول لایه‌های مختلف یک رویا رخ می‌دهد. فیلم بلید رانر و همچنین یک نقشه بلند و خیلی نازک از جان سخت، که تمام آن در یک آسمان‌خراش رخ می‌دهد،  نیز جزو گزینه‌های بعدی خود دگراف است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه