کوبا برای مقابله با دولت ترامپ سیاست‌های مهاجرتی را تسهیل می‌کند

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کوبا برای مقابله با دولت ترامپ سیاست‌های مهاجرتی را تسهیل می‌کند

دولت کوبا جهت مقابله با تصمیمات محدودکننده‌ی دولت ترامپ، قوانین مهاجرتی خود را تغییر داده تا مردمش آسیب کمتری ببینند.

دولت ترامپ ادعا می‌کند که به خانواده بیش از همه چیز اهمیت می‌دهد، اما با تعلیق صدور ویزا در هاوانا باعث شده تا خانواده‌های کوبایی داخل و خارج کشور، نتوانند به راحتی یکدیگر را ملاقات کنند. دولت کوبا نیز در پاسخ، سیاست‌های آمریکا در مورد ویزا و اتهام حمله‌ی صوتی‌ مرموز را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

روز شنبه، وزیر امور خارجه‌ی کوبا اعلام کرد که در سیاست‌های مهاجرتی کشورش تغییراتی ایجاد خواهد کرد، تا روابط با ۸۰۰ هزار کوبایی مقیم خارج را تقویت کند. این افراد به علت اتهامات آمریکا درباره‌ی اینکه دیپلمات‌هایش در هاوانا مورد حمله‌ی صوتی قرار گرفته‌اند، در شرایط سختی به سر می‌برند.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه، در صحبت با گروهی از کوبایی‌های مقیم آمریکا اعلام کرد که قوانین جدید از اول ژانویه، اجرایی می‌شوند. وی همچنین آمریکا را به ایجاد موانع ناعادلانه در اداره‌ی ویزا با اخراج کارکنان سفارت کوبا، متهم کرد.

کوبا

رودریگز گفت که وزارت امور خارجه اجازه‌ی ورود و خروج کوبایی‌های مهاجر، از دو ورودی گردشگری را صادر می‌کند و به افرادی نیز که غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند، غیر از کسانی که از پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو خارج شده‌اند، اجازه‌ی بازگشت می‌دهد. وی اضافه کرد که فرزندان کوبایی‌های مقیم خارج کشور و آنهایی که در کشورهای دیگر به دنیا آمده‌اند، می‌توانند ملیت کوبایی اختیار کنند و مدارک شناسایی مرتبط را دریافت کنند.

رودریگز اینگونه بیان کرد:

دولت آمریکا درها را می‌بندد و کوبا آن‌ها را باز می‌کند.

دولت کوبا در سال ۲۰۱۳ با لغو ضرورت درخواست مجوز خروج از سوی ساکنان جزیره برای سفرهای خارجی، سیاست‌های مهاجرتی‌اش را تسهیل کرد.

رودریگز می‌گوید که واشنگتن با کاهش حضور دیپلماتیک کوبا و تعلیق صدور ویزا در هاوانا، امکان ملاقات با اقوام را از کوبایی‌های مقیم آمریکا می‌گیرد. وی می‌گوید که این روند جدید که کوبایی‌ها را مجبور می‌کند برای گرفتن ویزا به کنسولگری آمریکا در کلمبیا بروند و مصاحبه‌های شخصی انجام بدهند، در بسیاری موارد تبدیل به مانعی غیرقابل تحمل شده است.

کوبا تصمیمات سیاسی‌ دولت آمریکا را به علت آسیبی که به مردم کوبا می‌رسانند، غیرقابل قبول و غیراخلاقی می‌داند.

واشنگتن، ۶۰ درصد از کارکنانش را از جزیره خارج، دیپلمات‌های کوبایی را از آمریکا اخراج و صدور ویزا را محدود کرده و خواستار این شده که به مسافران کوبا گفته شود که دیپلمات‌ها مورد حمله توسط یک سلاح صوتی ناشناخته قرار گرفته‌اند که باعث ناشنوایی موقت یا دائمی، حالت تهوع، ضربه‌ی مغزی و علائم دیگر شده است.

اما درودریگز گزارش‌های مربوط به حمله‌ی صوتی را کاملاً اشتباه و یک حقه‌بازی سیاسی با هدف تخریب روابط دوجانبه دانست.

مطالب مرتبط:

منبع skift

دیدگاه