کتاب های به هم چسبیده، یادگار قرون وسطی

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کتاب های به هم چسبیده، یادگار قرون وسطی

در قرن ۱۷ شمایل متفاوتی از کتاب در انگلیس رایج بود که شبیه به هیچ‌یک از کتاب‌های امروزی نیست، کاتبان در قرون وسطی دو کتاب را از جلد به هم متصل می‌کردند تا افراد دو کتاب را راحت‌تر جابه‌جا کنند.

در قرون وسطی افراد برای راحتی حمل و نقل کتاب‌ها فکری جدید را اجرا کردند، افراد دو یا چند کتاب را باهم تلفیق می‌کردند و از جلد به هم متصل می‌کردند تا بتوانند چندین کتاب با موضوعات مختلف را در یک کتاب حمل کنند. در قرون وسطی خواندن کتاب‌های غیرمذهبی رواج زیادی نداشت و بیشتر افراد کتاب‌های مذهبی را با خود حمل می‌کردند.

تلفیق و ترکیب فیزیکی دو کتاب در کلیسای قرون‌وسطی قرن ۱۷ رواج داشت، مضمون دو کتاب معمولا باهم همخوانی داشت و بیشتر کتاب‌های عهد جدید و مزامیر را باهم ترکیب می‌کردند.

کتاب های به هم چسبیده

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، کتاب‌ها به‌صورت غیرمعمول از جلد به هم متصل می‌شدند و قسمت عطف کتاب اول به‌صورت برعکس با قسمت جلویی کتاب دوم متصل می‌شد. در میان دو کتاب، لایه‌ای به‌عنوان لایه متصل‌کننده قرار می‌گرفت و قسمت بالایی به‌خوبی دوخته می‌شد. زمانی که کتاب را داخل کتابخانه می‌گذارید، عطف کتاب‌های متصل شده یکی در میان رو به شما است.

کتاب های به هم چسبیده

این روش متفاوت اتصال کتاب‌ها، اتصال «دوتادوتا» نام داشت که در زبان فرانسوی به نام dos-a-dos خوانده می‌شود.

کتاب های به هم چسبیده

گاهی اتصال به تو کتاب خلاصه نمی‌شد و ۵ تا ۶ کتاب به یکدیگر متصل می‌شدند.

اتصال کتاب‌ها به روش دوتادوتا رواج چندانی پیدا نکرد. در قرن بیستم نمونه‌هایی از این روش صحافی یافت شد. این کتاب‌ها درواقع یک پشت جلددار هستند که به هم متصل بوده و دوروی جلد در دو طرف کتاب وجود دارد که عنوان هر کتاب بر روی آن نوشته شده است.

کتاب های به هم چسبیده

متن داخل هر کتاب نسبت به کتاب بعدی چرخش ۱۸۰ درجه دارد و برای خواندن کتاب چسبیده باید کتاب را ۱۸۰ درجه بچرخانید و برعکس کنید. یک شرکت آمریکایی در دهه ۱۹۵۰ دست به تولید کتاب‌هایی شبیه به کتاب‌های قرون وسطی تولید کرد، البته این کتاب‌ها با کتاب‌های قدیمی در ظاهر تفاوت داشت. کتاب‌های قرون وسطی دو جلد داشتند& ولی این کتاب ظاهری شبیه به کتاب معمولی داشت و دیگر شاهد پشت و روی کتاب نبودیم، هر طرف کتاب جلدی جدا داشت و درواقع دو کتاب در چاپ باهم تلفیق شده بودند.

کتاب های به هم چسبیده

این شرکت تعدادی از رمان‌های تخیلی خود را با این روش چاپ کرد تا کتاب‌ها برای نوجوانان جذابیت بیشتری داشته باشد، این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه هم بود و هم ناشر و هم خریدار در این روش سود می‌کردند.

بسیاری از کتاب‌های مذهبی در آلمان به این روش چاپ می‌شدند، گاهی تا شش یا هفت کتاب مذهبی به روش دوتادوتا به هم متصل می‌شدند و در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفتند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه