چگونه در هواپیما بار را در قفسه بالای صندلی قرار دهیم؟

رضا اردو
رضا اردو دوشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
چگونه در هواپیما بار را در قفسه بالای صندلی قرار دهیم؟

اگر می‌خواهید خون مهماندار هواپیما را به جوش آورید، ساکتان را به‌صورت طولی در صندوقچه‌ بالای صندلی قرار دهید!

هر مسافر می‌تواند در هر سفر هوایی به میزان مجاز ذکر شده در بلیط هواپیما بار همراه و غیر همراه داشته باشد. ازاین‌رو، همراه آوردن بار به داخل هواپیما امری معمول در سفرهای هوایی است. شاید کمتر به این موضوع توجه شده باشد، اما قرار دادن بار در قفسه‌های بالای سر در کابین هواپیما آداب خاص خودش را دارد. طرز صحیح این آداب را از زبان مهمانداران هواپیما بشنوید.

به‌قول هدر پول (Heather Poole)، مهماندار باتجربه‌ هواپیما و نویسنده‌ی کتاب اخلاق سفر: (حکایات، ماجراهای کادر پرواز و مسافران دیوانه در ارتفاع ۳۵,۰۰۰ پایی (Cruising Attitude: Tales of Crashpads, Crew Drama and Crazy Passengers at 35,000 feet)، «درد مهماندار هواپیما آن است که مسافر تمام فضای بالای صندلی را با وسایل خود اشغال می‌کند».

پول در همکاری با مجله‌ی مسافرتی Travel + Leisure تلاش دارد تا یک بار برای همیشه به پرسشی که تقریبا از زمان آغاز پروازهای تجاری رایج بود، مبنی بر اینکه «راه صحیح گذاشتن بار در صندوقچه‌ی بالای سر مسافر در هواپیما چیست؟» پاسخ دهد.

«اول چرخدارها». این نکته را یادداشت کنید: «بیشتر مسافران می‌دانند که اول باید چمدان‌های چرخدار را در صندوقچه بگذارند. ژاکت و کت‌ روی ساک قرار می‌گیرد و کیف‌های کوچک‌تر می‌روند زیر صندلی».

دانلود ویدیو

همه می‌خواهند وقتی هواپیما به زمین نشست زودتر از هواپیما خارج شوند. قرار دادن بارهای چرخدار زیر دیگر وسایل به این روند سرعت می‌بخشد؛ به این ترتیب، مسافران وقتی خرده‌وسایلشان را برداشتند، در آخر چمدان بزرگ را برداشته و خارج می‌شوند.

با مدرن‌تر شدن هواپیماها، امکانات‌شان بیشتر با نیازهای مسافران تطبیق داده شد. در نتیجه قفسه‌های بالای سر بزرگ‌تر شد و دیگر آنگونه نبود که تراکم بار ایجاد شود.

پول این‌گونه ادامه می‌دهد:

اگر خوش‌شانس بودید و فضایی بلند و جادار نصیب‌تان شد، چمدان چرخدار را در طرف خودتان بگذارید.

طراحی جدید فضای بیشتری برای بارها در اختیار می‌گذارد. به این شکل که زمان مسافران در بخش تحویل بار تلف نمی‌شود و به‌راحتی سوار هواپیما می‌شوند.

البته بعضی اوقات هست که قانون اول چرخدارها صادق نیست. به‌قول پول،

هنوز بعضی هواپیماهای قدیمی هستند که فضاهای کوچکی در بالای سر دارند به‌طوری که مسافر مجبور است چمدان چرخدارش را در راهرو بگذارد. البته در نظر داشته باشید که در این‌گونه هواپیماها، انباری در انتهای راهرو و در کناره‌های آن برای گذاشتن بارها وجود دارد، اما فضای آنجا آن‌قدر نیست که تمام مسافران بتوانند بارهایشان را بگذارند و به کابوس مهمانداران هواپیما تبدیل می‌شود.

قفسه بالای سر مسافر هواپیما

عامل عذاب‌آور دیگر برای مهمانداران هواپیما بلند کردن چمدان‌های سنگین برای قرار دادن در صندوقچه‌های بالای سر است. پول می‌گوید:

ممکن است کمک‌شان کنم تا چمدان را بلند کنند، اما آن را به‌تنهایی برایشان انجام نمی‌دهم. اگر قرار باشد بارهای سنگین همه مسافران را بلند کنم، دیگر از کار می‌افتم. هزینه درمان گرفتگی مفصل و استخوان بالا است.

معضل دیگری هم درباره‌ی صندوقچه‌ بالای سر مسافر وجود دارد که پول را اذیت می‌کند و بعید نیست که دیگر مهمانداران (یا در این موضوع حتی مسافران) نیز از این رفتار رنج ببرند.

بعضی از مسافران گمان می‌کنند فضای بالای سرشان منحصرا متعلق به خودشان است. من به‌طور مرتب باید به آنان یادآوری کنم که این فضاها مشترک است.

او همچنین می‌خواهد یک نکته را درباره‌ آداب استفاده از فضاهای بالای سر مسافران روشن کند:

اگر فضای بالای صندلی‌تان پر بود، اشکالی ندارد که از فضای چند ردیف عقب‌تر استفاده کنید. بعضی می‌آیند بارهای مسافران دیگر را برمی‌دارند تا فضایی برای بار خود خالی کنند که اصلا درست نیست. من دو بار این رفتار را دیده‌ام و هر دو بار مسافر را مجبور کردم که بار را سر جایش بگذارد و جای دیگری پیدا کند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌وجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع southernliving

دیدگاه