سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور و صدور کالا از طریق توسعه چابهار

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور و صدور کالا از طریق توسعه چابهار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران درباره روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد اظهار امیدواری کرد و توسعه منطقه آزاد چابهار را نیازمند تدوین برنامه‌های کامل‌تری دانست.

«مرتضی بانک» مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت:

حدود ۸۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری خارجی برنامه‌ریزی شده تا امروز تحقق یافته است و رقم‌های مهم دیگر جذب سرمایه‌گذاری نیز که مجوزهای آن‌ها صادر شده است، به این رقم اضافه می‌شوند.

بانک بیان کرد:

یکی از برنامه‌های مهم، فراهم کردن بسترهای لازم برای گسترش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است که خوشبختانه با توجه به موفقیت‌هایی که دولت تا به امروز در جذب منابع مالی بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس داشته که در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از آن قطعی شده است و می‌توان گفت در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

چابهار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران در خصوص اهمیت منطقه آزاد چابهار در بین دیگر مناطق آزاد ایران تاکید کرد:

این منطقه دروازه اقیانوسی کشور ما تلقی می‌شود و طبیعی است که برای آن جا باید برنامه‌های کامل‌تری را تدوین کنیم، چراکه این منطقه می‌تواند یکی از مناطق مهم ترانزیت کشور با کشورهای حوزه اقیانوس هند مانند هند، پاکستان و دیگر کشورها باشد. حتی می‌توان از طریق این منطقه به کشورهای آسیای مرکزی و حتی روسیه، قزاقستان و بقیه کشورهای منطقه کالا صادر کرد.

مشاور رئیس‌جمهوری در پایان گفت:

این برنامه از قبل نیز مطرح بوده است، اما برای اجرا نیاز به مقدمات زیادی دارد که باید فراهم شود. برنامه‌های ما این است در دو حوزه یکی بخش پتروشیمی و دیگری در حوزه فولاد تمرکز بیشتری با هدف صادرات انجام دهیم. بخش صنعتی را با هدف صادرات در چابهار تقویت کنیم و در آینده نزدیک شاهد این باشیم که خبرهای بهتری را در این بخش به مردم بدهیم.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه‌ی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

بندر چابهار به‌دلیل موقعیت راهبردی که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود. چابهار مرکز شهرستان چابهار است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه