غذاهای محلی ونیز، ایتالیا (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار سه شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی ونیز، ایتالیا (قسمت دوم)

به ونیز یکی از بهترین شهرهای ایتالیا که روی آب قرار دارد، سفر کنید و غذای محلی ونیز را امتحان کنید. قسمت عمده غذاهای این شهر را ماهی تشکیل می‌دهد  که با آن غذاهای خوشمزه‌ای به‌دست می‌آورند.

ونیز یکی از شهرهای زیبا و از مناطق در معرض نابودی است، زیرا در جزایر کم آب دریای مدیترانه واقع شده است. با توجه به جذابیت مداوم، این منطقه از لحاظ فیزیکی با پوسیدگی مداوم، فرسایش و آلودگی آب مواجه است که باعث جلب توجه جهانی به‌منظور جلوگیری از این فرآیند شده است. ونیز توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی شناخته شده است.

برای ورود به ونیز، باید وارد آب شد؛ با استفاده از یک قایق از طریق مجموعه‌ای از کانال‌ها. شکل مرسوم حمل و نقل قایقی در ونیز توسط «گوندولا» انجام می‌شود، این قایق برای مواقع ضروری و حرکت از طریق کانال‌های باریک و کم‌عمق مناسب است، امروزه این قایق یک روش مناسب برای سفرهای عاشقانه در اطراف ونیز است.

 ریزوتو (Risotto)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

به‌دلیل اینکه ریزوتو تنها غذای فقیرانه در نظر گرفته می‌شود، در شمال ایتالیا بسیار محبوب است، و ونیز هم از این قائده استثنا نیست. روش منحصربه‌فردی برای تهیه ریزوتو در ونیز با استفاده از غذاهای دریایی مانند ماهی مرکب سیاه (نرو) و همچنین در ایالات متحده، با استفاده از ترکیبات متعددی از جمله سبزیجات، آرتیشو، قارچ، مارچوبه، نخودفرنگی یا گوجه‌فرنگی وجود دارد.

 معمولا ونیزی‌های همیشه در خانه ریزوتو را درست می‌ کردند و این غذا همیشه یکی از وعده‌های غذایی موردعلاقه مردم ونیز است که آن را با سس بولونجس مخلوط کرده و آن را به یک وعده غذایی باورنکردنی تبدیل می‌کردند.

 بیوجولی (Bigoli)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

این غذا سهم ونیزی‌ها از ماکارونی ایتالیایی است. این غذا شبیه به ماکارونی، پاستا و اسپاگتی است، اما کمی ضخیم‌تر و با یک سوراخ کوچک در وسط. بیوجولی همچنین کمی نسبت به ماست معمولی تیره‌تر است، زیرا از تمام آرد گندم ساخته می‌شود.

گونوچی (Gnocchi)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

اگرچه در حال حاضر این غذا در سراسر ایتالیا تهیه می‌شود، اما گونوچی خوشمزه یک هنر آشپزی سنتی است که قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی می‌رسد و با جشن‌های کارناوال مرتبط است. دستورالعمل دقیقی که برای این غذا در شمال ایتالیا در اختیار مردم است، می‌گوید که گونوچی از سیب‌زمینی، آرد و تخم‌مرغ تهیه شده و سپس با کره ذوب شده، پنیر و مریم گلی (ادویه) یا سس‌های خلاقانه دیگر تزئین می‌شود.

اگر شما تابه‌حال در گونوچی خود از «quattro formaggio» (چهار پنیر) استفاده نکرده‌اید، پس شما هنر آشپزی ایتالیایی را ندیده‌اید!

در غذاهای ایتالیایی، گنوچی خوشمزه «آی پریمی» (غذای اول) را می‌سازد، اما می‌توانید آن را در کنار دیگر غذاها قرار دهید که خوشمزه می‌شود. گنوچی تهیه شده با اسفناج و کره کم‌چرب و سس مریم گل یا مارینارا بسیار خوشمزه است، اما با اضافه کردن سس سوپر شیک این غذا بی‌نظیر می‌شود.

 تیرامیسو (Tiramisù)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

 این دسر معروف و ممتاز «من را انتخاب کن» تهیه شده از کیک اسفنجی خیس‌شده با قهوه غنی، نوشیدنی مارسالا، کاکائو، در میان لایه‌های پنیر ماسکاپوم شیرین است! سوابق نشان می‌دهد که توسکانی و ونوتو روی منشا این دستورالعمل مجادله داشته‌اند، با این حال بسیاری از منابع نیز تایید می‌کنند که تیرامیسو تاریخچه ونیزی دارد.

 کارپاچیو (Carpaccio)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

غذای لذیذ و معروف رستوران Harry’s Bar  ونیز، که در تمام ایالات متحده شناخته شده است، شامل گوشت فیله گاو نر که فوق‌العاده نادر بوده، ویفر نازک بریده شده، کیک پودری، کپر و با پنیر پارمسان و رادیکچیو است. این غذا اغلب با سس مایونز، خردل، کرم و گوجه‌فرنگی سرو می‌شود. تغییرات بسیاری در دستورات اصلی این غذا داده شده و غذاهای زیادی ایجاد کرده است.

 سیچکتی (Cicchetti)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

همانند تاپاس اسپانیایی، این غذاها بخش کوچکی از مواد غذایی هستند که در ونیز سرو می‌شوند. به‌طور سنتی، ونیزی‌ها (برخی برای سرگرمی می‌خورند) سیچکتی را با یک لیوان نوشیدنی «امبرا» (نوعی بازی) یا قبل از ناهار یا شام، اغلب همراه با غذا می‌خورند. خوردن سیچکتی عمدتا یک فعالیت اجتماعی است که مردم محلی در محل‌های شلوغ و در صف‌های طولانی که انواع سیچکتی وجود دارد، یکی را انتخاب کرده و می‌خورند.

 پنیر آسیاگو (Asiago Cheese)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

آسیاگو یکی از بهترین پنیرهای مخصوص ایتالیایی است که از پنیر شیرین معروف وینتو به دست می‌آید. آسیاگو در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پنیرهای ایتالیایی وارداتی در ایالات متحده و یکی از علاقه‌مندی‌های مردم است. برای پیدا کردن آسیاگو در ونیز باید پنیر تازه آسیاگو را امتحان کنید.

فریتل الا ونیزی (Fritelle alla Veneziane)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

فریتل به‌عنوان دسر ملی استان ونوتو شناخته می‌شود، یک دونات کوچک، سرخ‌شده و شیرین ساخته‌شده از آرد، تخم‌مرغ، شکر، لیمو و مارشال. این دسرها را می‌توان با انواع مواد اضافی مانند «فروتا» (میوه)، کرم، شکر پودر شده یا زباگلیونی مصرف کرد. ونیزی‌ها دارای تخصص استثنایی در پخت شیرینی «ای دولیکی» هستند. فریتل شیرین سنتی کارناوال در دوران رنسانس بوده است!

مطالب مرتبط:

دیدگاه