چوسوک ؛ عید پاییز در کره جنوبی

بهاره غنچه
بهاره غنچه سه شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
چوسوک ؛ عید پاییز در کره جنوبی

با شروع ماه مهر و پاییز بسیاری از کشورها این ماه سرشار از زیبایی را جشن می‌گیرند. چوسوک یکی از همین جشن‌های شاد و زیبا در کره‌جنوبی است.

چوسوک، عید پاییز، یکی از جشن‌های باستانی در کره‌جنوبی است که هر ساله در اواسط پاییز به مناسب شکرگزاری برداشت محصولات جشن گرفته می‌شود. این عید یک تعطیلات سه روزه است که در هر دو کشور کره‌جنوبی و شمالی با آداب خاصی برگزار می‌شود. همانند بسیاری از دیگر جشن‌های بزرگداشت پاییز در جهان، این جشن باستانی کره‌ای نیز در اوایل پاییز برگزار می‌شود. کره‌ای‌ها برای شکرگزاری برداشت محصولات به روستاهای خود سفر می‌کنند و با غذاهای کره‌ای همچون سنگ‌پیون جشن می‌گیرند. در انگلیسی چوسوک به شکرگزاری کره‌ای معنا شده است. امسال این مراسم از تاریخ ۱۱ مهر تا ۱۳ مهر جشن گرفته می‌شود.

چوسوک کره جنوبی

تاریخچه

بر اساس مطالعات تاریخی، این عید در دوران سلطنت سومین پادشاه شیلا برای اولین بار جشن گرفته شده است. مسابقات تیراندازی، بافندگی و نمایش‌های رزمی بخشی از این جشن باستانی بوده است.

آداب و رسوم سنتی

چوسوک کره جنوبی

در حال حاضر کر‌ه‌ای‌ها از شهرهای بزرگ به محل تولدشان در روستاها یا شهرهای کوچک‌تر سفر می‌کنند تا از خانواده‌های خود دیدن کنند. به آرامگاه‌های خانوادگی خود می روند، آنجا را تمیز می‌کنند و برای اجداد فوت‌شده خود دعا می‌خوانند و در معابد عبادت می‌کنند. در صبح اولین روز تعطیلات، غذاهای سنتی با برنج، سبزیجات و گوشت تهیه می‌کنند و آن‌ها را بر سر آرامگاه اجداد خود می‌برند؛ چراکه معتقد هستند روح آن‌ها نیاز به غذا دارد. در هر منطقه نوع غذاها با توجه به فرهنگ آن متفاوت است.

هدایا

در گذشته کره‌ای‌ها لوازم ضروری همچون شکر و صابون را به یکدیگر در این جشن هدیه می‌دادند. امروزه نیز روغن زیتون، سرکه طبیعی و دستگاه‌های الکترونیکی از هدایای محبوب در این عید هستند.

سرگرمی‌ها

چوسوک کره جنوبی

در این عید، برای برگزاری جشن مردم کره سرگرمی‌ها و بازی‌های سنتی را اجرا می‌کنند. شیروم، نوعی کشتی سنتی کره‌ای است که قدمت آن به دوران گوریو بازمی‌گردد و بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. زنان کره‌ای با پوشیدن لباس‌های سنتی هانبوک و با خواندن آهنگ سنتی کانگ‌کانگ سول‌له در زیر نور ماه این تعطیلات را جشن می‌گیرند.

چوسوک در کره‌شمالی

چوسوک کره جنوبی

مردم کره‌شمالی نیز از قدیم این عید را جشن می‌گرفتند؛ هرچند پس از جدایی دو کره تفاوت‌هایی در آداب برگزاری این عید ایجاد شد. عموما مردم کره‌شمالی ارتباطات خانوادگی ندارند که در کنار هم این مراسم را جشن بگیرند و با توجه به مسائل اقتصادی توانایی خرید هدایا و تهیه غذاهای سنتی را ندارند. تنها طبقه بالادست جامعه این مراسم را جشن می‌گیرند.

چوسوک و گردشگری

مراسم‌های سنتی چوسوک یکی از جاذبه‌های گردشگری و پرطرفدار در کره‌‌ی جنوبی است که سالانه تورهای گردشگری بسیاری برای آن برگزار می‌شود. در طی این جشن می‌توانید از دیدن مراسم‌های سنتی و سرگرمی‌ها لذت ببرید. لباس سنتی کره (هانبوک) بپوشید و غذاهای سنتی کره‌ای مخصوص این جشن همچون بولگوگی، جاپ‌چه، باک سجو و سنگ‌پیون را امتحان کنید. متاسفانه در این سه روز بسیاری از فروشگاه‌ها در کشور کره تعطیل خواهد بود.

چوسوک کره جنوبی

مطالب مرتبط:

منبع Visit Korea

دیدگاه