مجسمه ۲ هزار ساله پالمیرا در دمشق به نمایش گذاشته شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
مجسمه ۲ هزار ساله پالمیرا در دمشق به نمایش گذاشته شد

مجسمه معروف و تاریخی شهر تاریخی پالمیرای سوریه به نام «شیر اللات» پس از مرمت در دمشق به نمایش گذاشته شد.

مجسمه شیر اللات به عنوان یکی از آثار تاریخی که در توسط تکفیری‌های داعش در شهر تاریخی پالمیرای سوریه مورد آسیب‌های بسیار جدی قرار گرفته بود، پس از مرمت در شهر دمشق به نمایش گذاشته شد.

شیر اللات

این مجسمه با وزن ۱۵ تن، ۳۴۵ سانتی‌متر ارتفاع و با قدمتی دو هزار ساله یکی از خدایان عرب دوران پیش از اسلام است که سوری‌ها نتوانستند این مجسمه بزرگ را پیش از رسیدن داعش و تخلیه شهر در سال ۲۰۱۵ جابجا کنند و در نتیجه توسط داعش مورد آسیب قرار گرفت، اما پس از آن برای مرمت به شهر دمشق منتقل شد و پروژه مرمت آن با سرمایه‌گذاری یونسکو انجام شده است.

«بارتوش مارکوفسکی»، باستان‌شناس لهستانی که نزدیک به دو ماه را به مرمت این اثر تاریخی اختصاص داده گفت:

این یک مجسمه استثنائی است و نظیر آن در پالمیرا وجود ندارد. اکنون حدود نیمی از مجسمه پس از مرمت ماهیت اصلی و قدیمی دارد. مجسمه اللات یکی از نمادهای شناخته شده و بین‌المللی شهر پالمیرا بود که در مقابل موزه قرار گرفته بود و هر توریستی که از این شهر تاریخی دیدن می‌کرد یک عکس یادگاری با آن می‌گرفت.

این مجسمه اولین‌بار در سال ۱۹۷۷ و در معبد اللات توسط باستان‌شناسان لهستانی کشف شد.

«محمود حمود»، رئیس اداره آثار تاریخی سوریه نیز گفت:

این مجسمه‌ی مرمت‌شده اکنون در موزه ملی دمشق در معرض دید مردم قرار گرفته است اما احتمالا در آینده به مکان اصلی خود در موزه پالمیرا بازگردانده خواهد شد.

گروه تروریستی داعش در دسامبر ۲۰۱۶ برای دومین بار کنترل شهر تاریخی پالمیرا در دست گرفت و این بار طاق معروف نصرت، بنای تاریخی تتراپیلون و همچنین آمفی تئاتر قرن دومی این شهر تاریخی را پیش از بیرون رانده شدن در ماه مارس امسال تخریب کردند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه