غذاهای محلی ونیز، ایتالیا (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار یکشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی ونیز، ایتالیا (قسمت اول)

 غذاهای ایتالیایی، با ترکیبات ساده، عطر و بوی جذاب و طعم‌های افسانه‌ای یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این کره خاکی به شمار می‌روند. در اینجا به معرفی غذای محلی ونیز که جز غذاهای خوشمزه ایتالیایی است، می‌پردازیم.

 عشق را با قلب خود احساس کرده‌ باشید یا خیر، ونیز می‌تواند شما را مجذوب خود کند. ونیز را باید با تمام حواس درک کرد! معماری باستانی نفس‌گیر، کانال‌های پیچ‌ در‌ پیچ و گذرگاه‌های مرموز بی‌پایان، ونیز را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. در این شهر می‌توان با خوردن یک اسپرسو در کافه Piazza San Marco به استراحت پرداخت، در راندن یک گوندولا مشارکت کنید و یک Bellini در Harry’s Bar میل کنید.

 غذاهای فرموش‌نشدنی ونیز  

ونیز، مانند هر منطقه‌ای از ایتالیا، با غذاهای سنتی خود شناخته می‌شود. بازدید از ونیز فرصتی را برای کشف سنت‌های جادویی و شگفت‌انگیز این شهر فراهم می‌کند. بدیهی است که با توجه به موقعیت مکانی ونیز که در دریا واقع است، ماهی، روغن زیتون، سرکه، سیر، جعفری و گیاهان در غذاها وجود داشته باشد. اگر چه کیفیت و تنوع ماهی‌های تالاب مشهور است، اما ماهی‌های تازه رودخانه‌های داخلی نیز با قیمت‌های گران سرو می‌شوند.

به طور سنتی، ماهی‌ها را در نمک و چاشنی می‌خوابانند و برای مدت طولانی قبل از خوردن نگهداری می‌کنند. اگر شما عاشق ماهی هستید، مطمئن باشید کیفیت بالای غذاهای دریایی اینجا در آسمان هم پیدا نمی‌شود. مشهورترین غذای ماهی در این منطقه باکالا مانتکا است که با استفاده از ماهی کد تهیه می‌شود که از دریاهای سرد شمالی گرفته می‌شود و به ایتالیا منتقل نگهداری شده و ظرف مدت چهار روز نمک اضافی آن را حذف کرده و سپس ماهی را در فضای باز خشک کرده و در نهایت برای مدتی آن را در آب خیس می‌دهند.

باکالا مانتکاتا (Baccala’ Mantecata)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

باکالا مانتکاتا به عنوان غذای مشهور ونیز به دو شکل نرم و خشک وجود داشته و از ماهی کد دریای مدیترانه و با استفاده از روغن زیتون، سیر، جعفری و شستن با آب شیرین به دست می‌آید. این غذا همان چیزی است که می‌توانید از خوردن آن در ونیز لذت ببرید. با این حال، اگر در روز دوشنبه در ونیز باشید و قصد خوردن ماهی داشته باشید، با مشکل مواجه می‌شوید، زیرا اکثر ماهیگیران در روزهای یکشنبه کار نمی‌کنند.

تشخیص ماهی باکالا  کمی سخت است. باکالا معمولا با پولنتا به عنوان یک غذای سفارشی سرو می‌شود و وقتی باهم مخلوط می‌شوند، یک غذای لطیف و خوشمزه از ماهی یا دسر در رستوران‌ها و خانه‌های ونیزی به شمار می‌رود.

 سارد در ساور، «ساردین چاشنی زده شده» (Sarde in Saor)

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

این غذای ونیزی، نمونه‌ای از آداب و رسوم این شهر است. نام این غذا به معنی «ساردین غوطه‌ور شده در طعم» است. این یک غذای اشتهاآور از ساردین یا ماهی کولی با پیاز و سس شیرین و گشنیز، به همراه «پینولی» (آجیل کاج) و کشمش است.

 پولتنا (Polenta)

به عنوان یک عضو اصلی در غذاهای شمال ایتالیا، پولنتا یکی از محبوب‌ترین غذاها در میان ونیزی‌ها است! در اصل به عنوان بخشی از «cucina povera» (غذای فقیران) شناخته می‌شود، پولنتا غذایی جذاب بوده و در حال حاضر به عنوان غذایی پرطرفدار و خوشمزه شناخته می‌شود! یک کرم استوایی طلایی دانه معطر ذرت است که پس از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه هم‌زدن مداوم با یک چوب مشکا، چوب تکان‌دهنده حاصل می شود! ونیزی‌ها ترجیح می‌دهند این ماده را با پاستا بخورند (اگرچه آن‌ها غذاهای پاستایی هم دارند).

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

پولنتا را به روش سنتی و با ریختن آن بر روی یک تخته چوب برای خنک شدن آماده می‌کنند و سپس آن را با یک رشته در حالی که هنوز گرم است، برش می‌دهند. اگر پولنتا سفت شود، آن را با چاقو برش می‌دهیم. با استفاده از شیر یا کرم به جای آب، پولنتا حتی بیشتر غنی و خوشمزه می‌شود! سنت اجتماعی ساختن پولنتا به طور مداوم و همیشگی در دستور کار مردم ونیز قرار دارد و هر کریسمس آن را به دو شکل خامه‌ای و سرخ‌شده با پنیر فونتینا ذوب شده بر روی آن آماده می کنند.

 ریزی آی بیسی (برنج و نخود فرنگی) (Risi i Bisi)

به عنوان یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای ونیز، ریسی آی بیسی در بسیاری از رستوران‌ها و خانه‌های ونیزی ارائه می‌شود. این غذای ساده و خوشمزه ترکیبی منحصربه‌فرد از سوپ و برنج ریوزوتو ضخیم شده با نخودفرنگی تازه و ریوزوتو (برنج) و تکه‌های پانچتای پخته شده (گوشت نک زده ایتالیایی ضخیم) است.

غذاهای محلی ونیز، ایتالیا

برنج یکی از اجزای اصلی منوهای ونیزی است و به دلیل موقعیت قوی تجاری دریایی ونیز به صحرای عربستان هم وارد شده است. برنج غالب غذاهای ونیزی است، اما با سایر مناطق ایتالیا متفاوت است. هرگز به تنهایی خورده نمی‌شود، برنج همیشه پخته شده و با مواد دیگری مانند ماهی و صدف، سوسیس، لوبیا و غیره ارائه می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه