خطرناک ترین حیواناتی که در سافاری مشاهده می کنید (قسمت اول)

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
خطرناک ترین حیواناتی که در سافاری مشاهده می کنید (قسمت اول)

افرادی که به سافاری می‌روند، حیوانات زیادی از نزدیک مشاهده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها بسیار خطرناک هستند!

اگر قصد رفتن به آفریقا و تجربه یک سافاری را دارید و در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم برای سفر پیش رو هستید، قطعا آشنایی با خطراتی که به صورت بالقوه در سافاری موجود است، یکی از گام‌هایی است که باید طی کنید. سافاری تجربه‌ای است که خطرات خاص خود را دارد و شاید یکی از مهم‌ترین خطرات آن، همان جانورانی هستند که برای دیدنشان قدم در راه سافاری می‌گذارید. از بین تمامی این جانوران، حیوانات لیست پیش رو خطرناک‌ترین جانورانی هستند که ممکن است در یک سافاری ببینید. پس مراقب آن‌ها باشید!

اسب آبی

حیوانات خطرناک سافاری

در بین جانوران با جثه بزرگ، اسب آبی جایگاه رکورد بیشترین قتل انسان‌ها را به خود اختصاص داده است. اسب‌های آبی جانورانی هستند که برای خود قلمروهای وسیعی تعیین می‌کنند و شدیدا بر روی قلمرو خود حساس هستند. اسب‌های آبی نر به هنگام ورود جانور دیگری به داخل قلمروشان بسیار پرخاشگر و وحشی می‌شوند و به جانور حمله می‌کنند. از طرفی دیگر این جانوران بر روی فرزندان خود نیز بسیار حساس بوده و برای دفاع و محافظت از آن‌ها هر کاری می‌کنند. در ادامه با چند نکته جالب از اسب‌های آبی همراه باشید:

  • پوست بدن اسب‌های آبی به طور طبیعی ماده‌ای از خود ترشح می‌کند که حکم کرم ضد آفتاب را برای جانور دارد!
  • از نظر جانورشناسی، نزدیک‌ترین خویشاوند اسب آبی، وال‌ها هستند!
  • اسب‌های آبی از معدود جانورانی هستند که می‌توانند کروکودیل شکار کنند!
  • اسب‌های آبی در خطر انقراض هستند.
  • اسب‌های آبی به هیچ وجه نمی‌توانند بپرند!

بیشتر بخوانید:

پشه

حیوانات خطرناک سافاری

تقریبا می‌توان گفت که پشه خطرناک‌ترین موجود زنده آفریقا است! پشه‌ها مسئول مرگ بسیاری از انسان‌ها در آفریقا بوده‌اند و این کار را از طریق انتقال بیماری‌هایی چون مالاریا و سایر مریضی‌های مرگبار دیگر انجام داده‌اند. مالاریا سالانه جان بیش از یک میلیون آفریقایی را می‌گیرد که اکثرشان را کودکان زیر پنج سال شامل شده‌اند.

سفر به آفریقا و تجربه یک سافاری به مطالعات زیادی نیاز دارد که قطعا یکی از مهم‌ترین این مطالعات، اطلاع کسب کردن در مورد مالاریا و روش‌های جلوگیری از آن است.

بیشتر بخوانید:

فیل

حیوانات خطرناک سافاری

احتمالش بسیار کم است که شما چند قدم خارج از کمپ، یک یا چند فیل را از نزدیک مشاهده کنید. دیدن فیل‌ها از نزدیک در آفریقا چندان کار آسانی نخواهد بود؛ اما اگر موفق به دیدن این جانوران شدید، درمی‌یابید که آن‌ها چندان هم دوستانه رفتار نمی‌کنند! فیل‌های پیر و فیل‌هایی که در اواسط دوره جوانی خود به سر می‌برند، شدیدا پرخاشگر و وحشی هستند؛ حتی وقتی که کسی کاری به کار آن‌ها ندارد! آمار و ارقام نشان می‌دهد که اکثر حمله فیل‌ها به مرگ انجامیده است. پس هنگام دیدن فیل‌ها از نزدیک در سافاری باید نهایت احتیاط را به خرج داد! فیل‌های آفریقایی از نظر بقای نسل در دسته «تهدیدشده» قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

مامبای سیاه

حیوانات خطرناک سافاری

مامبای سیاه یکی از خطرناک‌ترین مارهای دنیا است و در آفریقا هم یافت می‌شود. این گونه از مارها هنگامی که در جایی گیر می‌افتند و راهی برای فرار ندارند، در حمله کردن لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد. مامبای سیاه بزرگ‌ترین مار سمی آفریقا است. این گونه از مار بسیار سریع است. مامبای سیاه واقعا سیاه نیست و رنگ قهوه‌ای یا زیتونی دارد. علت نامگذاری این جانور فضای داخل دهانش است. داخل دهان این مار کاملا سیاه رنگ است که مار هنگام ترساندن بقیه آن را نشان می‌دهد. مقدار بسیار کم از سم این مار می‌تواند بیش از ده فرد بالغ را در کمتر از یک ساعت از پا در بیاورد.

بیشتر بخوانید:

کروکودیل

حیوانات خطرناک سافاری

کروکودیل‌ها سالانه بیش از صدها نفر در آفریقا را از پا در می‌آورند. کروکودیل‌ها تقریبا در تمام رودخانه‌ها و دریاچه‌های وسیع آفریقا یافت می‌شوند. بیشترین اتفاقات و تلفات از سوی کروکودیل‌ها به زمانی مربوط می‌شود که مردم می‌خواستند چیزی را در رودخانه بشویند یا غذای خاصی را در کنار دریاچه‌ها جمع‌آوری کنند. از سوی دیگر ماهیگیران هم بسیار در معرض خطر کروکودیل‌ها هستند و تاکنون هم اتفاقات بسیاری برای آن‌ها افتاده و بسیاری جان خود را از دست داده‌اند.

نکات جالب:

  • کروکودیل‌ها در عصر دایناسورها هم بر روی زمین حضور داشته‌اند.
  • تنها کروکودیل‌های بزرگ به انسان‌ها حمله می‌کنند.
  • کروکودیل‌های نیل چشمان سبز رنگ دارند.
  • کروکودیل‌ها می‌توانند نفس خود را تا دو ساعت حبس کنند.

بیشتر بخوانید:

حیوانات خطرناک سافاری

در این قسمت تعدادی از خطرناک‌ترین جانوران آفریقا را که در سافاری ممکن است آن‌ها را مشاهده کنید، بررسی شدند. نظر شما در مورد این حیوانات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه