سنگاپور دارنده معتبرترین گذرنامه جهان شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۶
سنگاپور دارنده معتبرترین گذرنامه جهان شد

طبق گزارش پاسپورت ایندکس (Passport Index) به‌تازگی سنگاپور جایگاه معتبرترین گذرنامه جهان را به خود اختصاص داد.

کاملا روشن است که در عرصه سفرهای بین‌المللی گذرنامه کشورها دارای اعتبار یکسانی نیستند. در این رابطه، به‌تازگی سنگاپور جایگاه نخست را در سایه حذف اخذ روادید توسط دولت پاراگوئه برای دارندگان گذرنامه این دولت شهر آسیایی کسب کرده است.

البته این آمار توسط پاسپورت ایندکس، ابزار رایگان تعاملی آنلاین در حوزه رنکینگ گذرنامه‌ها در سطح بین‌المللی (بر اساس سفر بدون ویزا به کشورها و نیز ویزا در بدو ورود)، ارائه شده است.

طبق گزارش پاسپورت ایندکس در حال حاضر دارندگان گذرنامه‌ دولت‌شهر سنگاپور می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به ۱۵۹ کشور جهان سفر کنند. گفتنی است پیش از حذف قانون اخذ روادید توسط پاراگوئه این آمار ۱۵۸ کشور بود و از این نظر کشور آلمان با سنگاپور در جایگاه یکسانی قرار داشت.

مدیر آرتون کپیتال (Arton Capital) سنگاپور در این رابطه چنین اظهار کرد:

این برای نخستین بار است که گذرنامه کشوری آسیایی به چنین جایگاهی در سطح جهان دست پیدا می‌کند. البته جایگاه گذرنامه سنگاپور از سال ۱۹۶۵، از زمان استقلال، روند رو به رشد داشته است.

وی در ادامه اظهاراتش افزود:

این پیشرفت در سایه راهکارهای دیپلماتیک رخ داده است و فرصت بسیار ارزشمندی در عرصه جهانی است. همچنین، برخلاف اعضای پیمان شینگن سنگاپور به‌تنهایی موفق به افزایش اعتبار گذرنامه و سفر بدون ویزا به سایر کشورها شده است؛ زیرا این کشور همانند دیگر کشورهای آسیایی محدودیت دریافت ویزا برای اتباع خارجی را اعمال نمی‌کند.

در این رابطه، سه کشور دیگر آسیایی شامل کره جنوبی، ژاپن و مالزی در لیست بیست گذرنامه معتبر جهان قرار دارند.

جایگاه گذرنامه‌های کشورها بر اساس جدیدترین تحلیل پاسپورت ایندکس

فیلیپ می در ادامه سخنانش گفت:

دو گروه از کشورها تلاش بسیاری را در زمینه ارتقای جایگاه گذرنامه خود دارند؛ نخست، کشورهای کوچکی که برای دیگران تهدیدی ندارند و گروه دوم کشورهای روشن‌فکر.

از طرفی، کشورهای در حوزه سازمان‌های بین المللی نیز درگیر موارد متعددی هستند. برای مثال، زمانی که کشوری با کشور ثالث دچار مشکل می‌شود، سازمان‌های بین المللی نیز تحت الشعاع این مسئله قرار می‌گیرند.

در پایان، آرمند آرتون (مدیر و موسس آرتو کپیتال) گفت:

سفر بدون روادید عاملی مهم در دنیای امروزی است و همه ساله مردم در اقصی نقاط نقاط جهان هزینه هنگفتی را صرف تهیه گذرنامه دوم برای به دست آوردن فرصت‌های بهتر و امنیت بیشتر برای خود و خانواده‌شان می‌کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه