حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می‌کند

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین تغییر می‌کند

روز گذشته فرمان تغییر حروف الفبای قزاقستان از سیرلیک به لاتین توسط رئیس جمهوری این کشور صادر شد.

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان روز گذشته فرمان تغییر حروف الفبای این کشور را از سیریلیک به لاتین، صادر کرد. طبق این فرمان، طی ۸ سال آینده، حروف الفبای این کشور به طور کامل از الفبای سیریلیک به لاتین تبدیل خواهد شد.

از سال آینده‌ی تحصیلی در کتب آموزشی و درسی قزاقستان، حروف لاتین استفاده خواهد شد و این روند در چندین مرحله ادامه خواهد یافت تا این که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، تمامی اسناد رسمی و کتاب‌های منتشرشده در این کشور، با حروف لاتین نوشته شود.

از سال ۱۹۹۱ که قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد، فرهنگ و زبان روسی تاثیر بسزایی بر مردم این کشور داشته، به طوری که امروزه زبان روسی، زبان دوم اهالی قزاقستان است.

تا ۱۹۲۰، خط عربی در قزاقستان استفاده می‌شد اما به مدت دو دهه خط لاتین مورد استفاده قرار گرفت و در اوایل دهه‌ی ۱۹۴۰، جای خود را به الفبای سیریلیک داد. الفبای لاتینی که دوباره قرار است در نوشتار قزاق‌ها مورد استفاده قرار گیرد، از ۲۲ حرف تشکیل شده است که شامل حروفی می‌شود که برای آواهای زبان قزاقی در نظر گرفته شده است.

در سال‌های اخیر، کشورهای همسایه‌ی قزاقستان همچون آذربایجان و ازبکستان، الفبای خود را از سیریلیک به لاتین تغییر داده‌اند. این امر ارتباطات بین‌المللی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع fa.euronews

دیدگاه