آمریکا؛ دلیل سقوط جت ۲۲ میلیون دلاری نیروی هوایی، نقص مونتاژ اعلام شد

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
آمریکا؛ دلیل سقوط جت ۲۲ میلیون دلاری نیروی هوایی، نقص مونتاژ اعلام شد

دلیل سقوط جت ۲۲ میلیون دلاری نیروی هوایی آمریکا پس از گذشت ۷ ماه، نقص در مونتاژ موتور آن اعلام شده است. جزئیات خبر را در ادامه بخوانید.

واشنگتن (سی ان ان)، پنج شنبه (۲۷ اکتبر ۲۰۱۷) اعلام کرد: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سقوط جت ۲۲ میلیون دلاری نیروی هوایی آمریکا، مدل اف ۱۶، اوایل امسال کنار پایگاه چندمنظوره نظامی اندرو، در ماریلند، به علت مونتاژ نامناسب موتور آن و نبود قسمت‌های اساسی، بوده است.

این سقوط در تاریخ ۵ آپریل ۲۰۱۷ (۱۶ فروردین ۱۳۹۶) در طی یک ماموریت معمول آموزشی حملات روی زمینی، رخ داده بود.

نویسنده خبر زاخاری کوهن در تیم سی‌ان‌ان است.

بر اساس اخبار منتشر شده از نیروی هوایی؛ مدت زمان کوتاهی بعد از ترک پایگاه چندمنظوره نظامی اندرو، این هواپیما با کاهش فشار موتور و در ادامه شتاب غیر معمول موتور روبه‌رو می‌شود و خلبان آن مجبور به اجرای روند بحرانی برای مشکلات موتور در ارتفاع کم، می‌شود.

خلبان توانست خروجی امن داشته باشد و هیچ جراحتی به وی وارد نشد، اما هواپیما در اثر برخورد با زمین، نابود شد.

بخش‌های بزرگ هواپیما، که شامل بدنه و بال می‌شوند، پس از سقوط، سالم پیدا شدند. پلیس در زمان وقوع حادثه اظهار کرد؛ این موضوع به محققان اجازه داد مدل آن را تشخیص دهند: اف ۱۶.

بر اساس گفته‌های نیروی هوایی؛ تحقیق در مورد این حادثه نشان داد؛ موتور اصلی کنترل، فاقد دو قطعه اساسی پین ضد چرخش و حلقه ۶۰۰ درجه بوده است.

این خبرگزاری می‌گوید؛ شیر فشار خلبان که به صورت اشتباه مونتاژ شده بود سبب این شد که کنترل موتور اصلی، جریان سوخت بالای غیر عادی‌ای را به موتور بفرستد. این موضوع سبب شد سرعت هواپیما بالا برود، موتور به شدت داغ شود، آتش بگیرد و در نهایت موتور با خرابی مصیبت‌باری روبه‌رو شد.

خلبان موفق به خاموش کردن آتش شد، ولی نه قبل از وارد شدن صدمه جدی به موتور، که سبب شد هواپیما غیر قابل استفاده شود.

نیروی هوایی گفت؛ به علت فاصله از نزدیک‌ترین زمین مناسب برای بازیابی و ناتوانی هواپیما برای بازگشت به این زمین که در پشت آن واقع شده بود، خلبان، هواپیما را به سمت زمین باز نزدیکی که قابلیت ایجک کردن (خروج خلبان) را داشت، هدایت کرد.

در نهایت جت در یک منطقه پر از چوب و درخت سقوط کرد.

بر اساس گفته‌های ماج مالیندا سینگلتون؛ نیروی هوایی این فاجعه را یک حادثه ایزوله، تلقی کرده است.

بر اساس گزارش تحقیق در کمیته نگهداری قطعات هواپیما در مجموعه تدارکات هوایی در شهر اوکلاهاما؛ موتور به طرز نامناسبی مونتاژ شده بود و این سبب خرابی روند اجرایی آن شد.

اجزای موتور به پایگاه نیروی هوایی تینکر فرستاده شد تا توسط گردان هوایی بررسی شود.

در گزارش، گروه نگهداری برای اجرای روندی نامناسب در توجه به قطعات جانبی و نگهداری از آن‌ها که به عنوان یک فاکتور اساسی در سقوط در نظر گرفته شد، مقصر شناخته شدند.

سخنگوی نیروی هوایی، جری بریزا به سی‌ان‌ان گفت: این گروه یک فرآیند بازرسی کامل در ماه آپریل از خط تولید کنترل موتور اصلی اف ۱۶ پس از وقوع حادثه ماه آپریل، انجام دادند.

او گفت:

در روند تولید، بهسازی‌هایی انجام و بازرسی‌های کیفی بیشتری در مونتاژ اضافه شد. تست قطعات در فرآیند مونتاژ هواپیما به این روند اضافه شد تا کل روند شامل تایید دو مرحله‌ای شود. این سیستم شامل بازرسی ۱۰۰ درصدی قطعات تعویض شده در پیاده سازی هواپیما می‌شود.

علی‌رغم این خطا، محققان دریافتند، در نهایت موتور فرآیند استاندارد بررسی موتور را قبل از فرستاده شدن به پایگاه نظامی اندرو، رد کرده بوده است.

خلبان و هواپیما هر دو در این حادثه منتصب به ۱۱۳امین گارد ملی هوایی در اندرو نقش داشتند. گزارش، شواهدی دال بر مقصر بودن کارکنان گروه ۱۱۳ نگهداری پیدا نکرد.

بر اساس گفته‌های نیروی هوایی، واحد جنگنده هوایی ۱۱۳ که به عنوان پشتیبانان پایتخت شناخته می‌شوند، عهده‌دار دفاع از پایتخت سرزمین است و همچنین جنگنده و خط حمل و نقل هوایی فراهم می‌کند و حمایتگر نیروهای محلی توانا و کارکنان ملی و جهانی است.

فالکون جنگنده لاکهید مارتین، اف ۱۶ یک هواپیمای چند منظوره برای ماموریت‌های متنوعی ساخته شده است. نیروی هوایی آمریکا اخیرا ۱۰۰ اف ۱۶ در فهرست اموال خود دارد.

هلیکوپتر نظامی یواچ ۶۰

۱۷ آپریل ۲۰۱۷: هلیکوپتر نظامی یواچ ۶۰ از دژ بلویر، ویرجینیا در خلیج برتون گلف و باشگاه ورزشی در شهر لئونارد، مریلند سقوط کرد. یکی از کارکنان جان خود را از دست داد.

اف ۱۶

۵ آپریل ۲۰۱۷: یک اف ۱۶ ایلات متحده در چند کیلومتری پایگاه چند منظوره اندرو در مریلند سقوط کرد. خلبان آن ایجکت امنی داشت.

بی ۵۲

۱۸ می ۲۰۱۶: یک فروند بی ۵۲ نیروی هوایی در اقیانوس آرام در گوآم سقوط کرد.

دو گارد ملی هوایی کارولینای جنوبی

۷ ژوئن ۲۰۱۶: دو گارد ملی هوایی کارولینای جنوبی در جرجیا تصادف کردند.

۲۵ نوامبر ۲۰۱۵: یک اف ۱۶ نیروی هوایی در یک ماموریت آموزشی در نیومکزیکو سقوط کرد. ولی خلبان آن توانست در سلامت کامل ایجکت کند. هزینه این سقوط ۲۵ میلیون دلار بود.

آگوست ۲۰۱۵: فروند اف ۱۶ سی اس تصادفا در باند فرودگاه در پایگاه نیرو هوایی نلیس، نوادا تصادف کرد.که سبب نابودی یکی از هواپیماها شد و بر اساس گزارش حادثه، ۷۱ میلیون دلار هزینه این خرابی شد.

۱ دسامبر ۲۰۱۴: یک فروند اف ۱۶ سی ام به همراه گروه جنگنده اعزامی در حین عملیات سقوط کردند. خلبان به شدت مجروح شد. هواپیما به ارزش ۳۱ میلیون دلار از بین رفت.

نوامبر ۲۰۱۴: یک اف ۱۶ سی در خلیج مکزیک سقوط کرد. خلبان کشته شد. هزینه این سقوط ۲۱٫۹ میلیون دلار بود.

۲۰ اکتبر ۲۰۱۴: دو فروند اف ۱۶ سی منتصب به گروه جنگنده ۱۲۵ام، بالگرد جنگی ۱۳۸ام، پایگاه هوایی گارد ملی تولسا (ANGB) در طی ماموریت آموزشی نزدیک مولین، کانزاس، سقوط کرد. یکی از هواپیماها از بین رفت. مجموع ضرر ۲۲٫۵ میلیون دلار بود.

اف ۱۶

۲ ژوئن ۲۰۱۶: پرنده طوفان نیروی هوایی آمریکا، اف ۱۶ نزدیک آکادمی نیروی هوایی در کلرادو سقوط کرد.

 اف ۱۵ دی

اکتبر ۲۰۱۴: یک اف ۱۵ دی نیروی هوایی در زمینی نزدیک یک مدرسه نزدیک وستون هیلز، لیکولنشایر، انگلیس، سقوط کرد. خلبان ایجکت امنی داشت. هزینه این سقوط ۴۵٫۲ میلیون دلار بود.

سی ۱۳۰ جی

اکتبر ۲۰۱۵: یک فروند سی ۱۳۰ جی نیروی هوایی در جلال آباد افغانستان سقوط کرد. هزینه این سقوط ۱۱۰٫۶ میلیون دلار بود.

اف/ای ۱۸

۲ ژوئن ۲۰۱۶: فرشته آبی نیرو دریایی، اف٫ای ۱۸، در طی تمرین مانور هوایی در اسمیما، تنسی، سقوط کرد. خلبان کشته شد.

آر سی ۱۳۵

۳۰ آپریل ۲۰۱۵: آتش، آسیب زیادی به آر سی ۱۳۵ وی زد. هزینه این فاجعه ۶۲٫۴ میلیون دلار بود.

اف/ای ۱۸ اف

۲۶ می ۲۰۱۶: دو فروند اف٫ای ۱۸ اف اس در آتلانتیک در اثر برخورد با یک جبهه هوایی، سقوط کرد. خدمه هواپیما ایجکت ایمنی داشتند. این سقوط تلفات نداشت.

۱۲ ژانویه ۲۰۱۶: اف٫ای ۱۸ ای با آتش سوزی در موتور سقوط کرد. خدمه آن ایجکت کردند. هزینه این سقوط ۷ میلیون دلار بود.

۲۱ اکتبر ۲۰۱۵: اف٫ای ۱۸ سی در مقصد خود، لاکنهیث، انگلیس، سقوط کرد. یک ارتشی کشته شد. هزینه این سقوط ۷۵٫۲ میلیون دلار بود.

ایی ای ۱۸ جی

۲۹ می ۲۰۱۶: یک فروند ایی ای ۱۸ جی، در دریای چین جنوبی با صدمه به ترمز و موتور، فرودی مخاطره‌آمیز داشت.

ای ۲ سی

۸ اکتبر ۲۰۱۵: جرقه الکتریکی در مخزن چرخه قدرت بخار، سبب آتش گرفتن ای ۲ سی در خلیج هنگر روی یک حامل در اقیانوس آرام جنوبی شد.

ام اچ ۶۰ اس

۱۴ ژوئن ۲۰۱۶: یک فروند ام اچ ۶۰ اس در حال شبیه سازی یک ماموریت در نیوپورت نیوز، به درون آب سقوط کرد. هر سه خدمه آن توسط قایق نجات داده شدند.

ام وی ۲۲ بی

۹ دسامبر ۲۰۱۵: یک فروند ام وی ۲۲ بی دریایی پس از مدت زمان کوتاهی در حال بازیابی در کشتی،  فرود آمد. جراحتی به کسی وارد نشد. این حادثه ۲ میلیون دلار ضرر به همراه داشت.

سی اچ ۵۳ ای اس

۱۵ ژانویه ۲۰۱۶: دو فروند سی اچ ۵۳ ای اس در یک آموزش شبانه در اوئاهو، هاوایی با آب برخورد کرد. این حادثه ۱۲ نفر تلفات و ۱۰۹٫۶ میلیون دلار زیان به همراه داشت.

 آوی ۸۸

۶ می ۲۰۱۶: یک آوی ۸۸ دریایی پس از دست دادن فشار موتور در کارولینای شمالی، درون آب سقوط کرد. خلبان ایجکت امنی داشت.

۸ مارچ ۲۰۱۶: یک آوی ۸۸ دریایی روی عرشه کشتی در خلیج فارس، در حین بلند شدن، با آتش در شبکه برق خود روبه‌رو شد. این حادثه ۶۲٫۸ میلیون دلار ضرر داشت.

مطالب مرتبط:

منبع flipboard

دیدگاه