مرگ یکی از پیرترین گوریل های جهان در ۵۸ سالگی

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
مرگ یکی از پیرترین گوریل های جهان در ۵۸ سالگی

روز گذشته یک گوریل ماده‌ی ۵۸ ساله، در باغ وحش آتلانتا جان خود را از دست داد.

باغ وحش آتلانتا روز گذشته، پیرترین گوریل خود و یکی از پیرترین گوریل‌های جهان را از دست داد.

مسئولین باغ وحش تأیید کردند که شامبای ۵۸ ساله که یک گوریل غربی سرزمین‌های پست ماده است، روز گذشته به تیم مراقبتی خود پاسخی نداد و پس از بررسی‌های اولیه که نشان‌دهنده‌ی عوارض پیچیده‌ی مربوط به کهولت سن بود، خلاص شد.

طبق بیانیه‌ی باغ وحش، تیم مراقبت از حیوانات و دام پزشکی، اتانازی شامبا را به اجبارش به یک زندگی دردناک، ترجیح دادند.

گوریل

هیلی مورفی، نایب رئیس بخش حیوانات می‌گوید:

شامبا یک موجود فوق‌العاده بود که تیم مراقبتی و خانواده‌ی باغ وحش آتلانتا عاشقش بودند. مرگ او برای همه، به‌خصوص کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند و روزانه با او در ارتباط بودند، بسیار سخت است. او یک میراث شگفت‌انگیز از خود به‌جای گذاشته است، نه تنها به عنوان یک مادر، مادربزرگ و جد، بلکه به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه برنامه‌ی گوریل‌ها که به دلیل وجود اعضایی چون او، موفق به دریافت جوایز فراوان شده است.

شامبا در طی سه دهه زندگی‌اش در باغ وحش آتلانتا، یکی از اعضای بنیانگذار برنامه‌ی گوریل‌ها و همچنین سفیر گونه‌ی در خطر انقراض خودش بود.

مقامات رسمی اشاره کرده‌اند که گوریل‌های غربی مناطق پست بعد از ۳۵ سالگی پیر به حساب می‌آیند. شامبا یکی از از معدود گوریل‌های مسن و خاص و یکی از سه گوریل از این گونه در باغ‌وحش آتلانتا بود.

افرادی که شامبا را می‌شناختند، از روی علاقه به او و همتای ماده‌اش، یعنی چومبای ۵۴ ساله، «دختران طلایی» می‌گفتند.

همتای نر او، اوزی ۵۶ ساله، پیرترین گوریل نر جهان است. به گفته‌ی مقامات باغ‌وحش، رفتار چومبا و اوزی پس از مرگ دوستشان طبیعی بوده است.

به گزارش روزنامه‌ی آتلانتا جورنال کنستیتیوشن (Atlanta Journal-Constitution) شامبا همراه با چومبا، اوزی و ویلی بی (که قبل‌تر از دنیا رفته است)، اولین اعضای آنچه امروزه تبدیل به بزرگ‌ترین جمعیت جانوری گوریل‌های غربی مناطق پست در آمریکای شمالی شده است، بود.

باغ وحش آتلانتا

ویلی بی اولین عضو این جمعیت بود که در سال ۱۹۶۱ از غرب گرفته و به باغ‌وحش آتلانتا آورده شد. شامبا، چومبا و اوزی نیز در دهه‌ی ۱۹۸۰ به این باغ‌وحش آمدند. آنها بخشی از برنامه‌ی افتتاحیه‌ی مراسم Ford African Rain Forest بودند که در آن باغ‌وحش ورشکست‌شده‌ی سابق به کمک سرمایه‌گذاری‌های کلان و حمایت عمومی به باغ‌وحش مشهور آتلانتا تبدیل شد.

هنگامی که ویلی بی در سال ۲۰۰۰ از دنیا رفت، بیش از ۸۰۰۰ نفر در مراسم خاکسپاری‌اش شرکت کردند.

شامبا دارای سه فرزند بود. تاز یکی از فرزندان وی، گوریل پشت‌نقره‌ای (گوریل نری که نقش رئیس قبیله را دارد) خانواده‌ی بزرگ گوریل‌های باغ‌وحش است. از شامبا بیش از ۳۰ نوه و نتیجه به جا مانده که در باغ‌وحش آتلانتا یا باغ‌وحش‌های معتبر آمریکا زندگی می‌کنند.

باغ‌وحش آتلانتا با همکاری دانشگاه جورجیا زو و مؤسسه‌ی خدمات آسیب‌شناسی حیوانات خاص، شامبا را کالبدشکافی خواهند کرد و نتایجش را پس از چند هفته در اختیار عموم خواهند گذاشت.

مطالب مرتبط:

منبع USA TODAY

دیدگاه