چطور برای سفر به جایی که نمی شناسیم برنامه ریزی کنیم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
 چطور  برای سفر به جایی که نمی شناسیم برنامه ریزی کنیم؟

وقتی برای اولین بار به جایی سفر می‌کنید، می‌توانید با کمک کتاب‌های راهنما، بلاگ‌ها، صحبت با خانواده و دوستان و غیره اطلاعات بیشتری به دست آورده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که قصد سفر به شهر یا کشوری را دارید که تقریبا هیچ اطلاعی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی، آب و هوا و ... آنجا ندارید، دراین حالت قطعا تجربیات دیگران می‌تواند راهگشا باشد. چنانچه با ما همراه باشید، می‌توانید از تجربیات شخصی که برای اولین بار به سریلانکا سفر می‌کرد، استفاده کنید:

در اینجا قصد دارم از ماجرای سفر خود به سریلانکا برایتان بگویم که به غیر از اطلاعات کمی که از مطالعه اخبار و صحبت با دوستان به دست آورده‌ام، تقریبا هیچ چیزی راجع به این کشور نمی‌دانم. دانسته‌های من در همین حد است که این کشور در گذشته مستعمره انگلستان بوده، مناقشه‌ای طولانی بین تامیل‌ها و سینهالی‌ها وجود داشته، چای زیادی تولید می‌کند و پایتخت آن کلمبو است، ضمن این که جنگل‌ها و سواحل شگفت‌انگیزی نیز دارد.

سفر به سریلانکا

اصلا نمی‌دانم که آیا کشوری ارزان‌قیمت یا گران است، چه جاذبه‌هایی دارد، معروف‌ترین بنای تاریخی آن چیست، مسائل امنیتی چطور است، چه فرهنگی دارد و ... .

قصد ندارم برای هر روز یا هر لحظه از سفر خود برنامه‌ریزی کرده و البته دوست هم ندارم که کورکورانه به جایی سفر کنم. اطلاعات باعث قدرت می‌شود و با توجه به حجم زیاد اطلاعات در اینترنت، فکر می‌کنم سفر کردن بدون داشتن درک درستی از یک مکان نشان‌دهنده تنبلی در برنامه‌ریزی و بی‌تجربگی مسافر است.

سفر به سریلانکا

برنامه ریزی برای سریلانکا

فکر می‌کنم کتاب راهنما نقش خیلی مهمی برای مسافر دارد و به همین دلیل اول راهنمای سفر به سریلانکا را خریدم. با این که اطلاعات آن اغلب قدیمی بود، اما نگاهی به آن انداختم تا یک دید کلی از این کشور پیدا کنم و راجع به نقاط دیدنی و سرگرمی‌های آن بدانم، برنامه سفر، نقشه‌ها و مکان‌های مشخص شده آن نیز مفید بود.

کتاب‌های راهنما اطلاعات خوبی در اختیارتان می‌گذارد، ولی این بلاگ‌ها هستند که اطلاعات به روزتر و مکان‌های کمتر شناخته شده‌تر را به شما معرفی می‌کنند، پس در ادامه سری به بلاگ‌ها زدم. مطالب و داستان‌هایی را خواندم تا راجع به سریلانکا بیشتر بدانم.

بعد از خانواده و دوستانم پرسیدم که آیا کسی را می‌شناسند تا در این زمینه به من کمک کند و مشخص شد که تعدادی از دوستانم اخیرا از سفر به این کشور برگشته‌اند. آن‌ها نکات و پیشنهاداتی درباره هتل‌ها‌ و رستوران‌ها به من دادند و مرا به اعضای خانواده خود در سریلانکا معرفی کردند. به این ترتیب هنگامی که به سریلانکا برسم، تنها نیستم و آن‌ها می‌توانند دور و اطراف را به من نشان داده و در مدت اقامت در آنجا کمکم کنند.

سفر به سریلانکا

از آنجا که همه اهل بلاگ‌گردی نیستند، پیشنهاد می‌کنم به سایت کوچ سرفینگ (couchsurfing) سر بزنید. این سایت مسافران را به افراد بومی وصل می‌کند، در سریلانکا نیز یک جامعه فعال وجود دارد که حتما به شما کمک خواهد کرد.

وقتی می‌توانید یک مکان را بشناسید که درباره تاریخ و گذشته آن بدانید. پس دو کتاب راجع به تاریخ سریلانکا خریداری کردم تا دید بهتری نسبت به تاریخ غنی این کشور داشته باشم. هر چند ویکی‌پدیای این کشور و بخش‌های تاریخ در کتاب راهنما نیز مفید بودند.

تا اینجای کار نسبت به مقصد سفرم بیشتر می‌دانم، مثل این که مکانی امن و ارزان با بومیانی دوست‌داشتنی است که غذاهای خوشمزه و حمل و نقل کند و آهسته دارد.

سفر به سریلانکا

برای اولین بار قرار است به جایی سفر کنم که هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارم و همین هیجان سفر را بیشتر می‌کند! مطمئنم برنامه‌ها، مسیرها و ایده‌هایم به محض رسیدن به سریلانکا تغییر خواهد کرد. اما الان درک واضح‌تری نسبت به مقصدم دارم و همین موضوع حس بهتری به من می‌دهد. تا وقتی به یک مکان سفر نکنید، واقعا نمی‌فهمید که چه جور جایی است؛ ولی با تحقیقاتی که داشتم این کشور دیگر برایم مبهم و گنگ نیست.  

دیدن مکانی در شهر یا کشور خود که اطلاعات زیادی از آن ندارید، تا حدودی دلهره‌آور است، چه برسد سفر به کشوری که کاملا متفاوت است. بعد از ده سال سفر همچنان قبل از سفر کمی می‌ترسم. هر چند به محض رسیدن به مقصد این ترس فروکش می‌کند، اما همیشه یک صدایی به من هشدار می‌دهد که مطمئنی می‌خواهی این کار را انجام دهی؟

سفر به سریلانکا

منظورم از این حرف‌ها این نبود که برای هر روز و همه کارهای خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه شما باید مبتنی بر حس و حال همان روزتان باشد. این مقاله صرفا راجع به کسب اطلاعات بیشتر از یک مکان است، زیرا مسافر باهوش و آگاه قطعا مسافرت بهتری خواهد داشت.

با این که همچنان چیزهای زیادی درباره این کشور نمی‌دانم، اما با همین دانسته‌ها احساس می‌کنم که با این کشور غریبه نیستم و تا حدی آن را می‌شناسم.

سفر به سریلانکا

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه