غذاهای محلی کوالالامپور؛ ترکیبی از فرهنگ شرقی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی جمعه، ۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
غذاهای محلی کوالالامپور؛ ترکیبی از فرهنگ شرقی

سفر به مالزی بدون امتحان کردن غذاهای تند و خوشمزه‌ای که دارد، سفری ناقص خواهد بود؛ با ما همراه باشید تا در این مقاله به معرفی غذاهای معروف کوالالامپور بپردازیم.

جمعیت اصلی کشور مالزی را عمدتا اقوام مالایی، چینی و هندی تشکیل می‌دهد و همین فرهنگ‌های مختلف باعث تنوع غذایی در این کشور شده است. بنابراین با توجه به این تنوع فرهنگی، مالزی می‌تواند بهشتی برای علاقه‌مندان به غذا باشد تا از هر نوع غذایی که دوست دارند، از کباب‌ها با بوی هوس‌انگیزشان تا برنج و نودل سرخ شده و غذاهای گریل شده دریایی را یکجا در کنار هم داشته باشند. پایتخت مالزی، کوآلالامپور برخی از بهترین غذاخوری‌ها و رستوران‌های آسیای جنوب شرقی را دارد که می‌توان با کمترین هزینه غذاهای محلی و اصیل این سرزمین را امتحان کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا با بخشی از غذاهای مهم و محلی کوالالامپور آشنا شوید.

غذا محلی کوالالامپور

ساتای (Satay)

ساتای (Satay)

ساتای غذایی معروف در مالزی است و گوشت کبابی خوابانده شده در سس مخصوص است که بر روی زغال پخته می‌شود. اغلب تکه‌های گوشت در زردچوبه و شیره نارگیل یا در ادویه‌های محلی قرار می‌گیرد و سپس به آرامی کباب می‌شوند و به همراه سس خوش‌طعمی سرو می‌شود.

ساتای (Satay)

 این تکه‌های گوشت که عموما از گوشت مرغ، گاو و یا گوشت‌های دریایی است، در سیخ‌های چوبی کوچکی به سیخ کشیده می‌شوند و سپس آن را کباب می‌کنند. بوی این غذا بسیار اشتهاآور است و با یک بار خوردن از آن طرفدار پرو پا قرص آن خواهید شد.

ناسی لماک (Nasi lemak)

ناسی لماک (Nasi lemak)

پادشاه غذاهای مالایی، ناسی لماک است که محبوب‌ترین غذای محلی مالزی است و به معنای «برنج چرب» است. این غذا شامل برنجی است که از شب قبل در شیره نارگیل خیس می‌شود، تخم‌مرغ آب‌پز، بادام‌زمینی سرخ‌شده، ماهی کولی یا ماهی‌های خشک‌شده و به همراه سس تندی که از میگو تهیه می‌شود، است.

ناسی لماک (Nasi lemak)

این غذا در رستوران‌های مجلل بسیار گران و در غذا فروشی‌های کنار جاده حتی با قیمت خیلی کم نیز پیدا می‌شود. محلی‌ها اغلب این غذا که ترکیبی از مزه‌های گوناگون است با دست میل می‌کنند.

نودل سرخ شده (Mee Goreng)

نودل سرخ شده (Mee Goreng)

این غذا که یکی از غذاهای اصلی مالزی محسوب می‌شود، نودل سرخ‌شده با طعمی بسیار تند است که از ترکیب موسیر یا پیاز و کمی سیر با مقداری از تکه‌های گوشت که عموما مرغ یا میگو است، درست می‌شود. همه این مواد یکی یکی تفت داده شده و با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در نهایت پس از آماده شدن با مقداری سبزیجات تزیین می‌شود.

نودل سرخ شده (Mee Goreng)

از آنجا که این غذا طرفداران بسیاری دارد در هر جایی از دکه‌های غذا فروشی تا رستوران‌های مجلل به راحتی آن را پیدا می‌کنید. این غذا گزینه عالی برای علاقه‌مندان به غذاهای تند و نودل‌ها است.

لاکسا (Laksa)

لاکسا (Laksa)

لاکسا سوپی تند و ترکیبی از ادویه‌های مختلف است که به نوعی ترکیب آشپزی مالایی و چینی محسوب می‌شود. این غذا از نودل برنج یا رشته‌فرنگی برنج و گوشت مرغ، میگو یا ماهی، به همراه ادویه‌های تند تشکیل شده است.

لاکسا (Laksa)

 مایع اصلی به کار رفته در پخت این غذا «شیره نارگیل» یا «آسام ترش» (تمر هندی یا نوعی میوه ترش بنام گِلوگور) است. این غذا در کشورهای مختلفی درست می‌شود که هر جا دستورات و روش‌‌های طبخ متفاوتی دارد.

روجاک (Rojak)

روجاک (Rojak)

روجاک در اصل نوعی سالاد میوه و سبزیجات است که در کشورهای اندونزی، مالزی و سنگاپور درست می‌شود. این سالاد شامل ساقه لوبیا، خیار خرد شده و چغندر، کیک آردی، تخم مرغ سفت پخته شده و پودر میگو است که داخل ظرفی می‌ریزند و آن را با سس شیرین و ادویه بادام زمینی مخلوط می‌کنند. در بعضی از ترکیبات از سیب زمینی پخته شده و گریپ فروت به همراه سس شکلاتی شیرین نیز استفاده می‌شود.

روتی کانای (Roti Canai)

روتی کانای (Roti Canai)

روتی کانای یکی از نان‌های معروف مالزی است که این نان در اصل مربوط به کشور هندوستان است. شکل آن شبیه به پنکیک است و با خوراک کاری و انواع سس‌ها خورده می‌شود. لایه‌ی بیرونی آن بسیار ترد بوده و داخل آن نرم است و از آنجایی که نان مقوی و در عین حال سبکی است در صبحانه سرو می‌شود.

ته تاریک (Teh Tarik)

ته تاریک (Teh Tarik)

ته تاریک نوعی نوشیدنی محلی مالزیایی است که به نوعی شیرچای غلیظ است و در دفعات متعدد از ارتفاع زیاد شیر و چای با هم ترکیب می‌شوند تا جایی که این شیر و چای با هم هم‌دما شده و به طعم بی‌نظیری برسد.

ته تاریک (Teh Tarik)

به دلیل روش درست کردن این نوشیدنی، کف فراوانی بر روی آن می‌نشیند که به نوعی نشان از اعتبار خوب تهیه شدن آن است. این نوشیدنی گوارا به عنوان صبحانه و در کنار روتی کانای سرو می‌شود.

ناسی کرابو (Nasi Kerabu)

ناسی کرابو (Nasi Kerabu)

ناسی کرابو یک ظرف غذای مالایی است که برنج آبی‌رنگ این غذا، با رنگی که دارد یک غذای جذاب و منحصر به فرد را ایجاد کرده است. برای ایجاد این رنگ خاص، برنج را در گل کلیتوریا ترناتئا (Clitoria ternatea) می‌خوابانند و مقداری لیمو به آن اضافه می‌کنند که طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.

ناسی کرابو (Nasi Kerabu)

در کنار این برنج، تکه‌های ماهی یا گوشت مرغ، نارگیل رنده شده، گوشت ماهی یا گوشت قرمز مزه‌دار شده، سس نارگیل، تخم‌مرغ و چیپس میگو هم سرو می‌شود. این غذا در میان محلی‌ها صبحانه‌ای محبوب به شمار می‌آید.

آیام پرچیک (Ayam Perchik)

آیام پرچیک (Ayam Perchik)

آیام پرچیک غذایی محبوب در مالزی است که ترکیبات این غذا مرغی است که در شیر نارگیل، پیاز، سیر، زنجبیل، لیمو و فلفل خوابانده شده است و سپس کبابی یا سرخ می‌شود.

آیام پرچیک (Ayam Perchik)

 عامل مهمی که این غذا را خوشمزه می‌کند، گوشت لذیذ و آب‌دار آن است که به همراه برنج و کمی سالاد ترکیبی عالی را به وجود می‌آورد. می‌توان گفت طعم این مرغ بی‌نظیر است.

غذا محلی کوالالامپور

آنچه که گفته شد، تنها بخشی از غذاهای معروف و محلی کوالالامپور بوده است؛ با توجه به تنوع فرهنگی بسیاری که این سرزمین دارد، مطمئنا تعداد غذاهای محلی، دسرها و نوشیدنی‌های آن بسیار است. بنابراین فراموش نکنید که در سفر به این مقصد آسیایی غذاهای بی‌نظیر آن را امتحان کنید و سفر خود را لذت‌بخش تر کنید.

اگر برای سفر به مالزی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید با مشاهده ????? ?????? ????? و ??? ??????????? در کجارو، بهترین آفر تور از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو را انتخاب کرده و به راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

??? ????? ??????????

مطالب مرتبط:

دیدگاه