دومین مرگ بر اثر باکتری های گوشتخوار پس از طوفان هاروی

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی پنجشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۴
دومین مرگ بر اثر باکتری های گوشتخوار پس از طوفان هاروی

طوفان هاروی تا به حال موجب خسارت‌های جانی بسیار در تگزاس آمریکا شده است. مرگ بر اثر باکتری گوشتخوار یکی از عجیب‌ترین این خسارت‌ها است.

مسئولین بهداشت گزارش داده‌اند که یک مرد ۳۱ ساله‌ی ساکن گالوستون تگزاس که در تعمیرات خانه‌ها به مردم کمک می‌کرد، به علت عفونت نادری که توسط باکتری‌های گوشتخوار ایجاد می‌شود، در هفته‌ی اخیر جان خود را از دست داد.

مرکز بهداشت شهرستان گالوستون (Galveston) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرد در تاریخ ۱۰ اکتبر با زخمی عفونی روی بازوی چپ خود به بیمارستان مراجعه کرد. به وی گفته شد که مبتلا به فاسیتیس نکروزی (necrotizing fasciitis)، یک عفونت باکتریایی که بافت‌های نرم را از بین می‌برد، است. وی در روز ۱۶ اکتبر فوت کرد.

City Seasons Al Hamra

طوفان هاروی

اقوام این مرد در مصاحبه با خبرگزاری‌های محلی وی را خوزه زوریتا معرفی کردند:

او یک انسان بسیار باملاحظه بود. در گالوستون دوستان زیادی داشت که عاشقش بودند. همه غمگین هستیم. او خیلی جوان بود و همیشه لبخند می‌زد.

از ماه آگوست که طوفان هاروی بخشهایی از تگزاس را درنوردید و مناطق مسکونی زیر سیلاب‌های آلوده‌ی نگران‌کننده فرو رفتند، این دومین مرگ گزارش شده بر اثر این عفونت است.

دکتر فیلیپ کایزر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بهداشت بخش گالوستون می‌گوید:

احتمالاً عفونت این فرد به دلیل ورود باکتری از بقایای سیلاب هاروی به جراحت یا زخم وی اتفاق افتاده است.

بر اثر وقوع طوفان هاروی در جنوب تگزاس در اواخر ماه آگوست که این منطقه را تخریب کرد، تا به حال ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در ماه سپتامبر، نانسی رید ۷۷ ساله نیز به عل سقوط در یک خانه‌ی آب گرفته در انجمن کینگ‌وود شهر هیوستون، دچار شکستگی بازو و سپس فاسیتیس نکروزی شد. پزشک معالج بیمارستان هریس اعلام کرد که باکتری از طریق زخم وارد بدن او شده است.

کریس ون دوسن، سخنگوی اداره‌ی خدمات بهداشتی و درمانی تگزاس، تأیید کرد که وزارت از مرگ دو نفر بر اثر فاسیتیس نکروزی پس از طوفان خبر دارد.

طوفان هاروی

 به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، فاسیتیس نکروزی یک عفونت پوستی باکتریایی جدی است که به سرعت انتشار می‌یابد و بافت‌های نرم بدن بیمار را از بین می‌برد. این بیماری در صورتی که به سرعت تشخیص داده نشود و با آنتی‌بیوتیک و جراحی درمان نشود، در مدت کوتاهی موجب مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

بهترین راه برای پیشگیری از این عفونت، تمیز کردن و پوشاندن زخم‌ها با باند خشک تا درمان شدنشان است.

گونه‌‌های مختلفی از باکتری می‌توانند موجب این عفونت شوند، اما کارشناسان بهداشت عمومی، متداول‌ترین این باکتری‌ها را استرپتوکوکوس‌های گروه آ می‌دانند. طبق گزارش مرکر کنترل بیماری از سال ۲۰۱۰ تا به حال، تنها در آمریکا، سالانه بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر به این عفونت مبتلا شده‌اند.

از علائم این عفونت می‌توان به داغی پوست با تغییر رنگ بخش‌هایی از آن به رنگ قرمز یا بنفش و ورم پس از جراحت، تب، لرز، خستگی و حالت تهوع اشاره کرد.

دکتر کایزر می‌گوید:

این یک عفونت بسیار نادر است، اما این حقیقت مرگ این فرد را برای خانواده و دوستانش آسان‌تر نمی‌کند.

در آگهی فوت آقای زوریتا، وی پدی بامحبت و نجاری تلاشگر معرفی شد که از مکزیک به آمریکا مهاجرت کرده بود.

در آگهی ترحیم وی نوشته شده است:

او به آمریکا مهاجرت کرد تا به خانواده‌اش کمک کند. او پس از طوفان هم در بخش هریس و گالوستون باقی ماند تا به ساخت و ساز و تعمیرات کمک کند. در حین همین ساخت و سازها بود که بیمار شد و جان خود را از دست داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه