مرمت بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی

سیامک احدی
سیامک احدی پنجشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۰
مرمت بازار تاریخی و کلیسای ملهذان خوی

قسمت‌های زیادی از بازار تاریخی خوی و کلیسای ملهذان این شهر مرمت شد.

روابط عمومی‌سازمان میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی اعلام کرد:

طی سه سال اخیر و با همکاری مسئولان شهری و مشارکت کسبه بازار تاریخی خوی، بخشی‌هایی از این بازار که دچار آسیب جدی شده بود مرمت شد.

«جلیل جباری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت:

برای مرمت این بازار حدود ۳ میلیار ریال در سال جاری هزینه شده و برخی از راسته‌های این بازار به‌دلیل تسریع در روند عملیات مرمت تعطیل شد. طی سه ماه گذشته راسته خرازی این بازار تاریخی با ۱۸ چشمه طاق و تویزه مطابق با ساختار تاریخی و هندسی و با استفاده از آجر خطایی مرمت شد.

وی ادامه داد که خوشبختانه و با مشارکت اصناف و کسبه بازار، انتقال آب‌های سطحی به خارج از این مجموعه طی ماه گذشته نیز به پایان رسید. تحکیم پی‌ها به‌منظور جلوگیری از نشست‌های موضعی، برچینی و مرمت پایه‌ها و طاق تویزه‌های فرسوده و رانش یافته و اجرای آن‌ها مطابق با ساختار اصلی از جمله اقدامات صورت گرفته در این مجموعه تاریخی محسوب می‌شود.

بازار خوی

جباری با تاکید بر مشارکت و همراهی خوب کسبه بازار افزود:

طی سالیان پیشین متاسفانه تعداد ۱۰ پایه از سوی کسبه به‌منظور گسترش ابعاد محل کار تراش داده شده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته تمامی‌این پایه‌ها به حالت اولیه بازگردانده شد.

وی آواربرداری و سبک‌سازی پشت بام، تثبیت و مرمت طاق و گنبد، لایه‌بندی و عایق‌کاری، مرمت موضعی دیوارها، اجرای کانال دفع رطوبت، بلوکاژ و کف‌سازی و... در داخل کلیسای تاریخی ملهذان متعلق به دوره صفویه را از دیگر اقدامات مرمتی در شهر خوی اعلام کرد.

کلیسای ملهذان

کلیسای ملهذان مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان خوی، روستای ملهذان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۷۸ با شماره‌ی ثبت ۲۳۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار خوی بازاری عظیم از دوران صفویه و مرکز تجاری آن دوره آذربایجان بوده که در ضلع شرقی شهر خوی قرار دارد. این بازار دومین بازار بزرگ ایران و از نظر معماری و از دیدگاه کارشناسان یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. این بازار به‌علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و مرکز تجاری و محل عمده صادرات آن دوره آذربایجان بوده است. تاریخ احداث بازار فعلی دوره صفویه به بعد است و بیشتر قسمت‌های آن به دستور عباس میرزای قاجار و توسط امیر احمدخان دنبلی، در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است. وجود چهار کاروانسرای قدیمی‌خان، میرهاشم، کیشمیشچیلر و بویاقچیلار از دیگر دیدنی‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه