یادبود پادشاه تایلند، مرثیه‌ای برای یک رویا

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
یادبود پادشاه تایلند، مرثیه‌ای برای یک رویا

در اولین سالگرد درگذشت پادشاه پیشین تایلند، مردم این کشور با برپایی یادبودی باشکوه یاد و خاطره‌ی شاه محبوب خود را زنده نگه داشتند.

در اولین سالگرد درگذشت پادشاه سابق تایلند، مردم این کشور با مراسمی باشکوه یاد و خاطره‌ی شاه خود را زنده نگه داشتند. این مراسم که با آداب و رسوم تایلندی‌ها برگزار می‌شود، ۵ روز به طول می‌انجامد. «بومیپول آدولیاده» (Bhumibol Adulyadej) پادشاه فقید تایلند بود که  بیش از ۷۰ سال این عنوان را به خود اختصاص داده بود. وی سال گذشته در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

یادبود پادشاه تایلند

از آنجایی که او از محبوبیت بسیاری در بین مردم کشور برخوردار بود، یادبودی شکوهمند طی ۵ روز برای شاه فقید برپا می‌شود. هزاران طرفدار او با لباس‌های مشکی‌رنگ و گل‌های زردرنگ در کنار کاخ سلطنتی برای ادای احترام حاضر می‌شوند.

یادبود پادشاه تایلند

گل‌های زرد در فرهنگ تایلند نماد روز دوشنبه و همچنین روز تولد شاه پیشین تایلندی‌ها است. شاهی که نزد مردم به عنوان «پدر تایلندی‌ها» شهرت داشت.

یادبود پادشاه تایلند

چنین مراسمی به طبع نیازمند تدارکات فراوانی است. به همین منظور هزاران نفر برای کارهای گوناگون از جمله نواختن ساز، تدارک دیدن ملزومات و همچنین فراهم کردن امنیت به صورت داوطلب آماده شده‌اند. حدودا حضور ۲۵۰ هزار نفر در این مراسم تخمین زده شده است.

یادبود پادشاه تایلند

در این بزرگداشت، مراسم متعددی از جمله رژه و ادای احترام به کسی که بیش از ۷ دهه در توسعه‌ی کشور نقش داشت، ترتیب داده شده است.

یادبود پادشاه تایلند

از طرفی به دلیل استقبال و ازدحام بیش از حد علاقه‌مندان، امکان دسترسی به تندیس یادبود شاه تایلند برای همگان فراهم نیست. از این تندیس یادبود ۹ عدد در سطح شهر بانکوک ساخته شده است که به عنوان نمادی برای نیایش و سپاس از پادشاه پیشین به شمار می‌رود.

یادبود پادشاه تایلند

با وجود چنین مراسمی لازم به اشاره است که بسیاری از مردم تایلند یک‌ سال گذشته را به عزاداری برای پادشاه محبوب خود پرداختند. بسیاری از شهروندان و ساکنین منطقه به عناوین گوناگون این ادای احترام را در سال گذشته به جای آوردند.

یادبود پادشاه تایلند

به هر ترتیب این مراسم باشکوه با درنظر گرفتن قوانین و مقررات مخصوص به خود به بهترین شکل برگزار می‌شود تا بلکه قدردانی باشد از پادشاه پیشین تایلند از طرف مردم این کشور.

یادبود پادشاه تایلند

مطالب مرتبط:

منبع DW

دیدگاه