غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی

غذاهای شانگهای تلفیقی است از فرهنگ چینی و تاثیرپذیر از فرهنگ غذاهای محلی شهرهای مجاور خود که همچنین غذاهای دریایی نقش بسیار مهمی را در وعده‌های غذایی آنان ایفا می‌کند.

کشور چین با قدمتی بیش از هزاران سال یکی از متمدن‌ترین و باقدمت‌ترین کشورهای جهان است که میلیون‌ها نفر با آداب و رسوم و عقاید مذهبی مختلف در آن زندگی می‌کنند.

چین شهرهای معروف بسیاری دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها و دومین شهر بزرگ جهان شانگهای است. امروزه شانگهای یکی از شهرهای پربازدید و جذاب جهان برای گردشگری محسوب می‌شود، شهری که پر از آسمان‌خراش‌های دیدنی و ساختمان‌های باشکوه است.

غذا در فرهنگ چینی جایگاه ویژه‌ای دارد و هرکدام از شهر‌های آن دارای غذاهای مختلف با روش‌های طبخ متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما همسفران عزیز را با طعم غذاهای محلی شانگهای آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

غذای محلی شانگهای

شیائو لانگ بائو (Xiao long bao)

غذای محلی شانگهای

یکی از غذاهای معروف شانگهای که هم ظاهر جالبی دارد و هم طعم لذیذی، دامپلینگ Xiaolongbao است که مبدا اصلی آن از شهر شانگهای بوده و از آنجا به شهرهای دیگر قدم نهاده است. مواد داخلی این غذا ترکیبی از تکه‌های گوشت، پیازچه، زنجبیل، سس سویا و مقدار کمی روغن کنجد است و در مواردی از گوشت خرچنگ نیز استفاده می‌شود.

شیائو لانگ بائو -غذای محلی شانگهای

 طرز تهیه خمیر آن بسیار ساده است و از ترکیب آرد و آب تهیه می‌شود. این غذای لذیذ اغلب بخارپز شده و همراه با سوپ سرو می‌شود که طعم و مزه آن را تکمیل می‌کند. این کوفته‌ها اغلب یا به‌عنوان میان‌وعده سرو یا در صبحانه خورده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

شومای (Shumai)

شومای (Shumai)

شومای (Shumai) نوع خاصی از پیراشکی است که معمولا با میگو، گوشت و سبزیجات، پر شده و به‌طور معمول به‌عنوان میان‌وعده سرو می‌شود. این غذا کمی سبک‌تر از غذاهایی است که از گوشت یا خرچنگ تهیه می‌شود و اغلب با برنج فشرده شده و نوعی قارچ به نام شیتاکه (Shiitake) که در چین و ژاپن می‌روید، تهیه می‌شود.

شومای (Shumai)

این پیراشکی خوش‌طعم به‌عنوان یکی از غذاهای خیابانی شانگهای نیز محسوب می‌شود و به‌دلیل محبوبیتی که داشته است در بسیاری از شهرهای چین نیز با دستورات متفاوتی طبخ می‌شود.

گوشت سرخ شده با کیک برنج (Pai Gu Nian Gao)

Pai Gu Nian Gao

کیک برنج سال‌ها یکی از غذاهای معروف شانگهای و بسیاری از کشورهای آسیایی بوده است و در شکل‌های مختلفی همراه با ترکیبات متنوعی سرو می‌شود. Pai Gu Nian Gao غذایی است که در شانگهای سرو می‌شود و قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد که گوشت سرخ شده را با سس سویای فراوان آغشته کرده و به‌همراه کیک برنج میل می‌کنند. برای درست کردن این میان‌وعده لذیذ، زمان زیادی لازم نیست و همچنین به‌عنوان یک غذای اقتصادی در شانگهای محسوب می‌شود.

Sheng jian bao

Sheng jian bao

این غذا یکی دیگر از دامپلینگ یا کوفته‌های مختص شهر شانگهای است. فرق این غذا با Xiao long bao در این است که خمیر آن به‌دلیل داشتن مخمر کمی ضخیم‌تر است.

Sheng jian bao

مواد داخلی آن تکه‌های گوشت سرخ شده است که در داخل خمیر قرار می‌گیرد و پس از پیچیدن، روی آن را با کمی کنجد یا پیازچه خردشده تزیین می‌کنند و در نهایت آن را به‌صورت بخارپز یا سرخ‌شده سرو می‌کنند. این غذا اغلب در صبحانه خورده می‌شود، اما به‌عنوان یک میان‌وعده نیز می‌تواند گزینه عالی باشد.

Shepherd's Purse

Shepherd

در بیشتر غذاهای چینی سبزیجات بومی کمتر به چشم می‌خورد، اما یکی از مکمل‌های غذایی که در میز غذاهای مردم شانگهای وجود دارد، Shepherd's Purse است که به‌نوعی شبیه اسفناج است، اما طعمی متفاوت دارد. از این سبزیجات اغلب در انواع دامپلینگ‌ها یا به‌صورت بخارپز در کنار غذا با کمی کنجد استفاده و سرو می‌شود.

میگوی نرم

میگوی نرم غذای محلی شانگهای

این غذا از میگوهای کوچک رودخانه‌ای درست می‌شود که به‌آرامی با سرکه و کمی آرد ذرت پخته می‌شود. میگوها را با شعله بسیار کم با کمی روغن بادام‌زمینی تفت می‌دهند تا کمی قهوه‌ای رنگ شوند، سپس کمی ادویه و زنجبیل به آن اضافه کرده و پس از پخت با کمی پیازچه تزیین کرده و سپس سرو می‌کنند.

ماهی آنچوی سرخ شده (Deep-fried anchovies)

Deep-fried anchovie

این غذا یکی از غذاهای خیابانی است که در گذر از بخش‌های مختلف شهر می‌توانید پیدا کنید و دکه‌ها یا چرخک‌هایی را می‌بینید که در حال سرخ کردن این ماهی‌ها در روغن داغ هستند. جالب است بدانید که این غذا نیز یکی از غذاهای خیابانی اسپانیا نیز محسوب می‌شود که به‌خصوص در فصل تابستان طرفداران بسیاری دارد و اغلب با لیموناد سرو می‌شود.

تخم بلدرچین پخته شده

تخم بلدرچین پخته شده

یکی از غذاها یا میان‌وعده‌هایی که در همه خیابان‌های شانگهای دیده می‌شود، تخم بلدرچین پخته شده است که در بسته‌بندی مختلف برای مشتریان سرو می‌شود. این تخم‌ها به‌مدت دو ساعت در یک تنور نمکی پخته می‌شود و سپس در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

Tangyuan

Tangyuan

Tangyuan یکی از دسرهای معروف شانگهای است که نوعی دامپلینگ محسوب می‌شود که با پودر بلغور برنج درست می‌شود و با دانه‌های بادام زمینی و کنجد پر می‌شود. این دسر شیرین و خوشمزه اغلب در سال نوی چینی یکی از دسرهای اصلی به حساب می‌آید و در جشنواره‌های مختلف سرو می‌شود.

Tangyuan

رنگ اصلی این دسر به‌صورت سنتی، سفید رنگ است؛ اما امروزه در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود و گاهی از میوه‌ها و آجیل مختلف برای داخل آن استفاده می‌شود.

خرچنگ سخاری

خرچنگ سخاری

خرچنگ یکی از غذاهایی است که در سراسر جهان به‌شکل‌های مختلفی سرو می‌شود که در شانگهای، خرچنگ سرخ‌شده به‌عنوان یکی از غذاهای محبوب خیابانی به حساب می‌آید ‌و در تابستان طرفداران بسیاری دارد. این غذا در بسیاری از کشورها با روش‌ها و طعم‌های مختلفی طبخ می‌شود که در شانگهای با سرکه و ادویه‌های مختلف پخته و سرو می‌شود.

خوراک مارماهی

خوراک مارماهی

خوراک مارماهی یکی از غذاهای لذیذ شانگهای است که تکه‌های ماهی را آرام‌آرام سرخ کرده و با کمی ادویه، فلفل و سیر در سس سویا به‌آرامی می‌پزند. این غذا اغلب با یک کاسه برنج داغ پخته شده، سرو می‌شود.

زونگزی (zongzi)

زونگزی (zongzi)

این غذا یک نوع دامپلینگ یا دلمه است که اغلب در برگ گیاه خیزران پیچیده می‌شود. این غذا از چین به ژاپن نیز وارد شده است و اغلب از برنج پخته شده برای مواد میانی آن استفاده می‌شود. ترکیبات مختلفی برای مواد میانی آن استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به تکه‌های گوشت، تخم اردک و ادویه‌های مختلف اشاره کرد. این غذا در جشن‌ها و فستیوال‌های شانگهای یکی از غذاهای اصلی محسوب می‌شود.

غذای محلی شانگهای

آنچه که گفته شد، تنها تعدادی از غذاهای محلی و معروف شانگهای بوده است؛ علاوه بر غذاهای ذکر شده تنوع در نوشیدنی و دسرهای این شهر نیز وجود دارد که در سفر به شانگهای باید حتما آن‌ها را امتحان کرد و با طعم و مزه منحصربه‌فرد آن‌ها آشنا شد.

مطالب مرتبط:

منبع munchies

دیدگاه